پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت، بر حفظ استقلال و بی‌طرفی شورای انضباطی دانشگاه‌ها تاکید کرد و از آنها خواست وارد کارهای فرهنگی و مشاوره‌ای نشوند.

شعارسال: "محمدرضا فراهانی" در همایش سراسری شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با انتقاد از جانبداری یکی از دبیران شورای انضباطی به نفع دانشگاه، تاکید کرد: می‌خواهیم این پدیده شوم و پلید که شورای انضباطی ابزار دست کسی شود، در دانشگاه‌ها اتفاق نیفتد و بدون دلیل دانشجویان احضار و بازخواست نشوند.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از انجام کارهای فرهنگی و مشاوره‌ای توسط شورای انضباطی در برخی دانشگاه‌ها، هشدار داد: شورای انضباطی دانشگاه‌ها به هیچ عنوان وارد کارهای فرهنگی و مشاوره‌ای نشوند.

فراهانی با حساس و مهم خواندن کار دبیران شورای انضباطی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: شما نقش قضات یک محکمه قضایی در فضای دانشگاه‌ها را دارید، لذا باید کاملا بی‌طرفه قضاوت کنید، نه طرف دانشگاه را بگیرید و نه طرف دانشجو را، بلکه بر اساس آنچه که تشخیص می‌دهید، حق است، عمل کنید. دانشجویان بیهوده احضار نشوند، به عنوان مثال دانشجویان را مورد بازخواست قرار می‌دهند که چرا انجمن اسلامی تشکیل داده‌اید، به شما چه ربطی دارد؟!

وی خطاب به دبیران شورای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بر حفظ بی‌طرفی آن‌ها تاکید کرد و افزود: شما نزد خدا مسئول هستید و در مقابل کسی که به شما مراجعه کرده و دادخوایی می‌کند، باید نزد خدا پاسخگو باشید، چرا که شما به عنوان دبیران کمیته انضباطی نقش بازپرس را دارید، لذا باید در جایگاه بی‌طرف بنشینید.

فراهانی در ادامه اظهار داشت: به نظر من شما در شورای انضباطی پرسشگری به شکل بازجویی هم نکنید، چون وجهه خوبی ندارد، در دانشجویان ایجاد ذهنیت و عقده می‌کند. این وظیفه رییس دانشگاه است که فرد خاطی را به دفتر خود بکشاند، آن‌هم با برخوردی مناسب و پدرانه نصحیت و ارشاد کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که خدا لعنت کند کسانی را که می‌خواهند دانشجویان غیرسیاسی باشند، در واقع این افراد می‌ترسند دانشجوی آگاه و مشارکت ‌جو صندلی آنها را در دانشگاه با خطر مواجه کند.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر در کار خود کوتاهی کنید، فضای دانشگاه آلوده می‌شود، اگر تندروی کنید، حقوق دانشجویان را زیر پا گذاشته‌اید و باید پاسخگو باشید، چرا که هم حق‌الناس وهم حق‌الله بر گردان شما می‌افتد، لذا از شما خواهش می‌کنم بی‌طرفانه و بر اساس عدالت برخورد کنید.

وی افزود: شما در دانشگاه قدرت برخورد با دانشجویان را دارید،‌ لذا باید از این قدرت به شکل مشروح و در حد ضرورت و شرایط موردنیاز استفاده کنید، اگر کاری کنید که یک نفر در واکنش به رفتار شما از زیر چتر نظام اسلامی خارج شود یا موضع بگیرد، کار شما قابل توجیه نیست و باید پاسخگو باشید.

فراهانی بر ترویج ادبیات اقناعی در شورای انضباطی دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: ادبیات قهری پاسخ نمی‌دهد و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که نتیجه معکوس دارد، اما اگر در مسیر اعتدال حرکت کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت، ضمن آنکه هم حق‌الناس و هم حق‌الله نیز بهتر رعایت می‌شود.

فراهانی با اذعان به اینکه در مدت زمان تصدی پست معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت به شورای انضباطی وقت کافی اختصاص نداده است، گفت: عملکرد خیلی خوب دکتر صرامی به عنوان رییس شورای انضباطی و دبیران شورای انضباطی در دانشگاه باعث شد تا در این بخش کمتر تمرکز کنم، البته با مطالعه پرونده‌هایی که در شورای انضباطی ارزیابی شدند در جریان ریز کارها و حکم‌های صادر شده قرار گرفتم و پرونده‌هایی را که برای تجدیدنظر به شورای مرکزی انضباطی ارجاع شده نیز مطالعه کردم.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت در پاسخ به درخواست دبیران شورای انضباطی دانشگاه‌ها، مبنی بر وضعیت نامناسب و نبود ردیف استخدامی، گفت: می‌دانم که ردیف شغلی، حق و حقوق پرسنل شاغل در شورای انضباطی دانشگاه‌ها چندان مطلوب نیست، برای حل این مشکل باید درخواست شما به صورت یک طرح منسجم با توجیه قانونی همراه باشد.

وی با تاکید براین که برای احیای حقوق دبیران و کارکنان شورای انضباطی دانشگاه باید طرحی از سوی آنان به وزارتخانه ارائه شود، پیشنهاد کرد که کمیته‌ای به ریاست دکتر صرامی، رییس شورای مرکزی کمیته انضباطی وزارت بهداشت تشکیل شود و همه‌ی دبیران و کارکنان شورای انضباطی دانشگاه‌ها در این کمیته عضو شوند و با بررسی حقوق و مزایای شاغلان همتراز خود در سایر بخش‌های دانشگاه کارشناسی‌های لازم را انجام داده و به صورت یک طرح ارائه کنند.

فراهانی افزود: اگر طرح قابل قبول را به من ارائه کنید، از طریق قانونی حق و حقوق شما را پیگیری می‌کنم، چرا که ایجاد شورای انضباطی در دانشگاه‌ها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نمی‌شود که یک بخشی در دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس قانون مصوب شود، اما جایگاه، ردیف شغلی و حق و حقوقی برای آن در نظر گرفته نشود.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزیر بهداشت دستورالعمل اخلاق حرفه‌ای را ناقص و دارای ایراد دانست و اظهار داشت: زمانی که مفاد قانون اخلاق حرفه‌ای تصویب شد من در جریان قرار نداشتم و زمانی که ابلاغ شد مطلع شدم، اما چون امضای وزیر را داشت، بنده نواقص را در نامه‌ای به معاونت حقوقی وزارتخانه اعلام کردم و آنها نیز از نظر حقوق ایرادات ذکر شده را وارد دانستند و اکنون نیز در دست بررسی برای رفع نواقص است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاريخ انتشار: 31 اردیبهشت 1395، کد خبر: 95023119591، www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین