پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۸۲۲۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
حسین عبده تبریزی گفت: طبق آمار ۸۸ درصد از خالص ثروت خانوار ایرانی مربوط به املاک و مستغلات است، که این مورد در دنیا به طور میانگین ۳۰-۳۵ درصد است

شعارسال: دکتر حسین عبده تبریزی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن در برنامه پیشران شبکه چهار درخصوص علت اصلی افزایش قیمت تصاعدی مسکن گفت:امسال مسکن نیز مانند سایر کالا‌ها پرش قیمت داشته است و دلیل آن این است که امسال نرخ تورم بالا و نقدینگی که در طول سال‌های ۹۱ به بعد در کشور جمع شده بود، واین نقدینگی روی قیمت‌ها انعکاس پیدا نمی‌کرد، چون نرخ سود بانکی خیلی بالا بود و این نرخ سود بانکی سپری برای کنترل تورم شده بود و با اتفاقات بعد از برجام، تورم و حجم پول روی قیمت‌ها منعکس شد؛ و اولین جا‌هایی که منعکس شد روی دلار و بعد طلا و سهام و قیمت‌های مسکن بود.

تبریزی در ادامه گفت:ما با سیاست‌های مالیاتی نباید اجازه دهیم که منابع در زمین دفن شود، مثلا اگر قیمت زمین در تهران یک سوم قیمت موجود باشد، دو سوم پول آزاد می‌شد برای اینکه کارمولد انجام دهیم. چون بالا رفتن قیمت زمین اشتغال ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین یکی از وظایف اساسی که وزارت خانه‌ها دارند این است که قیمت زمین و ساختمان را ارزان نگه دارند و در این حوزه در۵۰ سال گذشته حتما کوتاهی شده است، یعنی افرادی میلیارد‌ها سود کردند، ولی ۴۰ میلیون تومان مالیات دادند.ما در حوزه حفظ عمر ساختمان نیز کوتاهی کردیم و قوانینی را شورای شهر مصوب کردند و اشتباهاتی رخ داده است و که میتواند اصلاح شود و باید اصلاح شود.

این کارشناس نزدیک به دولت در پایان به ارائه راه حل‌هایی پرداخت و گفت:در مورد راه حل‌ها اول اینکه باید صندوق مسکن تقویت شود و بانک مسکن وام‌های بیشتری بدهد؛ و مسئله دوم بافت فرسوده است. یک سوم خانه‌ها نیازمند بازسازی است، بنابراین توان عمده دولت باید صرف بازسازی خانه‌ها و توانمندسازی افراد شود.

مهمان دیگر برنامه پیشران دکتر بهزاد ملک پور اصل، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر حوزه مسکن بود، ملک پور در ادامه گفت:یکی از دلایل اصلی که مشکل مسکن در ایران خیلی جدی شده است این است که مسکن در ایران به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و بیشتر بحث‌های سوداگری مطرح شده است.

مسکن در ایران بیشتر برای سودآوری ساخته شده و سودآوری نه از راه سرمایه گذاری با سود منطقی. سودآوری از طریق سوداگری؛ و این باعث شده مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود.طبق آمار ۸۸ درصد از خالص ثروت خانوار ایرانی مربوط به املاک و مستغلات است، که این مورد در دنیا به طور میانگین ۳۰-۳۵ درصد است.

ملک پور در مورد تغییر ایده از وام دادن به خانه اولی‌ها به فرهنگ سازی برای اجاره نشینی گفت:یکی از بحث‌های مهم برای کنترل بازار مسکن اجاره‌های بلند مدت است. مشکلی که ما برای اجاره در ایران داریم این است که اجاره‌ها بلند مدت نیستند.ما نیاز به نظام استیجاری بلند مدت داریم یعنی نهاد‌های عمومی مسکن‌هایی ارزان قیمت در نقاط مختلف شهر درست کنند.در دهک اول سال‌های انتظار دسترسی به مسکن در تهران به ۵۰ سال رسیده است. طبق آمار مرکز آمار این مورد به ۱۸ سال برای کل کشور رسیده است در صورتی که میانگین کشور‌های دنیا بین ۱۰ تا ۱۲ سال است.

در ادامه ملک پوربه ارائه راهکار برای رونق بازار مسکن پرداخت:اولین راهکار این است که مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از سکنه که ۲۶۰۰۰۰۰ واحد است را جدی بگیریم.ما باید بانک زمین را تکمیل کنیم، درحال حاضر سازمان ملی زمین و مسکن نوع زمین‌ها را باید طبقه بندی کنند.نهاد‌های دولتی و عمومی باید به عرضه زمین نه فقط پیرامون شهر بلکه داخل شهر برای ساخت وساز ارائه کنند.بازیگران حوزه مسکن باید به شفاف، رسمی و شناخته شده باشند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: باید از نظام ملکی به نظام استیجاری بلند مدت حرکت کنیم. به سامان دهی نظام پیش فروش بپردازیم و از تجارب کشور‌های موفق استفاده کنیم.مالیات بندی شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها باید به وظیفه خود در ساخت مسکن استیجاری و اجتماعی عمل کنند که این وظیفه مغفول مانده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 19دی1397 ، کدخبر: 737694: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
دیکه با این قیمت ها قشر پایین میتونن صاحبخونه بشن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین