پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۹۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی گفت: قطع به یقین هیچ گونه منابع مالی از سوی دولت ایران به بازسازی سوریه اختصاص نمی‌یابد و همه هزینه های عمرانی را دمشق متقبل می شود.

شعارسال:معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی گفت: قطع به یقین هیچ گونه منابع مالی از سوی دولت ایران به بازسازی سوریه اختصاص نمی‌یابد و همه هزینه های عمرانی را دمشق متقبل می شود.

با شکست داعش و سایر گروه های تروریستی در سوریه و برقراری ثبات نسبی در بخش اعظمی از خاک این کشور، دولت مرکزی دمشق به فکر بازسازی و احیای زیرساخت ها و بخش های عمرانی و اقتصادی سوریه است؛ به همین منظور تا کنون چندین بار دیدارهایی میان مقامات سوری با برخی کشورهای دیگه صورت گرفته است که شاید بیشترین ان میان مقامات ایرانی و همتایان سوری شان بوده است. که جلساتدر سطح وزیر راه و شهرسازی ایران (به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه) و وزیر اقتصاد و تجارت این کشور از این جمله است. همچنین ریال عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی کشورمان در سفر به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهور این کشور و نخست وزیر و دیگر وزرای سوری از جمله وزیر مسکن و عمران سوریه به همراه تعدادی از فعالان بخش خصوصی ایران گفت وگو و رایزنی کرده است.

یکی از مهمترین دیدارها نیز دوروز قبل بین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر اقتصاد و تجارت سوریه (رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه) در تهران و با حضور فعالان بخش خصوصی ایران در حوزه های عمرانی، ساخت و ساز و شرکت های توسعه گر زیرساخت ها در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

امینی: موافقتنامه راهبردی بلندمدت تهیه شده ولی هنوز امضا نشده است

امیر امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی که در همه این جلسات چه در دمشق و چه در تهران حضور داشته است، درباره آخرین وضعیت قرارداد همکاری ایران و سوریه در پروژه های بازسازی این کشور و اقداماتی که طرف ایرانی قرار است در این کشور انجام دهد و همچنین تعهداتی که طرف سوری برای پرداخت هزینه های اجرای این پروژه ها متقبل شده، اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم نامه یا موافقت نامه راهبردی همکاری بلند مدت میان دو کشور را در حد پاراف داریم ولی وقتی امضا شود در آن همه موارد به صورت شفاف و روشن ذکر می شود.

وی ادامه داد: به این معنا که اگر مکانیزم تأمین مالی را دولت سوریه تدارک نبیند، طبیعتا بخش خصوصی ما هم نمی تواند ورود پیدا کند. یکی از پیش نیازهای مشارکت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است.

دولت ایران هیچ هزینه‌ای نمی‌دهد فقط کسب و کار را تسهیل می‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سوری ها یا امتیاز می دهند یا منابع مالی. قرار نیست مبلغ یا منبعی را دولت ایران سرمایه گذاری کند؛ بلکه قرار است بازار کارمناسبی را در این کشور فراهم کند.

سوری ها متقاضیان زیادی برای مشارکت دربازسازی این کشوردارند. اما دولت دمشق و خود مردم این کشور مایل هستندتا این پروژه ها را به ایران و بخش خصوصی کشورمان واگذار کنند

وی با بیان اینکهسوری ها متقاضیانزیادی برای مشارکت دربازسازی این کشوردارند، گفت: از روسیه و کشورهای عربی به دمشق مراجعه کرده اند تا در پروژه های عمرانی سوریه مشارکت کنند. اما دولت دمشق و خود مردم این کشور مایل هستندتا این پروژه ها را به ایران و بخش خصوصی کشورمان واگذار کنند. بنابراین قطع به یقین منابع مالی از سوی دولت ایران برای بازسازی سوریه نخواهد رفت.

امینی تأکید کرد: در موافقت نامه راهبردی دو کشور نظر بر این است که مشارکت بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم. در حقیقت بازار کاری در این کشور ایجاد می شودکه مهندسان مشاور و پیمانکاران ما بتوانند با همکاری مهندسانی که در این کشور هستند، به فعالیت بپردازند. اتفاقا سوری ها نظام مهندسی قوی ای دارند ممکن است در طول این ۷ سال، شاکله بخش مهندسی آنها از بین رفته باشد اما به لحاظ علمی همچنان از مهندسان بادانشی سود می برند.

سوری ها می گویند خون ما و مردم ایران به هم آمیخته است

وی خاطرنشان کرد: موافقت نامه نهایی راهبردی ایران و سوریه تهیه شده ولی هنوز به امضا نرسیده است؛ در این موافقتنامه، نظام تأمین مالی همپیش بینی شده است. نیت این است که ما بتوانیم از بازار کار سوریه استفاده کنیم و سوری ها هم علاقه مند هستندایران این امتیاز را داشته باشد که حضور داشته باشد. خودِ سوریه ای ها می گویند خون ما و ایرانی ها با هم درآمیخته است بنابراین حق تقدم و حق تشرف برای ورود به بازسازی سوریه را حاضریم به ایرانی ها بدهیم.

روش های BOT و BLT برای اجرای پروژه های عمرانی

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از سیستم های تأمین مالی در بخش پروژه های زیرساختی سوریه، نظام های تأمین مالی BOT (ساخت، بهره برداری، واگذاری) یا BLT (ساخت، اجاره، واگذاری)است، درباره نحوه تأمین مالی بخش مسکن در سوریه تصریح کرد: دو گروه ابنیه در سوریه لطمات زیادی دیده اند. در بخش هایی که آزاد شده اند، بخشی از ساختمان های دولتی و بخشی از ساختمان های خصوصی آسیب دیده اند.

یکی از پیش نیازهای مشارکت بخش خصوصی ما در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری است

وی ادامه داد: هزینه ساخت ساختمان های دولتی را دولت مرکزی دمشق تقبل می کند و ممکن است از ایران مصالح ساختمانی به این کشور صادر شود و همزمان از مهندسان و کارگران سوری هم استفاده شود. آنها عمدتا به مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و ... نیاز دارند.

مردم تصور می کنند ساختار سوریه از هم فروپاشیده اما روابط اجتماعی مستحکمی دارند

امینی یادآور شد: تصور بسیاری از مردم این است که ساختار این کشور پس از ۷ سال جنگ داخلی از هم فروپاشیده باشد اما این گونه نیست و روابط اجتماعی این کشور مستحکم است و مردم به سرنوشت خود علاقه مند بوده و مردم قانعی هستند. ممکن است دولت این کشور از نظر مالی با محدودیت روبه رو باشد اما این محدودیت، شدید نیست.

وی درباره شکل امتیازاتی که ممکن است به پیمانکاران ایرانی برای مشارکت در بازسازی واگذار شود،گفت: این امتیازات می تواند به صورت واگذاری زمین باشد؛ زمین را دولت سوریه در آن بخش که تخریب نشده، می دهد و هزینه ساخت را متقاضیان پرداخت می کنند و ساکن می شوند. سپس با بازگشت بیشتر مردم سوریه به شهرها و خانه های خود، بخش هایی که تخریب شده بازسازی می شود و مردم در خانه های سابق خود سکونت می کنند؛ این سیستم گردشی ادامه می یابد.

از مسکن مهر برای ساخت و ساز در سوریه الگو می گیریم

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تجربه موفقی که پیمانکاران ایرانی در ساخت مسکن مهر داشته اند، امکان آن وجود دارد تا فرآیند مشابه مسکن مهر ایران در سوریه اجرا شود؟ بیان داشت: این طرحهم نوعی نظام تأمین مالی است؛ اگر آن بخش از آسیب های مسکن مهر شامل فشارهای نقدینگی را کنار بگذاریم و آورده مردم را در نظر بگیریم، شبیه همان مکانیزم تأمین مالی است که سوری ها پیشنهاد داده اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار11دی 97، کدخبر: 4500962،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین