پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست » در گزارشی به قلم سفیر یمن در آمریکا و نماینده دائم یمن در سازمان ملل متحد نوشت: تاریخ کهن و ارزشمند یمن در حال محو شدن است و آثار باستانی غارت شده یمن از بازارهای آمریکا سر بر می آورند.

شعارسال:روزنامه آمریکایی « واشنگتن پست » در گزارشی به قلم سفیر یمن در آمریکا و نماینده دائم یمن در سازمان ملل متحد نوشت: تاریخ کهن و ارزشمند یمن در حال محو شدن است و آثار باستانی غارت شده یمن از بازارهای آمریکا سر بر می آورند.

' احمد عواد بن مبارک' سفیر یمن در آمریکا و نماینده دائم یمن در سازمان ملل به همراه ' دبورا لهر' بنیانگذار و رئیس ' ائتلاف عتیقه جات' در یادداشت مشترکی که در واشنگتن پست منتشر شد ؛ نوشتند : چهار سال است که کشور کوچک و فقیر یمن گرفتار انواع و اقسام تراژدی هاست.هزاران انسان بی گناه کشته شده اند. فقر بیداد می کند و یمن را تا آستانه یک بلای قحطی فرو کشانده است و اقتصاد ناتوان کشور در حال فروریختن کامل است.
همه این تراژدی ها در یک سو، اما فاجعه ای که بیش از همه دل هر وجدان آگاهی را به درد می آورد؛ غارت میراث نفیس فرهنگی یمن است.
مجرمان سازمان یافته و گروه های وحشی شورشی ؛ هریک به نوبه خود به جان خزائن غنی و سرشار یمن افتاده اند و آن را به تاراج می برند.
این جنایت که آشنای هر میدان جنگ است، یک اضطرار را گوشزد می کند و آن؛ لزوم وارد عمل شدن وزارت خزانه داری آمریکاست. این وزارتخانه باید با تمام قدرت پا پیش بگذارد و رژیم تحریم هایش را به کنار بیاندازد و بازار هنر آمریکا را به روی 'عتیقه جات یمن' که بهایش خون یمنی هاست، ببندد.
هزاران سال است که یمن تاریخ غنی خود را حفظ کرده است.یمن در مسیر تاریخ، نقطه تلاقی شرق و غرب و چهارراه باستانی تجارت عود و ادویه بوده است . یمن؛ خانه ' ملکه صبا' ؛ از شخصیت های تاریخی بشر است. خزائنی از این پادشاهی باستانی در بازارهای یمن دست به دست می گردد. داستانهای استقلال کشور یمن هم زبان به زبان و نسل به نسل گردیده است. سنت کهن مردم یمن در طراحی نقره؛ زبانزد خاص و عام است.
یمن، خانه چهارمین 'میراث جهانی باستانی' ثبت شده در سازمان 'یونسکو' است. یمن، خانه موزه های متعدد آثار هنری است که قیمت گذاری روی آنها امکان ندارد. یمن؛ خانه صنایع دستی خانگی فوق العاده نفیس است.
اما متاسفانه امروز؛ کانون توجهات در یمن معطوف به میدان جنگ این کشور است. این میدان رزم تا برخی از این اماکن و مجموعه های باستانی و تاریخی یمن هم امتداد پیدا کرده است. اما هیچ رسانه ای نگاهش معطوف به این بلای تخریب و غارت که بر سر این میراث غنی می آید، نیست. آثار نفیس اماکن تاریخی و باستانی یمن هم اکنون دارد به خریداران خارجی فروخته می شود.
دولت یمن؛ سازمان ملل را و جهانیان را نسبت به این تجارت غیرقانونی آگاه ساخته است و هشدار داده است.
دولت یمن مستندات قانع کننده ای را به سازمان ملل ارائه داده است که ثابت می کند 'القاعده' شاخه 'شبه جزیره عربی' به تأسی از خلق و خوی وحشیانه و غارتگرانه 'داعش' ، هریک مستقلا به جان خزائن باستانی یمن افتاده اند و دارند آن را چپاول می کنند.
سه موزه ملی یمن شامل ' موزه ملی تعز' ؛ موزه ملی عدن' و 'موزه ملی زنگبار' غارت شده اند و تقریبا همه کلکسیون هایشان به تاراج رفته است. متخصصان بین المللی هم این حقایق را تائید کرده اند. باستان شناسانی که در یمن حضور دارند و نیز 'شورای بین المللی موزه ها' و هیئت متخصصان سازمان ملل حاضر در یمن این حقایق را تائید کرده اند.
و اما، کشور آمریکا بزرگترین بازار آثار هنری در جهان است. با این حساب؛ به حق می توان ایمان آورد که آمریکا مقصد نهایی آثار هنری و باستانی تاراج شده یمن است.
نتایج تحقیقات 'ائتلاف (محافظت از)عتیقه جات' نشان می دهد که در طول یک دهه گذشته به ارزش بالای 8 میلیون دلار، آثار هنری و عتیقه جات از یمن وارد خاک آمریکا شده است. انتظار می رود آمار حقیقی بسیار بالاتر از این باشد.
البته طبیعی است که امکان ندارد گزارش و آمار دقیقی از این تجارت غیرقانونی بدست آورد. اما یک حقیقت کاملا اثبات شده است، اینکه، در منطقه خاورمیانه؛ موزه ها و محوطه های باستانی در همیشه تاریخ ؛ یک منبع طلایی برای تحصیل درآمد غارتگران بوده اند.
واشنگتن همواره آگاهی بخشی کرده است که یکی از منابع کسب درآمد تروریست ها، تاراج میراث فرهنگی و اخاذی از این راه است. بازارهای آمریکا هم همواره درهایش به روی لوازم قدیمی یمن باز است.
در این عرصه؛ وزارت خارجه آمریکا دست به کار شده است و با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک موجود با سایر کشورها به توافق هایی رسیده است تا بازارهای آمریکا به روی ورود غیرقانونی عتیقه جات یمن بسته باشد.
کنگره هم در این زمینه قانونگذاری کرده است و ورود غیرقانونی قطعات ارزشمند از کشورهای عراق و سوریه را ممنوع اعلام کرده است.
اما در مورد یمن؛ آمریکا تا به امروز در این زمینه سکوت کرده است. بی تفاوتی آمریکا این شائبه را تولید می کند که مجموعه داران آمریکا و موسسات آمریکایی بدشان نمی آید درگیری خونین یمن کماکان ادامه داشته باشد تا آنها بتوانند آثار هنری به سرقت رفته را با وجهه ای قانونی خریداری کنند.
در این چارچوب؛ نقش آفرینی وزارت خزانه داری آمریکا می تواند تاثیرگذار باشد. این وزارتخانه باید سریعا وارد عمل بشود و دستور بدهد آثار باستانی کشور یمن هم به فهرست اقلام ممنوعه برای ورود به خاک آمریکا اضافه شود.
کنگره حتما از این اقدام دولت حمایت خواهد کرد چراکه این اقدام می تواند یکی از تلاش ها در راه خاتمه دادن به جنگ یمن باشد.
بیایید همه با همیاری هم، تاریخ یمن را از خطر محو شدن نجات بدهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 12 دی 97، کدخبر: 83156687، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین