پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداري قزوين گفت: تا نواقص طرح‌هاي ارائه شده در جشنواره‌هاي مد و لباس برطرف نشود نمي‌توان به توليد انبوه فكر كرد چراكه براي برخي از توليدكنندگان فرقي ندارد كه چه طرحي را عرضه كنند.

شعارسال : طاهره بیگم سیدی در حوزه بانوان در خصوص چگونگی شکل‌گیری جشنواره مد و لباس اظهار كرد: در سال‌های اوايل دهه 80 شوراي عالي انقلاب فرهنگي روي موضوع "حجاب و عفاف" و "مد و لباس" تمرکز بيشتری كرد و وظایف مهمی را برای دستگاه‌ها و ارگان‌های فعال در کشور تعيين كرد؛ طبق همین مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد از سوی این شورا مسئول پيگيري مصوبات و وظايف ارگان‌ها شد.

سیدی ادامه داد: در اواخر دهه 80 دولت پيگيري مصوبات مربوط به حجاب و عفاف را به وزارت كشور محول کرد و وزارت كشور نیز طرحي با عنوان "ستاد صيانت از حريم امنيت عمومي و حقوق شهروندي" را مطرح كرد كه سه كارگروه داشت: 1- نشاط،‌ 2- امنيت و 3- حجاب و عفاف، و در پی آن مسئوليت كارگروه حجاب و عفاف به اداره امور بانوان و خانواده در استانداري واگذار شد.

وی افزود: به دنبال برخی تغییر و تحولات از سال 1391 مسئولیت کارگروه "حجاب و عفاف" به دفتر اجتماعی استانداری محول شده اما برنامه "مد و لباس" همچنان زیر نظر دفتر امور بانوان استانداری اداره می‌شود.

* گام‌های ابتدایی برگزاری جشنواره مد و لباس

سیدی در خصوص برگزاری جشنواره مد و لباس با همکاری فرهنگ و ارشاد اظهار كرد: از همان ابتدا که دبیرخانه جشنواره "مد و لباس" در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مستقر شد؛ دفتر امور بانوان با استفاده از ظرفيت اداره ارشاد و با هدف طراحی مدل‌هاي جديد و نو و رساندن آن ها به مرحله توليد، كارگاه‌هاي آموزشي طراحي لباس را پایه نهاد.

مشاور استاندار تصریح کرد: گام‌های نخست به این صورت بود که ابتدا طبق فراخوانی از ميان افرادی كه سابقه طراحي لباس داشتند دعوت شد و طی گزینشی که صورت گرفت، هنرجویان برای شرکت در کارگاه ها انتخاب شدند.

وی خاظرنشان کرد: اساتيد اين كارگاه‌ها از انجمن مد و لباس دانشگاه الزهرا(س) كه يك موسسه تخصصی در این موضوع محسوب مي‌شود دعوت شدند و استانداری نیز اعتبار مالی مناسبی براي برگزاري اين كارگاه‌ها اختصاص داد.

مدیرکل دفتر بانوان استانداری بیان داشت: یکی از نواقص کارگاه این بود که به علت ضعف در گزینش افراد، نتیجه مطلوب و مورد انتظار حاصل نشد.

* همکاری با جهاددانشگاهی استان قزوین

سیدی در خصوص آغاز همکاری دفتر بانوان استانداری با جهاددانشگاهی خاطرنشان كرد: از آنجا که جهاددانشگاهي حوزه کاری گسترده‌ای دارد، گزینه خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی متنوع محسوب می‌شود.
وی گفت: در سال 91 مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی افتتاح شد و در سال 92 علاوه بر رشته‌های موجود در حوزه قرآن و معماری، مجموعه رشته‌های هنری از جمله رشته طراحی لباس كه سال‌ها خلأ آن در استان حس می‌شد را شناسايي و روي آن سرمايه گذاري كرد و از این رو ظرفيت خوبي ايجاد شد. دفتر بانوان استانداری هم فرصت را مغتنم دانسته و ادامه همکاری خود را با مجموعه جهاد آغاز کرد و "جشنواره مد و لباس" با استفاده از تکنیک چاپ روی پارچه آغاز به کار كرد.

سیدی تصریح کرد: یکی از نکات مثبتی که در دوره اول این جشنواره مطرح شد این بود که چون قزوين پايتخت خوشنويسي است از طرح‌هاي خوشنويسي روي پارچه استفاده کنیم. یکی دیگر از نکات مثبت آن این بود که جهت جلوگیری از تغییر مدل، طرح‌ها طوري كار شده بودند كه امكان تنگ كردن و كوتاه كردن مانتوها وجود نداشت.

سیدی با اشاره به نواقص جشنواره خاطرنشان کرد: اگرچه این جشنواره به عنوان تجربه اول در استان بود اما برای ورود به این عرصه نقاط مثبت و قابل تأملی داشت.

وی اضافه کرد: ضمن برگزاری جلسات آسیب‌شناسی بنا بر این شد که نواقص در جشنواره سال 93 تكميل شود. لذا جشنواره سال 93 با يك گام جلوتر به همين شيوه برگزار شد با این تفاوت که در ابتدا دوره فلسفه پوشش و بررسی شاخص‌هاي پوشش اسلامي توسط نیلچی زاده كارشناس مذهبي برای هنرجویان برگزار شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری در خصوص به مرحله دوخت رسیدن طرح‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: بعد از برگزاری جشنواره تصمیم بر این شد که مدل‌ها پس از مشورت با خیاطان و دوزندگان ماهر، روانشناس، جامعه شناس و کارشناس مذهبی مجدداً دوخته سپس تبدیل به یک ژورنال تخصصی شود؛ که ضمن برخورداری از ویژگی‌های یک مدل مناسب و مطلوب از جنبه های مختلف دارای جذابیت بصری هم باشد.
وی افزود: این کار توسط مرکز جهاددانشگاهی در حال پیگیری است و در آینده‌ای نزدیک شاهد یک ژورنال تخصصی از طرح‌های ایرانی اسلامی خواهیم بود که به عنوان خروجی از جشنواره قابل بهره برداری است.

* تولید طرح‌هایی متعلق به فرهنگ اسلامی ایرانی

سیدی با بیان وظایف دفتر بانوان گفت: جشنواره‌ها برگزار می‌شود و هدف ما تلاش برای تولید طرح‌هایی است که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد؛ درست است که در ابتدای کار هستیم اما تلاش داریم مقلد مدل‌هایی که در فضای مجازی هم وجود دارد نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید انبوه، جلساتی با مسئولان مربوطه برگزار کردیم، ولی من معتقدم تا نواقص طرح‌ها برطرف نشود نمی‌توان به تولید انبوه فکر کرد چراکه برای تولید کننده فرقی ندارد که چه طرحی را عرضه کند، او می‌خواهد بازار فروش را داشته باشد؛ پس ما باید بازار فروش را به سمتی ببریم که ضمن رعایت اصول اسلامی، نیازهای معتدل و منطقی بانوان جوان جامعه را پاسخ‌گو باشد که امید داریم به این هدف نائل شویم.

* راه طولانی ایده تا عمل

سیدی گفت: قزوین از معدود استان‌هایی است که در بحث پوشاک بانوان به صورت زیرساختی وارد شده خیلی از استان‌های کشور به این میزان هم به بحث طراحی لباس ورود پیدا نکرده و به کارهایی مانند چاپ بروشور و برگزاری همایش و کارهایی از این دست بسنده کرده‌اند.

وی افزود: فاصله ایده و رسیدن به عمل طولانی و نیازمند لوازمی است؛ بخش مهم از این لوازم همراهی دستگاه‌ها، همکاری فکری، و در اختیار قرار دادن امکانات و بضاعت‌هایشان است. عوامل مختلفی برای جذب همکاری ارگان‌ها دخیل است و همت اداره کل بانوان این است که این جریانات و عوامل را با هم همراه کند و ظرفیت‌ها را کنار هم نگه دارد.

مشاور استاندار در خصوص همکاری ارگان‌ها تصريح کرد: معاونت برنامه ریزی به خصوص اداره کل بودجه استانداری به لحاظ باوری که به این حرکت داشتند تا جایی که امکان داشت با دفتر امور بانوان همراهی و حمایت کردند.

* حمایت از تولیدکنندگان برای تولید انبوه

سیدی در خصوص مسئله حمایت از تولید کننده گفت: یکی از قدم‌هایی که می‌توان برای تولید انبوه برداشت پرداخت یارانه به تولید کننده است که در ابتدای کار دغدغه اقتصادی و خدای ناکرده ضرر نداشته باشد.
وی افزود: حتی شاید لازم باشد بانک‌ها برای دادن وام و تسهیلات چند جانبه به تولیدکنندگان همت کنند با این روش اعتمادی در تولید کننده‌ها ایجاد می‌شود و با اعتقاد راسخ‌تر پای کار می‌ایستند.

سیدی خاطرنشان کرد: البته دو جشنواره در همین شرایط دشوار برگزار کرده‌ایم و اگرچه خود ما بیشترین انتقاد را بر خروجی آن داشتیم ولی ناامید نیستیم و به دنبال برطرف کردن ضعف‌ها به منظور رسیدن به یک محصول خوب با طراحی و تولید مدل بومی اسلامی و ایرانی هستیم.

* بانوان با اندیشه و اعتقاد انتخاب کنند

سیدی در پایان درخصوص برنامه آینده دفتر بانوان گفت: تا زمانی که توفیق خدمتگذاری داریم تلاش می‌کنیم یک گروه طراح حرفه‌ای با اعتقاد و متخصص و البته آشنا به طرح‌های روز تربیت کنیم که زمان و محیط و نیاز خانم‌های امروز را بشناسند و آنچه شایسته نظام اسلامی است طراحی کنند که در عین زیبایی و پاسخ دادن به نیاز خانم جوان، شاخص‌های پوشش اسلامی را طبق شرع مقدس اسلام داشته باشد.

مشاور استاندار يادآور شد: با همه گام‌های کوچکی که برای مقابله با ضد فرهنگ بی‌حجابی برداشته‌ایم ولی خوشبختانه قزوین شهری مذهبی است و شاید در مقایسه با بعضی شهرها هنوز از وضعیت بهتری در حوزه

فرهنگ اسلامی برخوردار است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" استان قزوین، تاریخ انتشار چهارشنبه 31 مرداد 1394 ، کد مطلب : 945-11790-5: www.qazvin.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین