پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
یک هفته پس از واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم‌ و تحقیقات دانشگاه آزاد و کشته‌شدن 10 نفر در این حادثه، پیگیری‌های صنفی دانشجویان و همچنین واکنش‌ها به این واقعه تلخ ادامه دارد. در همین حال آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه ‌قضائیه هم دستور پیگیری جدی و سریع ماجرا را به معاونان خود داد و خواستار مجازات کسانی شد که در این زمینه کوتاهی کرده و مقصر هستند. روز گذشته نیز برخی رسانه‎ها و شبکه‌های اجتماعی از تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه تهران خبر دادند.این تجمع در اعتراض به حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم‌ و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شده است. در همین رابطه معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران با بیان اینکه تعدادی از افراد فرصت‌طلب در مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند، گفت: این تجمع غیرقانونی بوده و البته شرایط تحت کنترل است.

شعار سال: عبدالعظیم رضایی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته تجمعاتی در داخل دانشگاه آزاد به‌دلیل اتفاق تأثربرانگیز برای دانشجویان این دانشگاه، برگزار شده است، اظهار کرد: این تجمعات نیازی به مجوز فرمانداری یا استانداری نداشت، زیرا داخل دانشگاه برگزار شد؛ اما امروز برخی افراد فرصت‌طلب در مقابل دانشگاه تهران تجمعات پراکنده‌ای داشتند. او ادامه داد: این تجمع‌های پراکنده بدون مجوز برگزار شد، بنابراین غیرقانونی بود. مشخص بود دست‌هایی در کار است تا فضا ناآرام شود، ولی تعداد تجمع‌کنندگان بسیار اندک بود و به پایان رسید. معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری تهران با اشاره به اینکه تجمعات با حضور حدود 20، 30 نفر برگزار شده است، در پاسخ به این پرسش که آیا تجمع‌کنندگان دستگیر شده‌اند؟ گفت: هیچ دستگیری‌ای گزارش نشده است.

ورود قاضی‌القضات
در جدید‌ترین واکنش به حادثه تصادف مرگ‌بار در واحد علوم‌ و تحقیقات دانشگاه آزاد، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه ‌قضائیه، در جلسه مسئولان عالی قضائی، با اشاره به حادثه تصریح کرد: نکته مهم این است که مسئولان باید در وقت خود به مشکلات توجه داشته باشند. ‌گرچه ممکن است مشکلات در نهادی مانند دانشگاه آزاد متعدد باشد و از چشم مسئولان دور بماند، اما واقعیت این است که برخی از امور قابل بازگشت نیست. رئیس قوه ‌قضائیه ادامه داد: حسب برخی گزارش‌ها دانشجویان اعلام کرده‌اند که مکررا مشکلات به مسئولان دانشگاه تذکر داده شده بود. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، حتما نیاز به پیگرد دارد. من از دادستان محترم کل و دادستان محترم تهران که دیروز وقت گذاشتند و در جمع دانشجویان دانشگاه حضور یافتند تشکر می‌کنم، زیرا بسیار کار درست و پسندیده‌ای بود، اما مهم‌تر از همه آن است که مطالبات را به‌صورت جدی پیگیری کنند و اگر کسی تعمدی در این حوادث داشته بررسی شود. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، برخی کوتاهی‌ها را که مقدماتش در اختیار خود مسئولان است، به نحوی عمد دانست و گفت: درست است که ممکن است کسی در خود واژگون‌شدن اتوبوس و جان‌باختن این عزیزان عمدی نداشته اما کوتاهی در برخی مسائل قابل پذیرش نیست؛ خصوصا اگر قبلا تذکر داده شده باشد. من همین‌جا از دادستان محترم تهران و دادستان محترم کل می‌خواهم که این قضیه را پیگیری جدی، سریع و متقن کنند. رئیس قوه ‌قضائیه درعین‌حال اظهار کرد: باید از سروصداهای رسانه‌ای هم احتراز کرد، زیرا عده‌ای دنبال اهداف سیاسی هستند و حالا چنین حادثه‌ای را عرصه تسویه‌حساب با برخی اشخاص می‌بینند که این واقعا ناشایست و ناپسند است. اینها ربطی به کار دستگاه قضائی ندارد. آنچه به ما مربوط می‌شود، رسیدگی عادلانه و تعقیب کسانی است که در این زمینه قصور یا تقصیر داشته‌اند. علاوه‌بر این، تلاش ما در جهت پیشگیری از چنین حوادثی در آینده است و دادستان محترم نیز از باب مدعی‌العموم باید به این موضوع ورود کند. واقعا بحث کوچکی نیست زیرا یک‌باره 10 خانواده به‌دلیل امری که به احتمال زیاد قابل اجتناب بوده، داغدار شده‌اند. چه نیازی است که نحوه رفت‌وآمدها در یک دانشگاه این‌گونه باشد؟ آیت‌الله آملی‌لاریجانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تعقیب دادستان تهران، نظارت دادستان محترم کل کشور و پیگیری خود مسئولان دانشگاه، کسانی که کوتاهی کرده‌اند و مقصرند به مجازات برسند و از تکرار حوادث مشابه در این دانشگاه یا هر جای دیگری پیشگیری شود.

عمدی‌بودن حادثه منتفی است
همچنین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام ارائه نظر و گزارش پلیس درباره حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد به مقام قضائی، گفت: عمدی در این قضیه نبوده و بیشتر بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این موضوع دخیل بوده است. سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، درباره حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات افزود: درباره این حادثه آخرین نظر را به مقام قضائی دیروز اعلام کردیم. در حقیقت سهم دانشگاه، جاده، مسیر و پیمانکاران مشخص و تحویل مراجع قضائی داده شد و کار کارشناسی پلیس در این زمینه تمام شد. عمدی در این قضیه نبوده و عمدی‌بودن منتفی است و بیشتر بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این موضوع دخیل بوده است که مقام قضائی نتیجه نهایی را اعلام خواهند کرد. او افزود: درباره بحث ایمنی باید پلیس نظر دهد؛ یعنی پیشنهاد اینکه چه اقداماتی باید انجام شود تا مسیر رفت‌وآمد امن شود، برعهده ماست؛ اما اقدامات را باید دستگاه‌های مربوطه مانند راه‌سازی و شهرداری انجام دهند. رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس به موضوع ایمنی دانشگاه علوم و تحقیقات ورود داشته است یا خیر، گفت: حتما باید بنا به درخواست وزارت علوم دانشگاه آزاد و مراجع ذی‌ربط، این درخواست از پلیس انجام شود که تاکنون هیچ درخواستی از پلیس در این زمینه نشده است و ما هم برابر قانون به این موضوع ورود نکردیم.

طهرانچی در مجلس
گفتنی است عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس دانشگاه آزاد در این کمیسیون خبر داد. حبیب‌الله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: درباره حادثه پیش‌آمده امروز سه‌شنبه با آقای طهرانچی جلسه‌ای داریم تا او دراین‌باره توضیحات بیشتری را ارائه دهد و اعلام کند آخرین اقدامات‌شان با مسببان امر چه بوده است. اصل ماجرا مربوط به پیمانکار بوده که به‌تازگی به جای پیمانکار قبلی آمده است. او افزود: در ملاقات‌هایی که در بیمارستان‌ها با دانشجویان مصدوم داشتیم، همه آنهایی که هوشیاری کامل داشتند، گفتند اتوبوس ترمز بریده بود. دانشگاه برای جلوگیری از این امر باید به‌ طور پیوسته مسئله را بررسی می‌کرده و به نظرم در‌این‌باره کمی کوتاهی کرده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت رسیدگی به دانشجویان مصدوم گفت: رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود؛ ضمن اینکه در همان روز اول دانشگاه اعلام کرد هر خانواده‌ای اگر بخواهد، می‌تواند با هزینه دانشگاه آزاد فرزند خود را به بیمارستان دیگری منتقل کند.

تشکیل کارگروه ویژه
استاندار تهران نیز از تشکیل کارگروه ویژه حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد در استانداری خبر داد. انوشیروان محسنی‌بندپی در تشریح روند فعالیت کارگروهی که از سوی استانداری برای علت‌یابی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم ‌و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده‌اند، گفت: این گروه ابعاد مختلف فنی محل این حادثه را بررسی می‌کنند. انوشیروان محسنی‌بندپی گفت: در بُعد تشخیص درصد تقصیر هریک از عوامل مانند اتوبوس، راننده، پیمانکاری که برنده مناقصه شده و... از سوی نیروی انتظامی بررسی خواهد شد؛ اما آنچه ما درباره این حادثه به معاونت عمرانی استانداری محول کردیم، درباره ابعاد فنی محل وقوع این حادثه است. او افزود: در حقیقت آنچه حوزه فنی و تخصصی این موضوع است؛ ازجمله محاسبه علمی شیب جاده به‌ویژه در این‌ موقع سال که سرما و یخ‌زدگی آغاز می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین، این گروه بررسی خواهد کرد که آیا جاده محل وقوع حادثه در ابعاد فنی در حوزه شیب مسیر حتی برای تردد خودروی سبک استانداردها و ضوابط لازم را دارد یا خیر؟ بندپی تأکید کرد: گروه تعیین‌شده مشغول بررسی این موضوعات هستند و به محض حصول نتیجه به اطلاع شهروندان خواهد رسید. براساس آخرین گزارش‌ها درمان دانشجویان مصدوم حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در بیمارستان امام خمینی در حالی ادامه دارد که از مجموع ۱۶ دانشجوی انتقالی، درحال‌حاضر تنها شش نفر در بخش‌ آی‌سی‌یو بستری هستند و نه نفر مرخص شده و یک نفر نیز به بیمارستان عرفان نیایش انتقال یافته است و به گفته مدیر درمان بیمارستان امام خمینی، وضعیت شش دانشجوی سانحه دانشگاه آزاد که در بخش‌ آی‌سی‌یو این بیمارستان بستری هستند، رو به بهبود است. هیچ بیمار بدحال و رو به فوت نداریم و دانشجویانی هم که در وضعیت کما بودند، به زندگی برگشتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 دی 97، شماره: 3331


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین