پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
بین این همه کار و حوزه فعالیت، آنها تصمیم گرفته‌اند سراغ روستاها بروند. روستاهای محرومی که تا همین چندسال پیش گمنام بودند. اما با کمی مشاوره و البته همت اهالی، حالا نامشان در بین کارگاه‌های تولیدی ممتاز و صادرکنندگان موفق می‌درخشد.

شعار سال: اهالی روستای «شبیلیه» در حمیدیه خوزستان، حتی فکرش را هم نمی‌کردند که روزی، نه‌تنها بتوانند از فروش تخم‌مرغ‌هایشان درآمد کسب کنند، بلکه تولیداتشان با بسته‌بندی شیک و تر و تمیز، سر از بازار کشورهای روسیه و عراق دربیاورد و برایشان ارزآوری داشته باشد. آن‌هم فقط با چند تا دستگاه چاپ و بسته‌بندی که برای ۱۲ نفر از اهالی روستا هم شغل ایجاد کرده است. این، تنها نمونه‌ای کوچک از کارهایی است که چند سالی می‌شود حال و روز روستاهای چهارگوشه ایران را رنگ و بویی تازه بخشیده است. از روستای «چقا سیف‌الدین» استان مرکزی که صنایع دستی تولیدی زنانش حالا بازار سراسری دارد گرفته، تا روستای «ملخان» از دهستان «میربگ جنوبی» لرستان که زمین‌هایش، چند وقتی است رویشگاه زعفران، این «طلای سرخ» شده و اهالی روستای «پادنا» ی سمیرم در اصفهان که زمین‌هایشان را بعد از یک دوره مطالعاتی و پژوهشی، سپرده‌اند به گندم خراسانی و سفره‌شان پربرکت‌تر شده است. همه این طرح‌ها زیر پوشش فعالیت‌های «قرارگاه پیشرفت و آبادانی» قرار گرفته و قرار است تا نسیم آبادانی را به همه روستاهای ایران برساند.




«دهاتی» ناسزا نیست؛ افتخار است

«دنبال احیای هویت روستایی و مهاجرت معکوس هستیم. تا جایی که همه اهالی روستا، به هویتشان افتخار کنند. چون دهاتی ناسزا نیست. افتخار است.» این را «مهدی حاجی» می‌گوید. مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل قرارگاه پیشرفت و آبادانی درباره سابقه این قرارگاه هم می‌گوید: «آغاز به‌کار قرارگاه از سال ۹۵ بود. همان روزها که رهبر انقلاب مساله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، پایه‌های تشکیل این قرارگاه محکم شد و ما، بر همین اساس، کار ویژه‌مان را بر مبنای همین مطالبه، طراحی و هماهنگی عملیات مشترک برای رفع محرومیت و ایجاد پیشرفت و آبادانی در نقاط کم برخوردار قرار دادیم. بر همین مبنا سه قدم اساسی برای قرارگاه تعریف شد و حالا ما در قدم اول، یعنی تعیین ۱۰۰۰ دهستان نقاط محروم کشور به عنوان نقطه هدف هستیم که به نتایج قابل توجه و موفقیت‌های قابل اعتنایی رسیده‌ایم.»


حاجی درباره حوزه‌های فعالیتشان‌هم می‌گوید: «پنج معاونت در قرارگاه تشکیل شده است که معیشت و اشتغال، عمران و زیرساخت، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی و بالاخره معاونت سلامت هستند و همه فعالیت‌های ما زیرمجموعه این معاونت‌ها انجام می‌شود تا شکل و شمایل کار مدون و با برنامه‌ریزی باشد.»

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل قرارگاه پیشرفت و آبادانی درباره نوع فعالیت‌های قرارگاه این‌طور توضیح می‌دهد: «روند کار در قرارگاه، طوری تعریف شده است که همه چرخه تولید، توزیع و مصرف در هر روستا با همت اهالی روستا شکل گیرد و برمبنای شاخص‌ها، نقاط قوت و پتانسیل‌های جغرافیایی و نیروی انسانی هرروستا انجام شود. شیوه اجرای این فعالیت‌ها نیز بر مبنا و محور «امامِ روستا» تعریف شده است تا رابطه «امت و امام» در همان هسته‌های روستایی شکل بگیرد. در کنار او و برای کار اجرایی و دستیاری امام هر روستا، «امین روستا» هم تعریف شده است تا ضمن تنظیم و تسهیل رابطه مردم با امام، به تشکیل هسته‌های جهادی هم کمک کند. مرحله بعدی هم رفع محرومیت بر اساس مدل پیشنهادی نرم‌افزار تخصصی هرروستاست که توسط قرارگاه طراحی شده است.»


دنبال شوآف نیستیم

حاجی درباره فاصله زمانی دوساله آغاز به‌کار قرارگاه تا به‌بار نشستن طرح‌های آن‌هم این‌طور توضیح می‌دهد: «از یک طرف، دنبال شوآف نبوده و نیستیم و از طرف دیگر، نمی‌خواستیم تا زمان پایان مطالعات تخصصی هر روستا و تنظیم سازوکارهای آبادانی هرروستا، به دنبال رسانه‌ای کردن موضوع باشیم. از سوی دیگر در طراحی نرم‌افزارهای هرروستا که ویژه و مخصوص همان روستا است، طوری پیش‌بینی شده است که اصلاً نیازی به حضور مستمر قرارگاه در روستاها نباشد. به بیان دیگر، همه کارها و عملیات بر مبنای ظرفیت بومی همان روستا طراحی شده است و قرارگاه نه‌تنها حضور فیزیکی خود در روستا را به تدریج کمتر و کمتر می‌کند، بلکه از ابتدا تا انتهای پروژه و ایجاد بازار نیز هیچ انتفاعی در اشتغالزایی و سوددهی فعالیت‌های روستاها ندارد تا چرخ تولید هر روستا به دست اهالی همان روستا بچرخد و معیشت اهالی روستاها به سادگی تأمین شود. به این ترتیب، احساس مفید بودن در روستاییان تقویت می‌شود و کم کم حس فراموش شدگی در میان انان از بین می‌رود و خود به خود سبب مهاجرت معکوس به روستاها خواهد شد.»


حاجی، تفاوت قرارگاه پیشرفت و آبادانی با سایر قرارگاه‌های محرومیت زدایی را هم این‌طور بیان می‌کند: «مهم‌ترین تفاوت ما با آنان، این است که ما ورود سازمانی و بر اساس دستورالعمل‌ها را از مدل کاری‌مان حذف کرده‌ایم. ما هرگز رقیبی برای دولت و نهادهای همکار نیستیم. بلکه همکار و هم‌راستا هستیم و همواره از موازی‌کاری دوری می‌کنیم.»


هدف: آبادانی همه نقاط محروم ایران و دنیای اسلام

قرارگاه پیشرفت و آبادانی، حالا در هر ۳۱ استان کشور فعال شده است حدود ۱۳۰ دهستان و ۲۸۹۸ روستا زیر پوشش فعالیت‌های این قرارگاه هستند و این، یعنی حدود یک میلیون نفر از اهالی روستاهای محروم و کم برخوردار، یک میلیون روستایی که به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی، دارند طعم شیرین تلاش بی‌منت و برمبنای مطالعات علمی و تخصصی را می‌چشند. نرم‌افزارهای تخصصی ۶۷ دهستان، هم‌اکنون در حال اجراست و بالغ بر ۴۵۰ امام روستا، پس از آموزش‌های لازم، در روستا مستقر شده‌اند تا رهبری و هدایت فعالیت‌ها در روستاها را برعهده بگیرند.


و حالا پس از ایجاد شغل برای بیش از هزار نفر نه‌تنها اهالی روستاهای خوزستان و مرکزی و لرستان، که اهالی همه روستاهای ایران در دورافتاده‌ترین گوشه‌های ایران اسلامی، طعم تولید بومی و اشتغال محلی و تأمین معیشت در زادگاهشان را تجربه می‌کنند. اتفاقی بزرگ که نتیجه‌اش، همانی می‌شود که متخصصان قرارگاه پیشرفت و آبادانی مدت‌هاست به دنبال رسیدن به آن هستند. یعنی رونق کسب و کارهای محلی و تولید ملی با پتانسیل عظیم اقتصاد روستایی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 27 دی 97، کد مطلب: 13971007000237:www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین