پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۷۸۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
صورت‌های مالی یکی از لیزینگ‌های وابسته به یکی از بانک‌های کشور نشان می‌دهد که این لیزینگ یکی از ماده‌های دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ (واسپاری) شورای پول و اعتبار را رعایت نکرده است و به نوعی مرتکب قانون شکنی شده است. صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهند، هیات مدیره این لیزینگ در شش ماهه نخست سال جاری پاداشی برابر با پاداش سال ۱۳۹۶ دریافت نموده اند.
شعارسال:صورت‌های مالی یکی از لیزینگ‌های وابسته به یکی از بانک‌های کشور نشان می‌دهد که این لیزینگ یکی از ماده‌های دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ (واسپاری) شورای پول و اعتبار را رعایت نکرده است و به نوعی مرتکب قانون شکنی شده است. صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهند، هیات مدیره این لیزینگ در شش ماهه نخست سال جاری پاداشی برابر با پاداش سال ۱۳۹۶ دریافت نموده اند.

صورت های مالی یکی از لیزینگ های وابسته به یکی از بانک های کشور نشان می دهد که این لیزینگ یکی از ماده های دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ (واسپاری) شورای پول و اعتبار را رعایت نکرده است و به نوعی مرتکب قانون شکنی شده است. صورت های مالی این شرکت نشان می دهند، هیات مدیره این لیزینگ در شش ماهه نخست سال جاری پاداشی برابر با پاداش سال 1396 دریافت نموده اند.

در چندین سال اخیر بخش عمده ای از بار تامین مالی نظام اقتصادی کشور بر دوش بانک ها بوده است. این موضوع خود نشان دهنده این بود که ضعف بزرگی در کارکرد سایر نهادهای فعال و بازارهای پول و سرمایه وجود دارد. در چنین شرایطی بدیهی بود که باید تدابیر و تمهیداتی اتخاذ گردد تا از تمام ظرفیت های موجود برای تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی استفاده شود. در این میان شرکت های لیزینگ (واسپاری) می توانستند در زمینه تامین مالی در بخش خرد نقشی را ایفا نمایند اما برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده ای نیاز بود تا دستورالعملی برای تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ طراحی شود. از این رو دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ در تاریخ 14 دی ماه 1395 توسط شورای پول و اعتبار تصویب و بخشنامه آن در مورخه 28 دی ماه 1395 به شبکه بانکی جهت اجرا ابلاغ شد.

در ماده 43 این دستورالعمل 58 ماده ای ذکر شده است که حداکثر مجموع مانده تسهيلات اعطايي به هر مشتري نبايد از ۵ درصد مجموع حقوق صاحبان سهام مندرج در آخرين صورت هاي مالي حسابرسي شده شرکت ليزينگ تجاوز نمايد.

صورت های مالی منتهی به 31 شهریور 1397 لیزینگ کارآفرین وابسته به بانک کارآفرین نشان می دهد که طبق گزارش حسابرس، این لیزینگ موضوع ماده 43، دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ را رعایت نکرده است.

همان گونه که از تصویر زیر مشخص است، حسابرس در بخش گزارش در مورد الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی عنوان نموده است که:

گزارش انطباق عملیات واسپاری (لیزینگ) با قوانین پولی و بانکی و دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ مصوب دی ماه 1395 شورای پول و اعتبار و دستورهای بانک مرکزی در خصوص عدم تجاوز حداکثر مجموع مانده تسهیلات اعطایی به هر مشتری از 5 درصد مجموع حقوق صاحبان سهام رعایت نشده است.



همچنین این صورت های مالی نشان می دهند که اعضای هیات مدیره این شرکت برای شش ماهه نخست سال جاری حدود 138 میلیون و 890 هزار و 200 تومان پاداش دریافت نموده اند که این میزان پاداش تقریباً برابر با کل پاداش سال 1396 هیات مدیره بوده است. این نشان می دهد که هر یک از هیات مدیره لیزینگ بانک کارآفرین در مدت یک سال و نیم گذشته حدود 55.5 میلیون تومان پاداش دریافت نموده اند. علاوه بر این میزان پاداش اعضای هیات مدیره حق حضوری نیز در شش ماهه نخست امسال دریافت کرده اند که مبلغ آن در حدود 33.3 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که حق حضور این هیات مدیره در سال 96، تقریباً 66.6 میلیون تومان بوده است. مجموع این دو عدد هم نشان می دهد که در مجموع اعضای هیات مدیره در یک سال و نیم گذشته تقریباً 100 میلیون تومان حق حضور دریافت کرده اند که می توان گفت به طور میانگین حق حضور هر یک از اعضای هیات مدیره لیزینگ کارآفرین 20 میلیون تومان بوده است.

در مجموع (جمع پاداش و حق حضور) میزان دریافتی هر یک از اعضای هیات مدیره لیزینگ کارآفرین در یک سال و نیم گذشته به طور میانگین 75.5 میلیون تومان بوده است




شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار7دی 97، کدخبر: 864387، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
دیگه پیدا شدن فساد در هر گوشه ای یک امر عادی شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین