پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با تأکید بر این که با وجود افزایش بارندگی‌ها هنوز نمی‌توان گفت که این بارندگی‌ها تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت منابع آبی سطحی و عمقی استان داشته است گفت: باید امیدوار باشیم که در زمستان پیش‌رو بارش رحمت الهی تداوم داشته باشد و شاهد بارش‌هایی به صورت برف در استان باشیم.

شعارسال: محمد طاهری مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این که شمار مشترکان پرمصرف در استان سمنان بسیار پایین است اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، در سال 95، 47 هزار مشترک دارای مصرف آب بالای 20 متر مکعب در ماه در استان وجود داشت که تلاش شد در قالب طرحی مشخص به واسطه اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ‌سازی، مذاکره و ارائه آموزش‌های مرتبط با شیوه‌های کاهش مصرف، صرفه‌جویی در مصرف و مصرف بهینه از طریق رسانه‌ها، برگزاری برنامه‌های آموزشی در محلات و نیز توصیه‌های ائمه جمعه و جماعات، این آمار سالانه 10 درصد کاهش پیدا کند.

طاهری با اشاره به همکاری مشترک شرکت آب و فاضلاب با آموزش و پرورش در راستای اجرای طرح مهام در مدارس استان سمنان گفت: افزون بر این صداوسیمای استان نیز برنامه‌های مطلوبی را در راستای مدیریت مصرف آب آشامیدنی طرح‌ریزی کرد.

وی از مذاکره حضوری با شماری از مشترکان پرمصرف به منظور دعوت آن‌ها به صرفه‌جویی خبر داد و گفت: به واسطه تمامی اقدامات یادشده، در سال 96 که نخستین سال اجرای طرح مذکور بود، به جای آن که آمار مشترکان پرمصرف بر اساس هدف‌گذاری ده درصدی، به میزان 4 هزار و 700 مشترک کاهش پیدا کند، 6 هزار و 500 مشترک در این طرح ما را همراهی کردند و ضمن رعایت الگوی مصرف، میزان مصرف خود را به زیر 20 مترمکعب در ماه رساندند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با بیان این که بر اساس طرح مذکور قرار است تا سال 1406، تمامی 47 هزار مشترک پرمصرف استان سمنان به جمع رعایت‌کنندگان الگوی صحیح مصرف آب بپیوندند گفت: چنان‌که اشاره شد، در سال نخست اجرای این طرح، تعداد افرادی که مصرف خود را کاهش دادند، یک‌ونیم برابر رقم پیش‌بینی‌شده بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که تا پیش از سال 1406 به هدف‌گذاری‌ها در این حوزه دست پیدا کنیم.

کم‌تر از 20 درصد مشترکان، پرمصرف هستند

طاهری با موثر توصیف کردن اقدامات صورت‌گرفته در مجموعه شرکت آب و فاضلاب شهری استان به منظور دعوت مردم به صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: در حال حاضر کم‌تر از 20 درصد از مجموعه مشترکان، پرمصرف تلقی می‌شوند که این رقم با اقدامات در دست اجرا، کم‌تر نیز خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سرانجام طرح وزارت نیرو برای عرضه آب به مشترکان پرمصرف با نرخ تمام‌شده گفت: تا این لحظه ابلاغیه خاصی از سوی وزارت نیرو به منظور دریافت نرخ تمام‌شده آب از مشترکان پرمصرف به دست ما نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اقدامات در دست انجام به منظور جلوگیری از بروز قطعی آب در سال 98 گفت: اگرچه در سال جاری میزان بارش‌ها قدری افزایش یافته است اما عمدتا بارش‌هایی می‌توانند در بهبود وضعیت منابع آبی سطحی و عمقی تأثیرگذار باشند که به صورت برف باشند.

کاهش چشمگیر آبدهی قنات شاهرود

طاهری با بیان این که بارش برف در ارتفاعات می‌تواند چشمه‌ها و قنوات را برای تابستان سال آتی تغذیه کند گفت: پیش‌تر به میزان 240 لیتر در ثانیه از قنات شاهرود آب استحصال می‌شد که این رقم اکنون به 85 تا 90 لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به این که آب‌دهی چشمه روزیه سمنان از 650 لیتر در ثانیه به 225 لیتر در ثانیه رسیده است گفت: چشمه گل‌رودبار نیز پیش‌تر 248 لیتر در ثانیه آب‌دهی داشته است که این رقم اکنون به زیر 60 لیتر در ثانیه رسیده است که علت تمامی این کاهش‌ها، به بروز خشکسالی و کاهش بارش‌ها به ویژه کاهش در بارش برف مربوط می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با تأکید بر این که با وجود افزایش بارندگی‌ها هنوز نمی‌توان گفت که این بارندگی‌ها تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت منابع آبی سطحی و عمقی استان داشته است گفت: باید امیدوار باشیم که در زمستان پیش‌رو بارش رحمت الهی تداوم داشته باشد و شاهد بارش‌هایی به صورت برف در استان باشیم.

طاهری تأمین آب را اولویت نخست شرکت متبوع خود عنوان کرد و گفت: این موضوع در تمامی شهرهای استان، به ویژه در دو شهر سمنان و شاهرود که با تنش آبی دست به گریبان هستند، به واسطه اقداماتی همچون بهسازی چاه‌ها، جابجایی چاه‌هایی که دبی آن‌ها کاهش یافته است، کف‌شکنی و حفر و تجهیز چاه‌های جدید مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا در تابستان سال 98 مشترکان ما دچار زحمت نشوند.

وی با ابراز امیدواری بر این که در تابستان 98 مردم شاهد کاهش فشار یا قطعی آب نباشند گفت: ما از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که با مصرف بهینه و بجا ما را در این مسیر یاری کنند؛ شهرداری‌ها نیز می‌توانند با جداسازی آب موردنیاز برای آبیاری فضای سبز از آب شرب، نقش موثری در تحقق این امر ایفا کنند.

آبیاری فضای سبز با آب آشامیدنی ممنوع!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اعلام این مطلب که به طور میانگین 4 درصد از آب استان برای آبیاری فضای سبز مصرف می‌شود گفت: این رقم در برخی از شهرهای استان، زیر یک درصد است؛ بنابراین می‌توان در بسیاری از شهرها رقم مذکور را کاهش داد.

طاهری در پایان با درخواست از ادارات برای جداسازی آب آشامیدنی از آب مورداستفاده برای آبیاری فضای سبز گفت: همراهی توامان ادارات در آبیاری فضاهای سبز با تانکر و مردم در مصرف بهینه آب، می‌تواند ما را در توزیع مطلوب آب در استان یاری کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مرآت، تاریخ انتشار: 1دی1397 ، کدخبر: - : www.meraatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین