پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۳۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
یکی از مهمترین مشکلات امروز مردم گرانی ۲ تا ۳ برابری قیمت مسکن به ویژه در تهران و کلانشهرهاست. اگر از مسئولان دولت آقای حسن روحانی دلیل این گرانی را بپرسید، احتمالا تقصیرش را بر گردن ترامپ و تحریم می اندازند!یک کارشناس اقتصاد در این‌باره می‌گوید: در علم فیزیک بحثی به نام لوله‌های مرتبط وجود دارد، در این مبحث بسته به این که لوله عریض باشد یا ارتفاع آن تغییر کند اگر از یک منبع آب به لوله‌ها هدایت شود سطح آب در همه لوله یکسان است. این بحث در اقتصاد مصداق دارد یعنی سود در بازار کالا، پول، بازار سرمایه و بازارهای متفاوت اقتصادی دیگر در میان مدت و بلند مدت یکسان خواهد بود.

شعار سال: این روزها اقتصاد کشور و مردم گرفتار مشکلات عدیده هستند ولی برخی مسئولان با دادن آدرس‌های غلط درپی ترویج این نظر هستند که مشکلاتی که در سال جاری گریبانگیر اقتصاد کشور شده است، نتیجه تحریم‌های آمریکا بوده و سوء مدیریت مسئولان نقش حداقلی دارد، این در حالی است که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و مردم، هیچ ربطی به تحریم ندارد یا کمترین اثر را از تحریم می‌بیند، از جمله گرانی شدید مسکن.

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در یکسال منتهی به آذرماه امسال به طور متوسط 90 درصد افزایش یافته است.

اما آیا بخش مسکن به دلیل تحریم‌ها دچار افزایش قیمت شده است یا دلیل آن بی کفایتی مسئولان و سیاست های غلط اقتصادی است؟

یک کارشناس اقتصاد در این‌باره می‌گوید: در علم فیزیک بحثی به نام لوله‌های مرتبط وجود دارد، در این مبحث بسته به این که لوله عریض باشد یا ارتفاع آن تغییر کند اگر از یک منبع آب به لوله‌ها هدایت شود سطح آب در همه لوله یکسان است. این بحث در اقتصاد مصداق دارد یعنی سود در بازار کالا، پول، بازار سرمایه و بازارهای متفاوت اقتصادی دیگر در میان مدت و بلند مدت یکسان خواهد بود.

هادی حق‌شناس در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه اگر به قیمت ارز در سال‌های 60، 70 یا 80 و نرخ‌های امروز نگاه کنیم می‌بینیم که به اندازه قیمت سکه یا طلا رشد داشته است. اگر ارز N برابر شده، صمت سکه نیز همان N برابر شده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که قیمت مسکن در چند سال گذشته یعنی از اوایل سال 93 تا اواخر سال 96 متناسب با نرخ تورم رشد نکرد. در واقع رشد قیمت مسکن در سال‌جاری که از زمستان سال گذشته آغاز شد متناسب با تجمیع تورم طی سال 92 تا پایان سال 96 بوده است.

وی با تاکید بر این‌که در اقتصاد ایران وقتی قیمت‌ها طبق روال طبیعی رشد نمی‌کنند زمانیکه رشد آنها شروع می‌شود جهش قیمت روی می‌دهد، تصریح کرد:‌ نرخ ارز از سال 92 تا نیمه اول 96 زیر 4000 تومان بود، اما به یکباره تا 20 هزار تومان هم رسید اما پس از آن کاهش و حول و حوش 10 تا 12 هزار تومان بوده است.

وی ادامه داد: در اقتصاد نمی‌توان جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت وقتی تورم غیرقابل پیش بینی است و تا زمانیکه در اقتصاد تورم‌های دو رقمی داریم یقینا افزایش قیمت هم خواهیم داشت.

کارشناس اقتصاد با یادآوری این‌که اقتصاد ایران سال‌های طولانی است که تورم‌های دو رقمی تجربه کرده و امسال هم همین‌گونه است، اظهار کرد:‌ بر این اساس افزایش قیمت‌ها طبیعی خواهد بود. مسکن هم از این موضوع مستثنا نیست، ضمن این‌که باید این نکته مهم را نیز مد نظر قرار داد که طی سه، چهار سال اخیر عرضه مسکن دچار اختلال شده است. واحدهای مسکونی که از نیمه دوم سال گذشته تا ماه‌های اخیر فروخته شده، باقیمانده واحدهایی است که چند سال گذشته ساخته شده بودند.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر این بخش نیز گفت:‌ تحریم اثری بر مسکن نداشته و ندارد، جهش قیمت مسکن به دلایلی که به آنها اشاره شد از نیمه دوم سال قبل آغاز شد.

 از سال 92 با روی کار آمدن عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی سیاست‌های دولت در بخش مسکن دچار انحراف شد. وزیر مستعفی به دلیل نوع نگاه خاصی که داشت اقدام به افزایش وام خرید مسکن در بازار کرد. اصرار بر این برنامه و کم توجهی به سمت عرضه باعث بر هم خوردن بیش از پیش عرضه و تقاضا در بازار مسکن شد. به این ترتیب طی سال‌های 92 تا نیمه نخست امسال حجم ساخت و سازها به شدت کاهش یافت که اثرات منفی آن از زمستان سال گذشته گریبان این بخش را گرفته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار 28 دی 97، کدخبر: 1925222، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین