پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
کارشناس حوزه انرژی گفت: در کشور میادین نفتی داریم که بیش از 25 سال از کشف شدنشان می‌گذرد اما به دلیل کمبود سرمایه و امکانات مدیریتی به توسعه و تولید نرسیده‌اند، این میادین می‌توانند زمینه خوبی برای فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی باشند.

شعارسال: کارشناس حوزه انرژی گفت: در کشور میادین نفتی داریم که بیش از 25 سال از کشف شدنشان می‌گذرد اما به دلیل کمبود سرمایه و امکانات مدیریتی به توسعه و تولید نرسیده‌اند، این میادین می‌توانند زمینه خوبی برای فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی باشند.

محمد چگینی ، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی در برنامه ششم برای ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید به موازات شرکت ملی نفت اظهار داشت: پیرو این ابلاغیه حدود 18 شرکت اکتشاف تولید ایرانی به موازات شرکت ملی نفت که صد درصد دولتی است، تشکیل شده تا اهداف ملی شدن صنعت نفت را تحقق بخشند، اکنون بعد از گذشت 68 سال از ملی شدن این صنعت هنوز اهداف اولیه آن اجرا نشده در حالی که قدم اول ایجاد این شرکت‌ها این بود که به آنها کار داده شود تا مردم نیز در عرصه این صنعت توانمند شوند.

وی افزود: این مدل در کشور نروژ نیز اجرا شده و شرکت‌های بخش خصوصی وارد حوزه اکتشاف و تولید نفت شدند و به این ترتیب انحصار استات اویل که شرکتی کاملا دولتی است شکسته شد و اکنون به بیش از 50 شرکت در بخش فلات قاره نروژ در وسعت کوچکی ایجاد شده‌اند.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: با تصویب قانون احداث شرکت‌هایی برای اکتشاف و تولید در حوزه صنعت نفت در برنامه ششم توسعه هم در قسمت اول بند "ج" ماده 48 عینا به دولت تکلیف شده که نسبت به راه اندازی آنها اقدام کند.

وی یادآور شد: اکنون در کشور میادین نفتی داریم که بیش از 25 سال از کشف شدنشان می‌گذرد اما به دلیل کمبود سرمایه و امکانات مدیریتی به توسعه و تولید نرسیده‌اند و بین اکتشاف تا توسعه و تولیدشان فاصله افتاده است این میادین می‌توانند زمینه خوبی برای فعالیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی باشند.

چگینی خاطرنشان کرد: باید با شرایطی سهل‌تر منابع غیر متعارف که هزینه تولید گران‌تری نسبت به منابع متعارف دارند، در اختیار شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی قرار داده شود تا رشد کنند و سپس این شرکت‌ها توان فعالیت منابع متعارف را هم خواهند داشت و این زمینه مناسبی است که به اهداف سیاست‌های کلی برسیم و شرکت‌های توسعه و تولید ایرانی را سامان دهیم.

وی ادامه داد: منابع مالی شرکت ملی نفت محدود است و توانایی تامین منابع مالی طرح های فعلی را ندارد، شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند کمک قابل توجهی به دولت و توسعه نفت و گاز باشند.

این کارشناس حوزه انرژی درباره هزینه استحصال از میادین متعارف و غیر متعارف بیان کرد: بستگی به وسعت میدان در میانگین جهانی منابع متعارف سرمایه گذاری کمتری نسبت به نامتعارف‌ها نیاز دارند. در میادین متعارف 15 تا 20 هزار دلار به ازای هر بشکه نفت سرمایه گذاری نیاز است که این رقم در نامتعارف‌ها 2 تا 3 برابر بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر توان بخش خصوصی در شرایط تحریم گفت: بخش خصوصی انعطاف پذیرتر است و در شرایط تحریم می‌تواند موفق عمل کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری ایلنا ،تاریخ انتشار: 21دی 97، کدخبر:713135 ،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین