پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۰۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
ادامه سیاست تحریمی آمریکا که همواره مورد انتقاد مقامات مسکو و تهران قرار دارد، اکنون حتی متحدین واشنگتن در اروپا را به وحشت انداخته و لزوم اقدام جدی برای دفاع در برابر تحکم‌های آمریکا را ضروری کرده است.

شعار سال"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد مقامات آمریکایی به این نتیجه برسند که سیاست اعمال تحریم‌ها دورنمای روشنی ندارد. این درحالیست که قانونگذاران آمریکایی اعلام کرده‌اند که تحریم‌های جدید علیه روسیه در ماه اکتبر یا نوامبر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور درباره لغو تحریم‌های ضدروسی مذاکره نمی‌کند، بنابراین آمریکا به اعمال اقدامات محدودکننده خود، بدون توجه به اقدامات روسیه ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد، تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به بهانه‌های واهی اعمال شده و هیچ گونه منطقی در پشت آنها قرار ندارد و به این مسئله مربوط نمی‌شود که روسیه در عرصه بین المللی چه اقدامی انجام دهد.

ریابکوف تاکید کرد که آمریکا سعی دارد از این طریق قاطع بودن خود در برخورد با روسیه را نشان دهد، در حالی که نمی‌توانند باعث تغییر مواضع مسکو شود.

تلاش کاخ سفید و کنگره برای پیشی‌گرفتن در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی پیرامون این موضوع نوشته است: کارشناسان بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ سعی دارد ابتکار عمل را از کنگره آمریکا درآورد و در مقابل اتهاماتی که به او وارد می‌شود، شدت عمل خود در برخورد با روسیه را به نمایش بگذارد.

"میچ مک‌کانل" رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا اعلام کرده که تحریم‌های جدید علیه روسیه احتمالاً در ماه اکتبر یا نوامبر و پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد. صحبت بر سر پیش‌نویس قانونی است که در اوایل ماه آگوست به کنگره ارائه شده و در آن خواستار اقداماتی برای بازداشتن روسیه از دخالت در انتخابات آمریکا شده است. این قانون تحریم‌های شدیدالحنی را علیه بخش انرژی و مالی روسیه، مقامات بلند پایه و بدهی‌های دولتی این کشور در نظر گرفته است

"باب کورکر" رئیس کمیته روابط بین‌الملل در سنای آمریکا معتقد است که این قانون می‌تواند چنان آسیبی به روسیه وارد کند که تاثیر آن از یک «سلاح هسته‌ای تاکتیکی» هم بیشتر باشد.

این در حالی است که رئیس جمهوری روسیه معتقد است که تحریم‌های آمریکا غیرسازنده و بی‌معنا هستند. وی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهوری فنلاند ابراز امیدواری نمود، سیاستمداران آمریکایی دیر یا زود به این نتیجه برسد که اعمال فشارهای تحریمی علیه روسیه دورنمایی نخواهد داشت.

"یوری راگولییف" مدیر بنیاد مطالعات آمریکا در دانشگاه دولتی روسیه در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: «قصد دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌هایی علیه طرح خط لوله "جریان شمالی-2" ابتکارعمل را از کنگره گرفته و نشان خواهد داد که ترامپ برغم اتهامات علیه وی، در برخورد با روسیه شدت‌عمل لازم را به خرج داده است.

به گفته این کارشناس، «زمانی که کنگره در پاییز شروع به بررسی بسته تحریم‌های جدید علیه روسیه کند دولت آمریکا می تواند از این مسئله به عنوان حربه‌ای برای مقابله با مخالفان خود استفاده کند. مسئله این است که کنگره آمریکا قانونی را تصویب می‌کند و دولت آمریکا باید آن سیاست را اجرا کند. تحریم‌هایی که به شکل قانون باشند لغو آنها با مشکل مواجه خواهد بود. در واقع این عامل که در باید در عرصه سیاست خارجی به کار گرفته شود، به عاملی در سیاست داخلی تبدیل می شود. چرا که لغو هر نوع قانون یا اصلاحیه منجر به یک مبارزه سیاسی داخلی خواهد شد

اروپا در برخورد با سیاست تحریمی آمریکا دچار شکاف شده است

روزنامه «راسیسکایا گازیتا» در تحلیلی یادآور شده است: اقدامات محدودکننده بی سابقه از سوی ایالات متحده در برخورد با روسیه و ایران، کشورهای اروپایی را وادار کرده تا راهی برای متوقف کردن ماشین تحریم‌های آمریکا پیدا کنند. البته در حالی که وزیر امور خارجه انگلیس از همتایان اروپایی خود خواسته تا اکنون لازم است دوش به دوش آمریکا قرار گرفته و از این کشور حمایت کنند، سیاستمداران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان در مذاکراتی برابر، با کاخ سفید به توافق رسید و تنها زبانی که دولت کنونی آمریکا می‌فهمد، زبان زور است.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با مجله «حیات بین الملل» سیاست خارجی کنونی آمریکا را چنین تفسیر کرد: «واشنگتن حاضر نیست به راه‌حل سازشکارانه‌ای دست یابد و تلاش می کند تا اراده خود را به سایر کشورها تحمیل کند. تحریم‌ها اکنون به تنها ابزار سیاست خارجی آمریکا برای تامین منافع ملی این کشور تبدیل شده است

البته در بروکسل حاضر نیستند تا چنین واضح از سیاست‌های تحریمی دولت دونالد ترامپ انتقاد کنند. ولی بیش از این هم نمی‌توانند در مواجه با نادیده گرفتن منافع اروپا از سوی واشنگتن سکوت کنند.

اظهارات چند روز قبل "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان نشانگر نارضایتی جدی اتحادیه اروپا در رابطه با سیاست‌های تحریمی دولت آمریکا بود و مشخص نمود که کشورهای اروپایی هم به دنبال راهی برای محافظت از خود در برابر دیکته کردن دستورات از سوی واشنگتن هستند.

وی در مصاحبه‌ای خواستار تلاش کشورهای اروپایی برای رها شدن از شر خودمختاری آمریکا در عرصه مالی شد و تاکید کرد که لازم است تا تدابیری برای دفاع از شرکت‌های ‌اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه اتخاذ کرد.

"گرنوت ارلر" مسئول هماهنگی دولت آلمان در همکاری‌های آلمان و روسیه نیز اظهاراتی مشابه وزیر خارجه این کشور داشت. وی یادآور شد که بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه مسکو، به هیچ وجه مورد رضایت رهبران اتحادیه اروپا قرار ندارد و طرح‌های مشترک روسیه و کشورهای اروپایی در عرصه انرژی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

نگرانی مقامات اروپایی از سیاست تحریمی آمریکا تصادفی نیست چرا که چند روز قبل روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه خود خبر داد که دولت آمریکا قصد دارد طی چند هفته آینده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های مشارکت کننده در طرح ساخت خط لوله گاز «جریان شمالی-2» اعمال کند. گفته می شود کاخ سفید، مشترکا به همراه وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا روی این تحریم‌ها کار کرده است.

بازی تحریم‌های آمریکا می‌تواند در نهایت به ضرر این کشور تمام شود

روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نیز در تحلیلی با اشاره به افزایش اقدامات محدودکننده دولت آمریکا علیه روسیه چنین نتیجه گیری کرده است: برای اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی که سیاست آنها مورد رضایت مقامات واشنگتن قرار ندارد، همیشه بهانه‌های لازم پیدا می شود. از عدم توسعه دموکراسی و نقض حقوق بشر گرفته تا وخامت اوضاع در شرق اوکراین و اقدامات دولت سوریه یا حتی مسمومیت افراد در سایر کشورها و البته برنامه هسته‌ای ایران که توافق بین المللی صورت گرفته پیرامون آن، از ابتدا مورد انتقاد دولت دونالد ترامپ قرار داشت.

به نوشته این روزنامه، این در حالی است که مسئله اصلی تنها منافع اقتصادی است. مسئله این است که آمریکا به منابع جدیدی برای تحقق طرح‌های خود نیاز دارد و اعمال تحریم‌ها قدرتمندترین ابزار برای رسیدن به این منافع است. این مسئله را اکنون کشورهای اروپایی نیز درک کرده‌اند. به بیان دیگر، آمریکا حاضر است در رابطه با اوکراین، سوریه یا هر مسئله دیگری معامله کند، اگر این مسئله از لحاظ اقتصادی منافع این کشور را تامین کند. اعمال فشارهای جدی دولت آمریکا بر روسیه نیز از آن جهت است که مقامات مسکو حاضر به سازش درباره این مسائل نیستند.

بازی تحریم‌ها که به تازگی در رابطه با بازسازی سوریه نیز به راه افتاده و حتی به سطح سازمان ملل نیز کشیده شده، می‌تواند عواقب جدی برای آمریکا داشته باشد.

البته باید دید که روسیه تا چه اندازه خود را برای چنین موقعیتی آماده کرده است. واضح است که هیچ کشوری نمی خواهند خود را درگیر رویارویی جدی با آمریکا کند، ولی اقدامات ظریفی وجود دارد که می تواند در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از این ابتکارات، ضربه زدن به موقعیت منحصر به فرد دلار آمریکا در عرصه تجارت بین المللی است که می تواند آسیب جدی به منافع آمریکا وارد سازد. ظاهراً اکنون سیاستمداران اروپایی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است سیستم مالی بوجود آید که وابسته به دلار آمریکا نباشد. البته برای رسیدن به نتیجه در این زمینه لازم است با تشریک مساعی و رایزنی‌های سازنده به راه حل‌های قابل قبول و موثری دست یافت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کدمطلب: 1809802، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین