پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۵۲۷۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
در سفر دو هفته قبل هیئت ایرانی به دمشق مقدمات امضای یک تفاهم نامه راهبردی امضا شد که بر اساس آن شرکت های ایرانی در بازسازی زیرساخت های سوریه مشارکت جدی خواهند داشت.

شعار سال: امیر امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی هفته پایانی مرداد ماه در رأس یک هیئت اقتصادی به نمایندگی از عباس آخوندی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه به سوریه سفر و با مقامات ارشد این کشور از جمله وزرای اقتصاد و مسکن سوریه دیدار کرد.

سفر امینی به سوریه در راستای سفرهای دو جانبه مقامات دو کشور به تهران و دمشق در یک سال اخیر و پس از خروج بخش اعظم تروریست ها از خاک سوریه انجام شد که از جمله آنها سفر اردیبهشت ماه آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، عماد خمیس نخست وزیر این کشور و تعدادی از وزرای اقتصادی دولت سوریه در خصوص مشارکت شرکت ها، پیمانکاران و بخش خصوصی ایران در زمینه بازسازی سوریه در دوره پساداعش به شمار می رود.

مدیرکل بین الملل وزارت راه: بخش خصوصی ایران بازسازی سوریه را در دست می گیرد

تیمور بشیرگنبدی، مدیرکل امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از اعضای اصلی این هیئت که امینی معاون وزیر راه و شهرسازی را در سفر دمشق همراهی می کرد در خصوص جزئیات تفاهمات و همکاری های اقتصادی ایران و سوریه به خبرنگار مهر گفت: اعضای کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و سوریه در این دور از مذاکرات در زمینه همکاری های اقتصادی موافقت نامه دو جانبه بلند مدتی را تنظیم کردند تا آغازی برای تحول جدید در مشارکت اقتصادی ایران و سوریه در دوران پس از بحران داعش باشد.

وی افزود: در دو نشست قبلی در ماه های گذشته در تهران و دمشق مشکلات بر سر راه امضای کلیات تفاهم نامه همکاری اقتصادی ایران و سوریه حل شده بود و در این دور از مذاکرات در طول سفر هیئت ایرانی به دمشق به جزئیات آن پرداخته شد.

محورهای همکاری اقتصادی ایران و سوریه

به گفته بشیرگنبدی، همکاری های بانکی و گمرگی در این مذاکرات بیشتر از هر موضوعی مدنظر قرار داشت تا تهران و دمشق بتوانند قوانین را به نحوی تنظیم کنند که سبب افزایش تجارت میان ایران و سوریه شود. ضمن اینکه همکاری های صنعتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط (SMEها) در سوریه، مطالعه در خصوص شبکه آبرسانی، ایجاد پست های جدید خطوط انتقال برق، صادرات صنایع دستی و بازسازی زیرساخت های سوریه از جمله موضوعاتی بود که در سفر مرداد ماه هیئت ایرانی به دمشق بررسی و توافق نامه اولیه در خصوص آنها امضا شد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع محوری این نشست، فراهم کردن مقدمات لازم برای برگزاری کمیسیون عالی مشترک اقتصادی دو کشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران بود که در هفته های آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه با هدف امضای اسناد قراردادهای مزبور و همچنین یک سند راهبردی بین دو کشور در تمامی زمینه های اقتصادی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این سفر تهران و دمشق برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی بلندمدت و ماندگار متن تفاهم نامه راهبردی جدیدی را تهیه و برای امضای رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران ـ سوریه آماده کردند، ادامه داد: سوریه در حال حاضر در آستانه بازسازی پس از بحران تروریستی است و بخش خصوصی ایران نیز تجربیات زیادی در حوزه بازسازی خرابی های هشت سال دفاع مقدس دارد؛ به همین دلیل بخشی از تفاهم نامه همکاری اقتصادی ایران ـ سوریه با محوریت بازسازی شهرها و دیگر مناطق سوریه در دوران پساداعش در حال تنظیم نهایی است.

مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: تقریبا همه همکاری های اقتصادی ایران و سوریه نیازمند حضور بخش خصوصی ایران است. بازسازی اماکن تاریخی و زیرساخت های تخریب شده در بحران حدودا ۸ ساله سوریه محور مذاکرات و نشست های هیئت ایرانی و سوری بود و قرار شد در تفاهم نامه جدید، بخش خصوصی ایران فعالیت گسترده ای داشته باشد.

به گفته بشیرگنبدی، تفاهم نامه جدید اقتصادی ایران ـ سوریه شامل دو بخش پوشش تمامی موافقت نامه های قبلی و همچنین توجه به موضوعات صنعتی، تجاری، بازرگانی و ... به صورت کلان می شود.

دلار از مبادلات تجاری ایران و سوریه حذف می شود

وی یادآور شد: مقامات ارشد سوریه اعلام کردند با رفع مشکلات امنیتی سوریه و عادی شدن تدریجی شرایط و اوضاع این کشور شرکت های خارجی به دنبال از سرگیری مناسبات با دمشق برای اجرای طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور هستند که در این میان با توجه اینکه ایران نقش برجسته ای در حل بحران سوریه داشته، باید از روابط خوب خود با دمشق در شرایط کنونی به سود شرکت های خصوصی و پیمانکاران ایرانی برای بازسازی سوریه استفاده کند.

عضو هیئت اقتصادی ایران در سفر به دمشق تأکید کرد: سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه در نشستی که با هیئت ایرانی داشت بر لزوم انجام مبادلات تجاری دو کشور با ارز محلی به جای دلار در پاسخ به تحریم های آمریکا تأکید کرد. ضمن اینکه وی با اشاره به توانمندی های بسیار بالای شرکت های ایرانی اعلام کرد ایرانی های می توانند نقش آفرینی ویژه ای در ارتباط با بازسازی زیرساخت های تخریب شده سوریه داشته باشند. همچنین این مقام ارشد سوری توافق نامه جدید بین سوریه و ایران را شامل همکاری در زمینه های گمرکی، حل مشکلات تعرفه ها، مالیات، فعال کردن مبادلات تجاری، کاهش فهرست کالاهای غیر مشمول معافیت به حداقل، همکاری در زمینه نمایشگاه ها، تبادل تجربیات و مهمتر از همه سرمایه گذاری در بازسازی سوریه عنوان کرد.

شبکه ریلی ایران به بندر دیرالزور سوریه متصل می شود

وی مهمترین بندهای توافقنامه همکاری اقتصادی ایران و سوریه را، بازسازی زیرساخت های حمل و نقلی این کشور به خصوص حمل و نقل ریلی و همچنین احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه از سوی شرکت های ایرانی ذکر کرد.

بشیرگنبدی در تشریح جزئیات اتصال ریلی ایران ـ سوریه اظهار کرد: مذاکراتی با کشورهای سوریه و عراق برای ارتباط ریلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شرق مدیترانه انجام شده و در سفر اخیری که به دمشق داشتیم در زمینه اتصال ریلی سه کشور نیز مذاکراتی انجام شد به خصوص که اتصال ریلی خلیج فارس به دریای مدیترانه از طریق بصره عراق به «بوکمال» و از آنجا به «دیرالزور» سوریه از طرح های بزرگ تصویب شده در سازمان توسعه اقتصادی آسیا ـ اقیانوسیه است. از سوی دیگر وزارت راه نیز در سال های اخیر به موضوع اتصال شبکه های ریلی و جاده ای ایران به کشورهای همسایه اهتمام جدی داشته و یکی از برنامه های اصلی و استراتژیک این وزارتخانه شمرده می شود.

وی درباره مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه گفت: این شبکه ریلی سبب کاهش وابستگی به تجارت جاده‌ای و محدودیت های آن شده و تبادل گردشگری مذهبی بین سه کشور را افزایش می دهد. همچنین برقراری شبکه ریلی میان سه کشور ایران، عراق و سوریه گام اساسی دیگری برای اتصال ریلی چین به دریای مدیترانه از طریق این سه کشور خواهد بود که این موضوع نیز در سفر مرداد ماه هیئت ایرانی به سوریه مطرح و برنامه ریزی شد. با احداث این شبکه ریلی، بنادر جنوبی و شمالی ما می توانند از مزایای ارتباط با سایر مراکز بار کشورهای منطقه بهره ببرند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار 9شهریور 97، کدمطلب: 1403796، www.dana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
خواهش می کنم صحبت از پیمانکاران ایرانی نکنید. بگید پیمانکاران نور چشمی و ارتباط دار ایرانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
0
0
ا.ف75
واقعا کار خوبی میکنن که دارن این کمک هارو روانه سوریه میکنن! اون ها هم برادر های ما هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین