پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
در آستانه 15 شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریت، دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با موضوع "پیشگویی‌های آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی" روزهای پنجشنبه و جمعه در قم برگزار شد.

شعارسال: آیت‌الله مکارم‌شیرازی به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه این همایش گفت: امیدوارم با برگزاری این همایشات روشنگری بیشتری نسبت به اندیشه مهدوی در میان مردم صورت گیرد.

وی افزود: برای ظهور هم می‌توان از طریق منابع روایی شیعه و هم اهل سنت و هم از طریق عقل و آیات به اثبات مهدویت پرداخت و حتی برخی علمای اهل سنت کتابی نوشته‌اند که اسم آن بیانگر روایات متواتر از اهل سنت درباره امام مهدی است و جالب اینکه برخی تعبیرات صادر شده پیامبر(ص) نشان می‌دهد مسئله در عصر رسول الله امری مسلم بوده است.

وی اظهار کرد: مثلا روایت درباره مشخصات ظاهری حضرت از ایشان نقل شده است؛ امام سجاد(ع) نیز در مسجد شام و بعد از ماجرای کربلا در معرفی خود، امام مهدی(عج) را از اهل بیت معرفی می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات قرآن در ارتباط با مهدویت تصریح کرد: آیه ۱۰۵ سوره انبیاء می‌فرماید ما مقرر داشتیم که سرانجام کره زمین در اختیار صالحان قرار خواهد گرفت و این بشارت برای ظهور است و یا آیه ۳۳ توبه و آیه ۵ سوره قصص، موید این مسئله است و آیات قرآن گاهی بدون تاویل و گاهی با تاویل موید این مسئله هستند.

وی با اشاره به آیه آخر سوره ملک افزود: در این آیه امام به آب باران و ماء معین تشبیه شده است؛ این تفسیر از امام باقر(ع) نقل شده که تاویل این آیه درباره امام مهدی است که الان پنهان است و روزی به صورت چشمه سار عظیم ظاهر خواهد شد و تشبیه به چشمه زلال از این بابت است و نشان می‌دهد که عدالت مهدی مانند آب زلال روح انسانیت را زنده خواهد کرد و اگر ظهور نباشد جهان مرده است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در دنیای امروز این همه اختلاف و جنگ و ... وجود دارد و روح انسانیت نیمه جان شده و منجی بشریت باید بیاید و به این روح نیمه جان، جان ببخشد.

وی با طرح این سؤال که باید چه کنیم تا در ظهور تعجیل شود؟ ادامه داد: برخی معتقدند باید دست به دعا برداریم و از خدا بخواهیم که ظهور را برساند ولی دعا تنها کافی نیست؛ در آیه ذکر شده در سوره انبیاء آمده است که عباد صالح زمین را به ارث خواهند برد بنابراین ما باید به دنبال تربیت عباد صالح برای شکل‌گیری هسته اصلی ظهور باشیم.

این مفسر قرآن بیان کرد: دعا خوب است ولی به تنهایی کافی نیست و باید مردانی مصمم، هوشیار و قوی و متحد در برابر دشمن دست به دست هم بدهند و زمینه ساز انقلاب مهدی شوند که این کار محتاج برنامه‌ریزی برای تشکیل عباد صالح است.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: قرآن کریم در تعریف عباد صالح در آیه ۱۱۳ و ۱۱۴ آل عمران چهار صفت بیان کرده؛ اول اینکه این افراد اهل راز و نیاز شبانه و نماز شب هستند؛ دوم اینکه این افراد ایمانشان به قیامت بسیار قوی و محکم است.

وی اظهار کرد: من به مسئولانی که با ما دیدار دارند بارها عرض کرده‌ام که سلاح ایمانی که ما داریم برتر از سلاح نظامی آمریکایی‌هاست؛ همین ایمان است که باعث شده تا جوانان ما به شهادت افتخار کنند و وقتی می‌بینند دشمن تحریم می‌کند کفن‌پوش وارد عرصه می‌شوند و اگر گزینه خود را زیر میز گذاشتند به علت همین جمعیت مومن ماست که باعث ترس دشمن شده است.

وی افزود: سومین وصف عباد صالح این است که این افراد اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند، یعنی نظارت عام بر همه جامعه دارند و به سعادتمندی خودشان قناعت نمی‌کنند و مسئولیت همه جامعه را بر دوش خود می‌دانند.

وی ادامه داد: مایه تاسف است که امر به معروف با اینکه در اصل هشتم قانون اساسی آمده ولی اجرای آن بدون دلیل متوقف شده است در حالی که صالحان کسانی هستند که اهل امر به معروف‌اند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: از نظر اسلام امر به معروف سه مرحله دارد؛ قلبی، زبانی و عملی؛ در قلب از ظلم و رشوه و کارهای خلاف بیزاری جستن اولین مرحله است، دومین مرحله زبانی است و جالب است که امت اسلام به علت امر به معروف بهترین امت معرفی شده‌اند و مرحله سوم مرحله عملی است که باید توسط حکومت اسلامی انجام شود و در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران به آن اشاره شده است منتهی برخی خیال می‌کنند خشونت در این مسئله وجود دارد در حالی که ابدا خشونت لازم نیست و باید با ادب و محبت و تواضع به این کار بپردازیم.

این مرجع تقلید عنوان کرد: چهارمین ویژگی صالحان "یسارعون فی الخیرات" بودن است یعنی نه تنها اهل خیر هستند بلکه در این کار از دیگران پیشی می‌گیرند.

این مفسر قرآن اظهار کرد: باید در این برنامه‌ها برای تشکیل هسته اصلی عباد صالحین فراهم شود تا در ظهور حضرت تعجیل شود. برخی منفی‌باف هستند و می‌گویند هرقدر فساد بیشتر شود احتمال آمدن حضرت بیشتر است در حالی که هر قدر جمعیت صالح آماده‌تر شوند امید به ظهور بیشتر است.

وی ادامه داد: الحمدلله در سال‌های اخیر توجه زیادی به قیام حضرت صورت گرفته است و بدون اینکه تعیین وقت کنیم امید است که ظهور نزدیک باشد؛ تکرار می‌کنم تعیین وقت نمی‌کنیم اما امیدواریم در بین الطلوعین ظهور قرار گرفته باشیم.

نویسنده تفسیر نمونه بیان کرد: میلیون‌ها جمعیت در سال به عشق و نام امام زمان(عج) به مسجد مقدس جمکران می‌روند و حتی رهبر انقلاب نیز بدون سر و صدا به اینجا می‌آیند و راز و نیاز می‌کنند و به نظر من علت موفقیت ایشان همین ارتباط معنوی با آن حضرت است.

*اندیشه موعودگرایی عامل بقای انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی دبیر این همایش نیز گفت: اندیشه موعودگرایی حتی در مکاتب بشری نیز تحول‌آفرین است، اگر ابعاد مختلف این اندیشه به لحاظ اعتقادی، سیاسی، تمدنی، اخلاقی و راهبردی واکاوی شود هم به عظمت این اندیشه پی می‌بریم هم اینکه چقدر در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم؛ عظمت این اندیشه به اندازه نبوت است و همانطور که این اندیشه عالم محدثه انقلاب بوده عامل بقای آن هم هست و باعث شد تا در هشت سال دفاع مقدس بتوانیم در برابر همه کفر بایستیم.

پورسیدآقایی بیان کرد: گسترش و تعمیق این اندیشه و نشان دادن ظرفیت آن نه تنها در شیعه و اسلام بلکه در میان سایر اندیشه‌های حتی بشری یکی از مهمترین اهداف همایش است؛ در تعاملاتی که ما با دیگران داریم ظرفیت این اندیشه برای پیروان ادیان دیگر تعجب‌انگیز است.

*ایجاد سطح چهار مهدویت

دبیر همایش با اشاره به دستاوردهای همایش اظهار کرد: توسعه این اندیشه در میان سطوح مختلف افراد جامعه، ایجاد سطح سه و چهار مهدویت در حوزه که ایجاد سطح چهار از سوی حوزه اعلام موافقت شده و امیدواریم بتوانیم از سال جدید این سطح را راه بیندازیم از جمله دستاوردهاست.

وی ادامه داد: عرضه مجله علمی پژوهشی، ترجمه مقالات به زبان‌های دیگر و چاپ ده‌ها مجلد کتاب و ویژه نامه از دیگر دستاوردهای این همایش در دوره‌های قبل بوده است.

پورسیدآقایی با اشاره به ویژگی‌های همایش دوازدهم تصریح کرد: بهره مندی از سخنان آیت‌الله مکارم و آیت‌الله سبحانی و برگزاری همایش در قم از جمله ویژگی‌های این دوره است که نشانگر رویکرد علمی بیشتر برای همایش است.

*همکاری جهاد دانشگاهی

وی از برگزاری چهار کمیسیون برای ارایه مقالات خبر داد و افزود: برخی نهادها مانند موسسه امام خمینی، پژوهشگاه دفتر تبلیغات و جهاد دانشگاهی با ما همکاری دارند و از مهمترین ویژگی این همایش راه‌اندازی بخش دانشجویی با همکاری جهاد دانشگاهی است.

رئیس موسسه آینده روشن تصریح کرد: تجلیل از مهدی یاوران از دیگر بخش‌های این همایش است و در این راستا از خانواده شیخ زکزاکی، سردار فدوی، همچنین برخی کارآفرینان و خیران مهدوی، نماینده آیت الله العظمی سیستانی و در مجموع ۱۹ نفر به عنوان مهدی یاور تجلیل خواهد شد.

پورسیدآقایی با اشاره به موضوع همایش با عنوان «پیشگویی‌های آخرالزمان از دیدگاه ادیان ابراهیمی» گفت: بیش از ۱۰۰ مقاله به این دوره از همایش ارسال و ۳۳ مقاله پذیرفته شده و ۱۶ مقاله در همایش بحث و مطرح خواهند شد.

دبیر همایش با بیان اینکه علاوه بر این مقالات که ۴۵ مقاله آن از خارج کشور رسیده است، تعدادی مقاله از مراکز مختلف نیز ارایه شده که در کمیسیون‌های مربوطه آن ارایه می شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای اولین بار بخش دانشگاهی این همایش را راه‌اندازی کرده که جای قدردانی و تشکر فراوان دارد و بیشترین مقاله یعنی ۹۴ مقاله نیز از طریق جهاد دانشگاهی به همایش رسیده است و از این تعداد ۱۲ مقاله در کمیسیون مربوطه خودشان ارایه خواهد شد.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی همکاری بسیار خوبی در برگزاری این همایش به خصوص با ایجاد بخش دانشگاهی همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با ما داشته‌اند و ۹۴ مقاله نیز به همایش ارایه کرده‌اند که باید از آنان تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس موسسه آینده روشن بشریت، تصریح کرد: ۱۵ نفر از صاحبان مقالات برتر از دیگر کشورها وارد ایران خواهند شد و در همایش شرکت دارند همچنین مقالاتی از کشورهایی چون هند، کانادا، اسپانیا، عراق، اندونزی، آلمان، مصر، الجزایر و ... به دبیرخانه واصل شده است.

پورسیدآقایی از رونمایی از چند اثر در این همایش خبر داد و افزود: موسوعه امام المنتظر در ۵ جلد؛ طرح اندیشه مهدویت درکلام معصومان(ع)، مجله عربی انگلیسی مقالات، ویژه نامه علمی پژوهشی مشرق موعود و پژوهش‌های مهدوی همچنین عملکرد علمای اسلام از دوره بعد از غیبت صغرا تا دوره معاصر در بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ محور که هر کدام زیرمحورهایی برای آن تعریف شده است از آثاری است که در روز افتتاحیه همایش رونمایی خواهند شد.

*بررسی عملکرد ۱۸ هزار عالم

دبیر این همایش ادامه داد: عملکرد علمای اسلام اختصاص به بررسی عملکرد ۱۸ هزار نفر از علما دارد که تاکنون دو هزار نفر آنان انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در بیش از ۱۰۰ مجلد به چاپ برسد.

وی در پایان عنوان کرد: موضوع سال آینده این همایش «پیشگویی‌های ائمه(ع) درباره عصر ظهور» است.

*تجلیل از مهدی‌یاوران و جهادگر مهدی‌یاور در همایش دکترین مهدویت

مراسم تجلیل از مهدی‌یاوران از جمله سیدمهدی میرمحمدی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به عنوان مهدی یاور در همایش دکترین مهدویت و با حضور آیت‌الله مکارم‌شیرازی برگزار شد.

در این مراسم از حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله حسینی قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت، موسوی مدیرعامل شرکت فیروز و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه به عنوان مدیر مهدوی تجلیل شد.

همچنین از خانواده حجت‌الاسلام والمسلمین مالامیری نخستین شهید مدافع حرم به عنوان خانواده مهدی‌یاور، دریادار فدوی به عنوان فرمانده دلاور مهدی‌یاور، رهبر شیعیان نیجریه آیت‌الله شیخ ابراهیم زکزاکی به عنوان مهدی‌یاور مروج اسلام ناب، حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری و حجت‌الاسلام والمسلمین غنوی به عنوان پژوهشگر مهدوی تقدیر شد.

تجلیل از محمد الشبیر، پژوهشگر مهدوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی هاشمی، مدیر مهدوی، حجت‌الاسلام والمسلمین فوادیان نویسنده آثار مهدوی و دکتر میرمحمدی، جهادگر علمی مهدوی از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه همایش دکترین مهدویت بود.

*استعانت، عبودیت و صبرمحوری ویژگی عباد صالح و متقون است

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق سهرابی استاد حوزه نیز در این همایش با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره اعراف گفت: در این آیه حکایت از این سنت الهی است که کسانی وارث زمین خواهند بود که استعانت از خدا داشته باسند، اهل صبر و عبادت باشند یعنی استعانت‌محوری، عبودیت و صبرمحوری از ویژگی کسانی است که زمین به آنان خواهد رسید و سه شاخه کلیدی و اصلی متقین نیز همین سه مسئله است.

وی با اشاره به آیه شریفه ۱۰۵ سوره انبیاء افزود: فرق این آیه با آیه قبلی این است که در آیه قبلی فرموده خداوند آنان را وارث زمین خواهد کرد ولی در آیه دوم بر نقش فاعلی انسان نیز تاکید دارد از این رو کسانی محور این آیه هستند که عبودیت را پذیرفته و صالح هم باشند.

این استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به آیه ۱۰۶ سوره انبیاء تصریح کرد: در این آیه پیام بلند و رسا برای قوم عابدین و جامعه عبودیت‌محور است؛ یعنی کسانی که براساس عبودیت الهی چشم به راه منجی هستند باید بدانند شرط اساسی در پیشگویی قرآن این است که بدون صالح محوری به عبودیت تنها نمی‌توان اکتفا کرد.

سهرابی اظهار کرد: هر فرد و جامعه صالح، مصلح هم خواهد بود، بنابراین کسی که صالح است حتما اهل امر به معروف و نهی از منکر هم هست، لذا مسارعه در خیرات هم از علایم اصلاح گری انسان است.

نویسنده کتب مهدوی افزود: آنگونه که ما از آیات بعدی می‌فهمیم قرآن فرموده که ما تو را نفرستادیم مگر ÷اینکه رحمت برای جهانیان باشی گویا تجلی رحمت الهی در عالمین از معبر و مسیر تحقق عبادی الصالحون می‌گذرد و تجلی رحمت للعالمین بودن پیامبر(ص) با این مسئله شکل می‌گیرد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: وقتی عباد صالح هسته اصلی حکومت جهانی شود بستر رحمت للعالمین بودن اسلام هم محقق خواهد شد، بنابراین در پیشگویی‌های قرآن براساس سنن الهی باید ابتدا جامعه عبودیت محور و صالح محور تحقق یابد تا پیش نیازهای ظهور شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: تحقق حکومت جهانی آسمانی امری سخت و سخت آفرین است و باید از قلوب ممتحن و عاشق و استوار برخیزد؛ بشر یک یک انبیاء را به شهادت بردند و آزمون ناموفق داده‌اند و خدا آخرین حجتش را برای بشر نابالغ نمی‌فرستد تا او را هم به شهادت برسانند بنابراین باید فضای بلوغ اجتماعی شکل بگیرد و قلوب عاشق فراهم شود تا بتوانند این حکومت صعب را به دوش بکشند.

سهرابی عنوان کرد: بشر باید خالص شود و از دوره آزمایش دشوار عبور کند تا ظهور محقق شود زیرا دوره حکومت جهانی دوره منافقان نیست.

*باور به موعود مسئله مشترک همه ادیان است

اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران نیز در این همایش با بیان اینکه ادیان مشترکات زیادی دارند، گفت: دغدغه همه پیامبران این بوده که ما را به سوی خدای یکتا و بیهمتا ببرند و انسانیت را در جهان حاکم کنند و در باور به موعود نیز این اشتراک وجود دارد.

وی گفت: بزرگترین دیو در دنیا دروغ و بعد از آن فرقه پرستی و خودپرستی و هر چیزی غیر از خداست.

وی ادامه داد: باوری که در کتاب آسمانی ما اوستا هست این است که بدون تردید حتما یک منجی خواهد آمد و زمانی میآید که انسانها هم در عقل و هم اخلاق به پیشرفتی برسند که سوشیانت بهترین‌ها و نیک‌ترین افراد را در دنیا بتواند به کمک بگیرد.

خورشیدیان در تعریف افراد نیک عنوان کرد: کسی نیک است که حقی که برای خود قایل است برای دیگران هم قایل باشد و این دیگری نیز همه انسان‌ها را شامل است و نه افراد فرقه خود.

رئیس انجمن موبدان تهران تصریح کرد: منجی‌ای که ما به نام سوشیانت می‌شناسیم همه پارسائیان جهان را رهبری می‌کند و او با گفتار نیک و پندار نیک اندیشه خود را جهانی می‌کند.

وی با بیان اینکه ادیان مشترکات زیادی دارند، اظهار کرد: دغدغه همه پیامبران این بوده که ما را به سوی خدای یکتا و بی همتا ببرند و انسانیت را در جهان حاکم کنند و ما معتقدیم هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و نمی‌توان برای حاکمیت اندیشه نیک با گفتار و رفتار بد این کار صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: با گفتار و کردار نیک می‌توان اندیشه را حاکم کرد و با کشتن و جنایت و ... نمی‌توان اندیشه نیکی را در جهان حاکمیت بخشید همان طور که برخی کشورها این راه را انتخاب کرده‌اند.

خورشیدیان تصریح کرد: براساس اعتقاد ما بعد از ۱۲ هزار سال روز رستاخیز است و همه پارسائیان به سوشیانت نهایی کمک خواهند کرد و اهرمن دوستان و اهرمن یاران با ارشاد عالمانه که وسایل آن فراهم خواهد شد کنار زده می‌شوند و جهان به سوی آبادانی و پیشرفت خواهد رفت و آزادی و عدالت اجتماعی به نهایت خود خواهد رسید.

وی تاکید کرد: عقیده شیعیان در بحث منجی با زرتشتیان بسیار نزدیک است و همه انسان‌ها فطرتا دوست دارند بیشترین عدالت بر دنیا حاکم شود و ما هم معتقدیم که سوشیانت نهایی و یا مهدی شما بدون کشت و کشتار اندیشه خود را بر دنیا حاکم می‌کند.

وی افزود: سوشیانت واژه‌ای عام است و می‌تواند اسامی خاصی بر این واژه عام بار کرد و در کتاب ما طوری نیست که همانند تورات و انجیل بخواهد از واژه‌ای مانند احمد برای نبوت پیامبر اسم برده باشد.

این محقق زرتشتی بیان کرد: همه باورمندان به ادیان الهی و اهورایی منظورشان درباره آخرالزمان یکی است؛ مانند اینکه خورشید یکی است ولی عرب به آن شمس و در انگلیسی چیز دیگری گفته می‌شود؛ آنچه مسلم است ظهور محقق خواهد شد و عدالت در همه دنیا تجلی و گسترش می‌یابد البته در طریقت و شریعت اختلافاتی داریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم روزی به وجدان بیداری برسیم و همه در راستای ایجاد عدالت تلاش کنیم.

*رقابت هسته‌ای قدرت‌های دنیا برخلاف اهداف موعود و مانع صلح جهانی است

علی الحکیم رئیس مرکز فقهی لندن نیز در این همایش گفت: میزان خشن بودن و تهاجمی عمل کردن علیه یکدیگر در دنیا زیاد شده به ویژه اینکه رقابت تسلیحاتی و هسته‌ای میان آنان وجود دارد که بر خلاف اهداف موعود مشترک میان ادیان است.

وی با بیان اینکه موعودگرایی یک هدف مشترک در میان همه انسان‌هاست، گفت: ما نباید علیه دیگران تنش و مغایرتی ایجاد کنیم و باید شرایطی فراهم سازیم تا به نقاط مشترک برسیم.

وی اظهار کرد: رفتارها باید برمبنای ارزش های فرهنگی مشترک باشد، اما وضعیت امروز دنیا طوری است که ما را به این سمت پیش نمی برد.

وی تاکید کرد: باید برای حفاظت از ارزش های زندگی تلاش کنیم و این ارزش ها نباید توسط عده ای محدود تدوین شده باشد و باید بسیاری از افراد از جوامع مختلف بر آن نظارت داشته باشند.

علی الحکیم تصریح کرد: احمقانه است فکر کنیم چالش میان بشر به جز در دوره ظهور می‌تواند به پایان برسد و افراد خشونت‌ها را کنار بگذارند زیرا برخی برای جنگ سرمایه گذاری می کنند و رقابت میان آمریکا و دیگر کشورها مانع این امر است.

وی با بیان اینکه باید نصایح موعود را برای رفتار درست در میان بشر نشر بدهیم، اظهار کرد: مسیحیان هم مانند شیعیان منتظر منجی هستند و امید دارند که فردی ظهور کند، برای رفع بی عدالتی و جنگ در دنیا.

رئیس مرکز فقهی لندن تصریح کرد: میزان خشن بودن و تهاجمی عمل کردن علیه یکدیگر در دنیا زیاد شده است و همه دنبال تخریب جمعی هستند و اگر این وضع ادامه یابد وضعیت بدی پیش خواهد آمد.

علی الحکیم تاکید کرد: این کاملا ناعادلانه است که برخی کشورها انرژی هسته ای داشته باشند ولی برخی کشورها نداشته باشند، از این رو بی تردید جمع شدن همه پیرون ادیان بر یک محور موعودگرایی می تواند برکات زیادی در کاهش این ناعدالتی ها داشته باشد.

*شواهد و قرائن موید تدریجی بودن ظهور است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این همایش گفت: برخلاف آنچه در ذهن غالب افراد وجود دارد که ظهور را امری دفعی می‌دانند، برخی شواهد و قراین موید تدریجی بودن آن است و برخی ظهور صغرا و کبرا را عنوان می‌کنند.

وی گفت: عرصه ظهور، جهانی است اما اینکه ظهور جهانی در بستر تاریخ رخ دهد یا در گستره جغرافیای جهانی موضوعی مورد بحث است.

وی ادامه داد: البته در فضای روایات بعد تاریخی بیشتر دیده می شود ولی کمتر در میان ما مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ظهور را غالبا دفعی می دانند در حالی که بسیاری از شواهد و قرائن که منسوب به برخی بزرگان هم هست این مسئله را تدریجی می دانند.

این استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در ذهن اغلب ما ظهور و رجعت با هم است ولی قیامت حادثه ای جدا از آن است که باید بپرسیم آیا این درست است یا نه؟ باید این سؤالات را حل کنیم تا بتوانیم به علائم ظهور بپردازیم.

وی اظهار کرد: آیات و روایات متعددی داریم که ظهور و قیامت نزدیک به هم هستند ولی بحث چالشی در اینجا مفهوم زمان است؛ مقیاس ما گردش منظومه شمسی و ... است ولی خود قرآن این زمان را با تعابیری مانند یوم القیامة، ستة ایام و ... مورد تردید قرار داده که آیا زمان ما با این زمان قرآن یکی است بنابراین این مسئله باید در تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

این محقق تصریح کرد: قیام و ظهور مفاهیمی در بستر تاریخ و زمان است ولی ما انتظار داریم که آن را دفعی بفهمیم، در تمدن‌سازی هم این مسئله را داریم در حالی که باید تعریفی از تمدن اسلامی ارایه دهیم و به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهیم که آیا سنخ کارهای ما با سنخ کارهای امام زمان یکی است.

وی افزود: مسئله مهدویت زوایای باطنی بسیاری دارد که باید مورد تحقیق بیشتر محققان قرار گیرد.

*روایات شیعه میان ظهور، رجعت و قیامت تفکیک قائل شده‌اند

آیت‌الله علی کورانی نویسنده مهدوی نیز در این همایش گفت: روایات شیعه برخلاف اهل سنت میان ظهور، رجعت و قیامت تفکیک قائل شده‌اند اما متاسفانه روایات عامه با عدم تفکیک مشکلاتی را برای فهم این وقایع ایجاد کرده است.

وی در سخنانی با بیان اینکه دولت امام، دولت عدل الهی است، گفت: اجازه خدا به ظلم و سفک تا روز ظهور است و با ظهور دیگر ظلمی در جهان نخواهد بود و بعد هم قیامت محقق خواهد شد.

وی با اشاره به برخی ویژگی های دوره ظهور افزود: وقتی که امام به حکومت می رسد علم و طب ۲۵ برابر رشد خواهد کرد. روایت دیگری هست که وسایلی که امام به آن تجهیز می شود با آن به کواکب دیگر خواهد رسید و ۵ زمین از زمین های هفتگانه آباد خواهد شد.

کورانی عنوان کرد: روایاتی داریم از امام رضا(ع) از رفاه در دولت امام مهدی که عجیب است.

این نویسنده مهدوی تصریح کرد: یکی از حوادث دوره ظهور این است که سران غربی به جنگ امام می‌آیند ولی امام می فرماید حضرت مسیح در فلان ساعت و فلان روز حاضر خواهد شد و وقتی این امر تحقق می یابد همه مسیحیان به حضرت مسیح ایمان می آورند و حضرت مسیح در اولین گام به سران کشورهای غربی می گوید با امام مهدی صلح کنید و مذاکره میان غرب و دولت امام آغاز می شود و امام در همین فرصت کشوری آباد و پیشرفته ایجاد می کند.

وی ادامه داد: بعد از هفت سال سران غربی می بینند همه چیز از دستشان رفته و امام مهدی چه کشوری درست کرده است؛ پیشرفته و محیرالعقول که جوانان غربی از خدا می خواهند که در کشور امام مهدی زندگی کنند؛ در اینجا سران غربی هوس جنگ با امام را می کنند و حضرت مسیح که نمی تواند جلوی آنان را بگیرد اعلام موضع در حمایت از امام زمان می کند و بعد سراغ کشورهای غربی رفته و آنان را تسلیم می کنند.

کورانی بیان کرد: امام در این مدت کشورش را می سازد و روایات متعددی است که انواع نباتات، سبزی ها و درختانی که نبوده می روید و هر مقدار طلا در زمین است بیرون می آید که برای همه دنیا کافی است و تقسیم جدیدی برای ثروت و زمین در دنیا ایجاد می شود.

این محقق لبنانی عنوان کرد: وضع بشریت و زندگی و حیات در زمان امام مهدی قابل مقایسه با قبل نیست.

کورانی با بیان اینکه ائمه(ع) میان سه واقعه ظهور، رجعت و قیامت تفکیک کرده اند، گفت: دو رجعت داریم اول ظهور امام که رجعت صغراست و بعد هم دولت امام تا روز قیامت است که رجعت کبرا گفته می شود اما برخی روایات اهل سنت میان این سه واقعه تفکیکی قائل نشده اند.

*بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی قلعه عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این همایش با تبیین نظریات مختلف درباره تحلیل گزاره‌های دینی تاکید کرد: بسیاری از حوادث دوره ظهور واقعی و غیرنمادی است.

وی گفت: در تحلیل گزاره‌های دینی دو نظر وجود دارد دیدگاهی که قایل است گزاره‌های دینی غیرشناختاری هستند و دیدگاه دیگر آن را شناختاری می‌دانند؛ نظریه اول کسانی هستند که گزاره‌های دینی را ابراز احساسات می‌دانند یعنی وقتی درعهد عتیق مطلبی درباره آخرالزمان آمد قصد تحریک و تهییج مردم برای هدفی را دارد.

وی افزود: عده‌ای معتقدند گزاره‌های دینی در ورای ظاهری خود معنای دیگری دارند و به علت آن معنا این نماد تقدس و اهمیت می‌یابد مثلا وقتی گفته می‌شود که نماز ستون دین است و مسیح شبان گوسفندان بنی اسرائیل است نمی‌گوید مسیح لباس شبانی بر تن دارد می‌گوید کار مسیح جمع کردن افراد منحرف از راه دین سالم عیسوی است و این شبانی نماد می‌شود و برخی همین عنوان را امروز هم به خود می‌دهند؛ یا نماز ستون دین است نمادی از این است که قوام دین به نماز است.

حسینی قلعه تصریح کرد: نظریه سوم نظریه آئینی شعایری است؛ یعنی دین در زمینه‌ای قرار گرفته است که باید زمینه را مطالعه کنیم تا معنای واقعی آن را به دست بیاوریم و نظریه دیگر نظریه اسطوره‌ای است، یعنی زبان دین چون چندان با یافته‌های بشری تطابق ندارد باید زبان دین را اسطوره‌ای تفسیر کنیم و برای فهم آن باید زبان اسطوره را از آن بیرون بکشیم تا اصل مطلب را بفهمیم.

وی افزود: مثلا رستاخیز حالت اسطوره دارد که باید از آن اسطوره زدایی شود یعنی وقتی این کار صورت گرفت نتیجه آن این است که انسان از گناه که مرگ است نجات می‌یابد تا رستاخیز قابل توجیه باشد و گرنه انسان بعد از مردن می‌پوسد.

وی اظهار کرد: در زمینه حوادث ظهور براساس این تحلیل، ماجرای سفیانی نمی‌تواند غیرشناختاری باشد زیرا اشاره به فضای خاص، درگیری خاص و ... دارد و کاملا جنبه خبری است و نمی‌توان آن را آئینی و اسطوره‌ای و ... دانست و در برخی روایات تاکید امام معصوم(ع) هم در پای آن می‌ آید.

حسینی بیان کرد: اینکه سپاه سفیانی در خاک فرو می‌رود این مطلب آنقدر واضح در روایات توضیح داده شده و درباره این سرزمین مطالبی هست که موردی و خاص است همچنین قیام یمانی و صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه آنقدر نشانه‌ها برای آن واضح هستند که نمی‌توان از معنای شناختاری آن گذشت.

وی ادامه داد: گرچه مباحث فلسفه دین ناظر به الهیات مسیحی است ولی گستره مباحث فلسفه دین نمی‌تواند در حیطه یک دین خاصی بگنجد و با عموم ادیان سر و کار دارد لذا ما بخواهیم و نخواهیم در فضای فکری ما چنین تحلیل‌هایی درباره مسایل عصر ظهور وجود دارد و نمی‌توان گفت از فضای فکری الهیات مسیحی برخاسته است.

*ایده کشتار وسیع مردم در دوره ظهور با قرآن و روایات سازگار نیست

حجت‌الاسلام سیدعلی حسنی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)نیز در این همایش گفت: ایده کشتار وسیع مردم توسط امام زمان(عج) در عصر ظهور علاوه بر ضعف سندی و متنی با عقل، قرآن و سایر روایات نیز سازگار نیست.

وی گفت: به علت برخی برداشت‌ها از متون روایی درباره عصر ظهور، گفته می‌شود حضرت وقتی ظهور می‌کند اهدافش را با کشتار وسیع پیش می‌برد و همین امر مستمسکی نیز برای دیگران در تخریب شیعه شده است.

وی افزود: برخی اعداد عجیبی در زمینه کشتار مردم دنیا مانند هفت نهم و پنج هفتم را ذکر کرده‌اند که امام در عصر ظهور این تعداد از مردم دنیا را خواهد کشت تا بتواند حکومتش را بنیان بگذارد.

حسنی تصریح کرد: من در بررسی روایات مربوطه در این زمینه که از کتاب معجم امام مهدی(عج) برگرفته شده است، در نهایت به این نتیجه رسیدم که نمی‌توان این ایده که حضرت حکومتش را با کشتار وسیع پیش می‌برد قابل انطباق با روایات دانست.

وی با تاکید بر بررسی جنبه صدوری روایت افزود: با تقسیم روایات به نبویات و غیرنبویات تحقیقی انجام دادیم؛ در بررسی این روایات جهت قابل تامل این است که بعد از پیامبر(ص) بخش‌های مهمی از جهان تحت حکومت مسلمین در آمد و در این کشورگشایی‌ها تعداد زیادی از مردم امپراتوری‌های تحت سلطه را کشتند، بنابراین احتمال وجود دارد که راویان بعد از رسول‌الله(ص) طوری مضمون روایات ایشان درباره ظهور را نقل کرده‌اند که با رفتار خلفاء سازگاری داشته باشد.

حسنی تصریح کرد: نامگذاری آثار درباره حوادث آخرالزمان در شیعه، ملاحم و در اهل سنت فتن است چون اینها مخالفت با خلفاء را فتن یعنی آشوب غیرموجه می‌دانستند ولی شیعه این دیدگاه را ندارد یعنی حتی در نامگذاری هم اسم‌ها، یکدست نیست.

وی اظهار کرد: در سند روایات مربوط به آخرالزمان که کشتار را به امام نسبت می‌دهد افراد زیادی از زیدیه و واقفیه دیده می‌شود که باید به این مسئله توجه لازم را داشته باشیم زیرا زیدیه قایل به این است که یکی از شروط بارز امامت، قیام به شمشیر است و چون امام سجاد و صادقین(ع) قیام به سیف نکرده‌اند امام نیستند.

این محقق عنوان کرد: زیدیه درباره مهدویت، موعود و شخص خاصی را دنبال نمی‌کنند بلکه هر امامی که قیام به سیف کند مهدی است حال وقتی روایات کشتار را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که عمدتا افراد زیدی مذهب در آن وجود دارد و واقفیه نیز به شرح ایضا همین طور است زیرا آنها روایات را طوری بیان کرده‌اند که با رفتار امام رضا و امام جواد(ع) سازگاری نداشته باشد لذا باید در جهت صدور روایات دقت فراوانی داشته باشیم.

این عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به بررسی سندی افزود: در بیشتر روایات فتن شخصیت‌هایی مانند ابن حماد وجود دارد که خود اهل سنت نیز در نقل حدیث مخصوصا در فتن و ملاحم وی را نمی‌پذیرند همچنین محمدابن علی کوفی، با وجود اینکه برخی از روی حدس و اجتهاد وی را قبول دارند اما مورد قبول ما نیست و این شخص در سند بسیاری از روایات وجود دارد ولی فرد موثقی نیست.

حسنی بیان کرد: حداقل از ۵۰ روایات مربوط به کشتار ۱۴ روایت بر کشتار وسیع دلالت دارد که این روایات که مستمسک مخالفان است، ۹ عدد آن مرسل و سه عدد مرفوعه است و با آیات، عقل و با روایات دیگر صادره سازگاری ندارند.

وی ادامه داد: با عقل سازگار نیست زیرا وقتی می‌گوییم ۵ میلیارد از مردم دنیا کشته می‌شوند بقیه برچه اساسی به حضرت ایمان می‌آوردند؛ آیا این شخصیت خطرناک نیست؟ اگر قرار است مردم با زور شمشیر ایمان بیاورند، چرا در دوره امام علی و پیامبر صورت نگرفت؟ مشکل اختیار و سلب اختیار هم افزوده می‌شود. با قرآن نیز سازگار نیست زیرا قرآن می‌فرماید سنت الهی این است که خداوند سرنوشت مردم را با دست خود آنان ایجاد کند.

حسنی بیان کرد: این کشتار گسترده هم با سایر روایات مخالف است هم روایات باب مهدویت و هم با روایات باب‌های دیگر، در همین باب کشتار روایات صحیحی داریم که حضرت با کشتار کار خود را پیش نمی‌برد و روایات است که رفتار امام را با رفتار پیامبر مقایسه کرده و فرموده امام رحمت واسعه و رحمة للعالمین است.

وی افزود: جنگ امام با سران کفر در دوره آخرالزمان خواهد بود که نمونه آن را در رهبری امام دیدیم یا در کشورهای اسلامی وقتی سردمداران کشورهای عربی برداشته شدند مردم گرایش به دین را نشان دادند اگرچه نهضت‌ها موفق نشد.

*تفاوت میان رژیم اسرائیل و اعتقاد یهودیان به ماشیح

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)نیز در این همایش گفت: اسرائیل رژیمی است که با توطئه ایجاد شده به تبیین ۱۲ تفاوت میان موعود ماشیح یهودیان و رژیم کنونی اسرائیل پرداخت.

وی گفت: اعتقاد به موعود نه تنها در ادیان بلکه در تفکرات بشری هم وجود دارد؛ ولی سه فرقه شیعه، مسیحیت پروتستان و یهودیت ارتدوکسی فرقی هستند که مبنای تفکر آنان موعود است و اگر این مبنا را برداریم چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

وی با بررسی ماشیح به عنوان موعود یهودیان افزود: ماشیح فردی از تبار داوود است و همراه با نجات و حوادث خارق العاده می‌آید و دو موعود نهایی یعنی کوروش، موسی(ص) و در نهایت نیز منتظر موعود نهایی خود هستند.

این عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در تلمود به عنوان منبع فقهی یهود، بحث ماشیح بسیار مهم است، گفت: حضور الیاس قبل از مسیح، عدم احترام به والدین، سستی روابط خویشاوندی، طرد مومنان و هرج و مرج و ... از دید یهودیان از علائم ظهور ماشیح است و یا در تلمود دیدگاه عرفانی وجود دارد که دو هزاره سوم را دوره ماشیحانی می‌نامند.

این محقق عنوان کرد: در فلسفه یهود، نگاه به ماشیح نگاه عقلانی سازی است؛ برخی معتقدند که رستاخیز قبل از ظهور ماشیح می‌آید و رفاه فراگیری ایجاد می‌شود و در مجموع به دنبال عقلانی سازی هستند.

این عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: در عرفان نگاهی کاملا عرفانی به دولت ماشیح دارند و ماشیح فردی است که بعد از آوارگی یهودیان آنان را جمع می‌کند و دولت یهود را ایجاد می‌کند.

وی افزود: البته برخی قوم‌گرا بودند و جریان سومی نیز محافظه کار هستند و عبری را کنار گذاشتند و شنبه را یکشنبه کردند که این جریان با جریان صهیونیسم مسیحیت همگرا شدند و ماشیح فردی، تضعیف شد.

طاهری عنوان کرد: جریان صهیونیسم مسیحی جریان جدیدی است که مطرح کرده ما باید دولتی را در ارض موعود ایجاد کنیم که اسناد ایجاد رژیم صهیونیستی امروز ریشه در انگلیس و هرتزل و ... دارد و در این راه گام‌هایی برداشتند یعنی مسیحیت صهیونیست و ملی گراها تفکر صهیونیسم سیاسی را ایجاد کردند و اسرائیل محصول این تفکر است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در مقابل تفکر صهیونیست ایستاد که بخشی از آن یهودی و برخی مسیحی هستند و امروز هم ما در مقابل این رژیم ایستاده‌ایم.

این محقق تصریح کرد: این اعتقاد که اول دولت ساخته شود و بعد منتظر دولت ماشیح هستند نشان می‌دهد چیزی جز توطئه حساب شده میان تفکرات صهیونیسم سیاسی نیست.

وی تاکید کرد: دولت ماشیحانی بیش از ۱۲ تفاوت با اسرئیل دارد و بسیاری از اعتقاداتی که در ظهور ماشیح وجود دارد در رژیم اسرائیل نیست زیرا اساس این رژیم توطئه‌ای سیاسی و نتیجه تفکری سیاسی از مسیحیت صهیونیسم است.

*حضور جهاد دانشگاهی در همایش مهدویت نماد همکاری حوزه و دانشگاه است

سیدمهدی فیض دبیر کمیسیون دانشگاهی همایش دکترین مهدویت و رئیس مرکز امام و انقلاب جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه همایش دکترین مهدویت گفت: حضور جهاد دانشگاهی در همایش دکترین مهدویت نمادی از همکاری حوزه و دانشگاه است.

وی به ارایه گزارشی از بخش دانشجویی این همایش پرداخت و گفت: یکی از رسالت‌های جهاددانشگاهی هدایت فکری دانشجویان و اساتید دانشگاه در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید دارند.

وی افزود: رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر ایجاد تمدن اسلامی در کشور و سپس شکل‌گیری تمدن اسلامی در جهان اسلام تاکید فرموده اند و جهاد دانشگاهی نیز ماموریت خود می داند تا در این مسیر در میان دانشجویان و دانشگاهیان هدایتگری داشته باشد.

دبیر کمیسیون دانشگاهی همایش دکترین مهدویت گفت: سیری که مقام معظم رهبری در جهت تبیین الگوی تمدن نوین اسلامی با پیش زمینه سبک زندگی ایرانی و اسلامی ترسیم کردند از سوی جهاددانشگاهی به عنوان یک گفتمان مطرح است.

فیض با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۸۰ در زمینه فعالیت‌های مهدوی تلاش علمی، هنری و ادبی داشته است، گفت: تاکنون ۹ دوره جشنواره مهدویت از سوی این نهاد دانشگاهی برگزار شده است و دانشجویان و دانشگاهیان در زمینه آموزه‌های مهدویت به فعالیت‌های علمی و هنری و ادبی پرداخته اند.

رئیس مرکز امام و انقلاب جهاد دانشگاهی بیان کرد: با تعامل با موسسه آینده روشن تصمیم گرفتیم تا بخش دانشگاهی همایش دکترین مهدویت را ایجاد کنیم و در این راستا از شش ماه قبل برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و محور مقالات در ۵۷ موضوع استخراج و به دانشگاهیان ارایه شد.

فیض تصریح کرد: با اعلام فراخوان، ۹۴ مقاله از سوی دانشگاهیان دریافت شد که 10 مقاله برگزیده و در همایش دکترین مهدویت ارایه شد.

وی از برپایی نمایشگاه آثار ادبی و هنری دانشجویان از روز شنبه اول خرداد ماه به مدت ۵ روز در فرهنگسرای ابن سینای تهران خبر داد و گفت: امیدواریم در سال‌های آتی شاهد حضور پررنگ‌تر قشر دانشگاهی در این همایش باشیم که جلوه‌ ای از وحدت حوزه و دانشگاه است.

*خاستگاه اصلی مهدویت در حوزه‌های علمیه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی دبیر دوازدهمین همایش دکترین مهدویت در اختتامیه این همایش بر لزوم توجه بیشتر به پرداختن به مبانی مهدویت در میان حوزویان تاکید کرد.

وی گفت: هر قدر اندیشه‌وران به این اندیشه کم توجهی کنند سوء استفاده‌گران سوء استفاده می‌کنند و رشد خواهند کرد.

دبیر همایش با اشاره به برگزاری 11 دوره همایش در تهران ادامه داد: امکان برگزاری این همایش در فضای شهر کریمه تاکنون برای ما فراهم نشده بود و اکنون که این امکان ایجاد شده است خدا را شاکریم زیرا خاستگاه مباحث مهدویت، حوزه علمیه و مراجع شیعه هستند.

وی اظهار کرد: مهدویت رکن رکین شیعه است و چندین هزار حدیث درباره آن وجود دارد که باید توسط متخصصان این عرصه پالایش شود و طبیعتا با تعامل با دانشگاه می‌تواند ابعاد بیشتری از این اندیشه متبلور شود.

دبیر همایش دکترین مهدویت اظهار کرد: ما یک موسسه کوچک حوزوی هستیم و چنین همایشی با همکاری نهادهای دیگر و بدنه حوزه علمیه ممکن نبوده است اگرچه این موسسه در پیشانی کار قرار دارد.

*اولین کار انقلاب امام مهدی(عج)، تکامل فرهنگی و عقلانی است

آیت‌الله سبحانی نیز در اختتامیه دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در قم، با اشاره به آیه شریفه «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ(۱۰۵ انبیاء) گفت: در دنیا انقلابات گوناگون انجام شده و حتی انبیاء هم نبوت جهانی داشته‌اند اما نبوتشان فراگیر نشده است.

وی ادامه داد: امروز شرق آسیا را بت‌پرستان تشکیل می‌دهند، در غرب مسئله مسیحیت و در خاورمیانه اسلام حاکم است و در عین حال که دین کامل اسلام برای جهان آمده، اما فراگیر نشده است تا چه رسد به رسالت موسی و عیسی که حتی اگر جهانی هم بوده فراگیر نشده است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خدای متعال قول داده انقلابی در آخرالزمان رخ خواهد داد که همه دنیا را می گیرد و تکمیل کننده رسالت همه انبیاء خواهد بود. روزگاری خواهد رسید که صالحان وارث زمین خواهند شد که این مطلب به عنوان معجزه پیامبر(ص) در قرآن بیان شده است.

این مفسر قرآن ادامه داد: پیامبر(ص) مکرر فرموده که اگر یک روز از دنیا باقی مانده باشد حجت قیام خواهد کرد و دنیا را از عدل و قسط پر خواهد کرد.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره حدید «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» افزود: قرآن کرارا درباره حیات زمین بحث کرده که عمدتا در اثبات معاد است اما این آیه بحث درباره معاد نیست زیرا مراد خداوند حیات معنوی و نه مادی است لذا امام صادق(ع) در ذیل این آیه بر حیات معنوی تاکید فرموده است.

آیت الله سبحانی عنوان کرد: امام مهدی(عج) برنامه پیامبر(ص) را به نحو وسیع و متکاملی در دنیا پیاده خواهد کرد البته هر انقلابی برای خود شرایطی دارد که بدون آن ممکن نیست همانطور که انقلابی که امام انجام داد برای افرادی در گذشته مانند آیت‌الله کاشانی و ... ممکن نبود ولی امام انقلابی اساسی و ریشه ای ایجاد کرد و انقلاب امام مهدی نیز با شرایط خود رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: اولین کار انقلاب امام مهدی(عج)، تکامل فرهنگی و عقلانی است و تا این مسئله رخ ندهد امکان ندارد همه بشر تحت تاثیر این اندیشه قرار بگیرند.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: در برخی روایات از سیف بحث شده که نشانه قدرت است، اما بیشترین قدرت از فرهنگ بشر است.

وی با بیان اینکه الان سازمان‌هایی که مدعی حقوق بشر هستند جمعیتی را که از خاک خود دفاع می کند تروریست می داند، گفت: بشر باید از لحاظ عقلانی به جایی برسد که مردم دنیا از سازمان های فرمایشی و نمایشی مایوس و متوجه عالم معنا شوند.

وی افزود: بشر کم کم باید متوجه شود که نهادهای فعلی نمی‌تواند بشر را به سعادت برساند؛ همچنین شرط دوم برای ظهور انقلاب صنعتی است که مقوم انقلاب مهدی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه انتظار فرج بهترین عمل شمرده شده است، عنوان کرد: انتظار این نیست که دست روی دست بگذاریم و تنها به دعا برای امام کفایت کنیم بکله باید امید در میان ملت ها ایجاد کنیم و پیام چنین همایشاتی را به مردم دنیا برسانیم که مردم دنیا منتظر چنین فردی باشند و بدانند این جهان تاریک، پایانی روشن خواهد داشت.

وی ادامه داد: ممکن است از انتظار کسی سوء استفاد کند ولی به تقدس آن ضرری نمی زند زیرا صدها نفر از نبوت سوء استفاده کرده اند و این سوء استفاده دلیلی برای بد بودن نبوت نیست. بنابراین سوء استفاده از یک امر مقدس دلیلی بر بطلان آن نیست.

این مفسر قرآن افزود: علاوه بر روایات فراوان شیعه و روایات اهل سنت، در تورات و انجیل و زبور نیز به ظهور بشارت داده شده و مادی گرایان هم در انتظار چنین روزی هستند؛ ماتریالیست‌ها می گویند «جهان در یک وضع نیست و رو به تکامل است» البته این تکامل نسبی است و باید عقل بشر، عدالت و انسانیت او نیز در کنار قانون تکامل دنیوی و مادی بشر رشد کند و این رشد منجر به همان مسئله‌ای است که ما هم در انتظار آن هستیم.

*دوازدهمین همایش دکترین مهدویت به کار خود پایان داد

دوازدهمین همایش دکترین مهدویت با حضور آیت‌الله سبحانی و با ارایه گزارش کمیسیون‌ها به کار خود پایان داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی در ابتدای مراسم اختتامیه همایش دکترین مهدویت در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: هر قدر اندیشه‌وران به این اندیشه کم توجهی کنند سوء استفاده گران سوء استفاده می‌کنند و رشد خواهند کرد.

در ادامه این مراسم سیدرضی موسوی گیلانی در گزارشی از کمیسیون موسسه آینده روشن دکترین مهدویت با بیان اینکه ۲۰ مقاله در چهار محور در این کمیسیون ارایه شد، گفت: در سال‌های اخیر در آمریکا 100 کتاب درباره پیشگویی‌های آخرالزمان نوشته شده که هیچکدام ترجمه نشده مگر برخی کتب که دانشجویان ترجمه کرده‌اند. آنچه در این کتب بوده تطبیق پیشگویی مسیحیت درباره آخرالزمان به حوادث منطقه است.

وی ادامه داد: لکه ننگی که داعش در جهان اسلام به وجود آورد باعث شد در کتب و همایش‌هایشان تلاش کنند که بگویند ضد مسیح همان مهدی مسلمین است و در این سال ها نیز تلاش کرده اند که علائم آخرالزمان در ضدیت با مسلمین تحلیل شود.

موسوی گیلانی بیان کرد: کوشش غربیان تلاشی در راستای اسلام هراسی، ایران هراسی و مهدی هراسی است، زیرا می گویند وقتی مسیح می آید دجالی در برابر او خواهد ایستاد و مهدی مسلمین همان دجال است به همین جهت بحث از تطبیق توسط غربی‌ها و برخی مسلمین از روی ناآگاهی سبب می شود حس اسلام‌هراسی در میان توده مردم جهان شکل بگیرد.

وی افزود: در تطبیقات باید کوشش کنیم که این نکات پیرامونی مورد توجه قرار گیرد و تصور نکنیم که هر تطبیقی به نفع ما خواهد بود.

وی با اشاره به محور این مقالات تصریح کرد: مخالفت با تطبیقات قطعی به خصوص حوادث فعلی منطقه، اولین محور این ۲۰ مقاله بود؛ دوم تاکید بر آفات مسئله تطبیق قطعی بود زیرا اگر کسی بگوید داعش سفیانی است قطعا آفاتی دارد و باید از آن بپرهیزیم.

وی ادامه داد: سومین محور این مقالات بحث از نماد و رمزی بودن نشانه‌های ظهور است که برخی معتقدند علائم می تواند نمادین باشد همچنین طرح مسئله ظهور از دیدگاه ادیان دیگر چهارمین محور این مقالات بود.

*اشتراک ادیان در موضوع موعود

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری در گزارش کمیسیون شماره دو دکترین مهدویت گفت: در این کمیسیون ۱۷ عنوان مقاله ارایه شد که برخی به تبیین نشانه ها و برخی نیز به پیشگویی ها پرداخته اند.

جعفری تصریح کرد: دیدگاه همه ادیان در اصل وجود منجی مشترک است؛ معمولا در دستاوردهای منجی مانند صلح و امنیت و رفاه و ... نیز در کلیات اشتراک وجود دارد؛ نکته دیگر اینکه در حوادث نیز نقاط مشترک زیادی وجود دارد همچنین در چند عنوان مانند ضدیت با منجی مانند دجال و سفیانی و ... ادیان دیدگاه مشترکی دارند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشترکات آن است که همیشه افراد سراغ پیشگویی آمده و تطبیق نادرستی داشته و جریاناتی راه انداخته‌اند و نکته دیگر عدم تعیین وقت برای ظهور در تمامی ادیان است البته تفاوت در جزئیات در میان ادیان زیاد است و در منابع غیراسلامی تیرگی‌های قبل ظهور با اغراق بیشتری بیان شده است.

جعفری بیان کرد: در اینکه با آمدن منجی چه بر سر جهان خواهد آمد و پایان جهان چگونه است اختلافاتی وجود دارد اما از دید شیعه بعد از ظهور تازه جهان حیات جدیدی را آغاز خواهد کرد همچنین ضمانت اجرایی دوره ظهور در شیعه بدون تردید است.

وی افزود: فلسفه بیان این پیشگویی ها از موضوعات مورد بررسی در این محورها بوده است که از جمله این فلسفه، ایجاد امید در مردم برای اصلاح‌گری، آمادگی و هوشیاری در مقابل سوء استفاده گران و کوشش جمعی برای ایجاد دولت فضیلت‌ها و خوبی هاست.

جعفری عنوان کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید در این کمیسیون این بود که گاهی پیشگویی های ادیان بررسی می شود ولی گاهی جریانی اسطوره ای توسط مستکبران عالم بیان می شود برای اینکه آینده را مطابق با میل خود بسازند و به اهدافشان برسند.

رونمایی از موسوعه الامام المنتظر، طرح اندیشه مهدویت، ویژه‌نامه‌های عربی و انگلیسی، ویژه‌نامه مشرق موعود و همچنین ویژه‌نامه پژوهش‌های مهدوی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 31اردیبهشت1395، کدخبر: 95023119544: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین