پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۲۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹
بازار مسکن به دلیل عدم نظارت های لازم این روزها در تلاطم به سر می برد و رکود طولانی را به گفته کارشناسان تجربه خواهد کرد.
شعارسال: این روزها کافی است به صورت میدانی سری به بازار مسکن بزنیم، بازار مسکن علاوه بر اینکه دستخوش تغییرات اساسی شده است و نسبت به گذشته برخی دست اندرکاران مسکن نقش پررنگتری یافته اند،قیمت های نجومی نیز بازار مسکن را به شدت تحت تاثیرگذاشته است به نحوی که از یک طرف افراد با بضاعت کمتر دیگر قادر به خرید مسکن نیستند و از سوی دیگر به ثروت ثروتمندان املاک نجومی اضافه شده است.

دست دلالان و واسطه ها اگر چه به قول برخی افراد اتحادیه از بازار مسکن کوتاه است اما در گزارش میدانی به واسطه هایی برخورد می کنید که املاک مردم را خریداری کرده و پس انداز می کنند.

در شهر کوچکی همچون زنجان قیمت مسکن در مناطق مختلف متفاوت بوده و برخی آپارتمان هایی که افراد به دلیل مشکلات آن، خریداری نمی کردند، قیمت های بالایی را یافته و حتی برخی افراد از خرید چنین املاکی نیز عاجز مانده اند.

در واقع بازار مسکن همواره در تلاطم بوده و افزایش قیمت سایر کالاها بر مسکن اثر می کند، این روزها نیز با گشتی در سطح شهر می توان به وضعیت مسکن در شهرهای مختلف پی برد اینکه به یکباره قیمت مسکن به سه برابر می رسد ناشی از عواملی است که کارشناسان در مورد برخی از این عوامل اتفاق نظر دارند و در برخی نیز اتفاق نظری وجود ندارد.

به نظر کارشناسان مبنای اساسی افزایش قیمت مسکن دلایل متعددی از جمله زیاد شدن نقدینگی، رشد قیمت در بازارهای موازی و پیروی مسکن از سطح عمومی قیمت ها، ثابت ماندن قیمت مسکن در سال های قبل و ساختار بازار مسکن از جمله نبودن تقارن اطلاعات، طولانی بودن زمان ساخت و ساز، کم شدن عرضه واحدهای کوچک متراژ، بالا رفتن هزینه های تولید،است.

نگاهی به وضعیت مسکن در استان های مختلف نشان می دهد که سازوکار درست و مناسبی برای افزایش نجومی قیمت مسکن وجود ندارد و مسکنی که تا چند ماه پیش در شهر کوچکی مثل زنجان 120 میلیون تومان بود امروز به بیش از 350 میلیون تومان رسیده است و به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان،افزایش قیمت مسکن به دلیل رکود طولانی در این بخش در طی چند سال گذشته بوده است.

طاهری که اعتقادی برای تعریف سامانه قیمت گذاری ندارد، می گوید: به دلیل متفاوت بودن نوع مصالح و موقعیت جغرافیایی نمی توان قیمت مسکن را در سامانه تعریف کرد.

این فعال بخش مسکن کمبود عرضه و بالا بودن تقاضا را از دیگر دلایل گرانی مسکن می داند و معتقد است،رکود همچون فنری است که جمع شده و به یکباره رها می شود و این امر موجب گرانی می شود.

طاهری نقش واسطه ها را نیز در این زمینه کمرنگ می داند و می گوید: اگر واسطه ها وارد بازار شوند تحرک بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی قیمت هر متر آپارتمان در شهرک کارمندان زنجان بین 8 تا 10 میلیون تومان عنوان می کند و می گوید: در منطقه کوچه مشکی زنجان این مبلغ 5 میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان ادامه می دهد: با وجود افزایش قیمت، هنوز مسکن در رکود به سر می برد چرا که میزان معاملات این بازار کاهش داشته است و پیش بینی می شود این رکود ادامه یابد.

طاهری می افزاید: اگر ساخت و ساز رونق داشته باشد، افزایش قیمت به مرور زمان اتفاق می افتد و مشکلات مردم دو چندان نمی شود.

اگر سری هم به بازار مسکن در تهران به عنوان پایتخت ایران بزنیم، رشد۶۲ درصدی قیمت به گفته کارشناسان موجب کاهش 33 درصدی معاملات شده است و چنین وضعیتی را می توان در همه استان های کشور شاهد بود.

به وجود آمدن سه علامت خارج شدن سفته بازان، رکود معاملاتی و نبود قدرت طرف تقاضا موجب کاهش معاملات و رکود این بخش شده است.

"حسین محمودی اصل"کارشناس اقتصادی نیز معتقد است،بخشی از افزایش قیمت مسکن می تواند مربوط به ارز باشد.

وی می گوید: در شرایط التهاب همه چیز از بین می رود و باید بازار سمت و سوی خود را پیدا کند، در چنین شرایطی در بعضی جاها قیمت مسکن با گرانی ارزهم افزایی کرد.

این استاد دانشگاه التهاب بازار ارز را عاملی برای افزایش قیمت مسکن عنوان می کند و می گوید:در آن شرایط هیچ کنترلی وجود نداشت و همانگونه که در حال حاضر هم وجود ندارد و به تبع این افرادی که در معاملات مسکن حضور دارند به عقیده ما مصرف کننده واقعی نبودند چرا که زمانی که قیمت دلار پایین می آمد افزایش مسکن 5 درصد در هر ماه بود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است،افزایش قیمت مصالح نباید تاثیر اینچنینی بر مسکن داشته باشد، اگر چه برخی ها این گرانی را به قیمت مصالح مرتبط می دانند، اما دلال بازی ها نقش بیشتری داشت.

محمودی با اشاره به نقش کمرنک اتحادیه مسکن در قیمت گذاری ها، می گوید: در چنین آشفته بازاری مردم مرجعی برای قیمت گذاری ندارند و در شرایط التهاب سیاستگذاران نمی توانند اطلاعات لازم را به مردم بدهند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در این زمینه اتحادیه باید ورود پیدا کرده و تعادل را ایجاد کند، همانگونه که دولت سیاستگذاری خوبی نداشت،اتحادیه ها نیز کمرنگ بودند.

وی افزایش مسکن را ناشی از چو انداختن توسط دلالان عنوان می کند و می افزاید: این افراد سود جو با شایعه پراکنی قیمت را بالا می برند.

این کارشناس اقتصادی برضرورت تعریف سامانه ای برای تعیین قیمت بازار همچون سامانه کالا تاکید می کند و می گوید: باید این سامانه مرجعی برای همه گروه ها و سازمان ها باشد.

محمودی معتقد است، علیرغم افزایش قیمت مسکن، تعداد معاملات کاهش داشته است،باید علاوه بر افزایش تولید مسکن، پای سوداگران نیز از معاملات کنار رود.

وی تقاضای مسکن را بیشتر سوداگری می داند و می گوید: در دلار هم تقاضا مصرفی نبود،هنگامی که سامانه ای تعریف شود، التهابات کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصادی ادامه چنین شرایطی را موجب رکود چند ساله مسکن می داند که باید دست سوداگران مسکن با قیمت گذاری مناسب بسته شود.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی دچار رکودی خواهیم شد که این رکود به مرور باعث کاهش قیمت ها خواهد شد و اگر ثبات در ارز و مسکن داشته باشیم شاهد ریزش قیمت مسکن خواهیم بود.

محمودی اصل تصریح می کند: متاسفانه سالهاست در ایران شاهد شکل گرفتن مناسبات غیر عادی اقتصادی هستیم که به عرف اقتصادی ما تبدیل شده است؛ هم افزایی قیمت ها از جمله مواردی است که به صورت عرف باعث افزایش قیمت کالاهای دیگری می شود که گویی گریز از آن امکان پذیر نیست، از این رو با توجه به آنکه در بازار ایران به دلار هم به عنوان یک کالا نگریسته می شود این هم افزایی در افزایش یا کاهش نرخ دلار و تاثیرات ثانویه آن بر افزایش قیمت ها موثر است.

محمودی اصل با اشاره به تاثیر بازار مسکن بر گرانی های اخیر نیز گفت: بنابراین برای کاهش تورم کالاهای مورد نیاز مردم لازم است جریان ورودی کالاهای مورد نیاز جامعه اعم از کالای اساسی یا سایر کالاها تسهیل شود. متاسفانه در شرایطی که عده ای با دلالی گری و واسطه گری و با حمایتهای جانبی منجر به التهاب بازارهای تاثیر گذاری چون بازار مسکن می شوند، دلار هم خود را با بازار مسکن تطبیق می دهد؛ نمی توان فقط با محدود کردن بازار ارز و بگیر و ببند مانع افزایش تورم و گران شدن کالاهای مورد نیاز مردم شد، چرا که هم افزایی بازارها تاثیر متقابل تورمی بر یکدیگر دارند.

امروز مردم و خریداران به علت افزایش چند برابری قیمت مسکن توان خرید خانه را ندارند، حال با توجه به کاهش نرخ ارز و به تبع آن بروز رکود تورمی در بازار مسکن، روند کنونی نرخ مسکن رو به کاهش بوده و احتمال می‌رود که این روند به همان صورت نزولی ادامه و تداوم پیدا کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 23 دی 1397 ، کدخبر: 1448292 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین