پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام با تشریح آخرین وضعیت اجرای پروژه های سدسازی استان، گفت: بزرگترین طرح آبیاری استان سال آینده تکمیل می شود.

شعارسال: علی پوراحمد  اظهار داشت: میزان بارندگی در استان ایلام دو برابر متوسط کشوری است که نسبت به کشور از لحاظ بارش اوضاع بسیار خوبی در استان داریم.

وی افزود: اما به دلایلی مشکلات کم آبی در استان کمتر از مشکلات کشور نیست از جمله این دلایل پراکنش بارش در استان به صورت یکسان نیست.

آخرین وضعیت پروژه های سدسازی ایلام

پوراحمد عنوان کرد: طرح های مهمی در حوزه سدسازی در استان در دست اجرا است، طرح سد مخزنی گلال در حوزه بخش چوار که برای تامین آب صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ایلام به میزان ۱۲.۸ میلیون مترمکعب در سال نقش بی بدیلی در توسعه صنعت در استان خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر آن مشکل آب شرب روستاهای چوار و خود شهر چوار را حل خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین هم اکنون آب پتروشیمی از سد ایلام تامین می کنیم که اگر طرح سد گلال به بهره برداری برسد این بار از دوش سد ایلام برداشته می شود و می توان با کیفیت و حجم بهتری به شهر ایلام آبرسانی کرد.

پیشرفت فیزیکی سد گلال هم اکنون ۸۲ درصد است که برنامه آبگیری آن را در پایان سال در دست اقدام داریم.

پوراحمد تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی سد گلال هم اکنون ۸۲ درصد است که برنامه آبگیری آن را در پایان سال در دست اقدام داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام عنوان کرد: همچنین سد مخزنی میمه با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد برای تامین آب شش هزار هکتار از اراضی دشت دهلران در حال احداث است.

وی ادامه داد: علاوه بر این شبکه آبیاری زهکشی این سد نیز در حال اجرا است، بر اساس پیش بینی تا پایان سال ۹۹ این طرح کامل به بهره برداری می رسد.

پوراحمد عنوان کرد: سد مخزنی سیکان که تامین کننده آب شرب سه شهرستان بدره، دره شهر و آبدانان است با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در دست اجراست.

وی گفت: این سد سال های سال به دلیل نبود تامین اعتبار تعطیل بود ولی هم اکنون بعد از سال ها توقف دوباره استارت خورده است.

آخرین وضعیت شبکه آبیاری و زهکشی دشت عباس، عین خشک و فکه

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: تا قبل از انقلاب یک متر مکعب ذخیره آب در استان را نداشتیم هم اکنون ۳.۵ میلیارد مترمکعب حجم مخزن ذخیره آب در استان را داریم.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث احداث شبکه های آبیاری و زهکشی با توجه به این که شغل اکثر مردم استان ایلام کشاورزی است، بر همین اساس آب کشاورزی نیاز برای مردم استان حیاتی است.

در استان طرح بسیار بزرگی به نام شبکه آبیاری و زهکشی دشت عباس، عین خشک و فکه شامل ۵۳ هزار هکتار در حال اجراست

پوراحمد عنوان کرد: در استان طرح بسیار بزرگی به نام شبکه آبیاری و زهکشی دشت عباس، عین خشک و فکه در شهرستان دهلران شامل ۵۳ هزار هکتار در حال اجراست.

وی ادامه داد: که از این ۵۳ هزار هکتار ۲۰ هزار هکتار آن ثقلی و ۳۳ هزار هکتار آن نیز به صورت آبیاری تحت فشار است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام بیان داشت: فرق این آبیاری تحت فشار با دیگر آبیاری تحت فشارهای کشور این است که در دیگر مناطق کشور وسیله قدرت موتور و برق فشار مورد نیاز ایستگاه ها و آب پاش ها را تامین می کنند در حالی که در شبکه آبیاری استان از توپوگرافی زمین استفاده کردیم که هزینه بهره برداری آن بسیار پایین است.

پوراحمد افزود: این شبکه آبیاری منحصر به فرد دارای ۶.۷ کیلومتر تونل است، کانال اصلی دشت عباس ۱۵ کیلومتر با آب گذری ۸۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی گفت: در این شبکه۶۰ کیلومتر کانال اصلی و ۱۲۳ کیلومتر کانال درجه یک و دو و ۲۷۰ کیلومتر لوله گذاری و حدود چهار هزار هکتار سازه فنی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام عنوان کرد: ۲۰ هزار هکتار ثقلی این طرح مدت پنج سال است که در حال بهره برداری است و از ۳۳ هزار هکتار آبیاری تحت فشار آن ۲۰ هزار هکتار شبکه فرعی آن اجرا شده و آماده بهره برداری است.

وی گفت: ۱۰ هزار هکتار آن نیز در سال گذشته آبرسانی شده و مابقی نیز تا پایان سال ۹۷ به مرحله بهره برداری می رسد، یعنی در سال آینده کل ۵۳ هزار هکتار اراضی را می توانیم آبی و زیر کشت ببریم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4دی1397 ، کدخبر: 4494892: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین