پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۸۳۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازار بورس از مطمئن‌ترین و شفاف‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری است که با آگاهی همگانی نسبت به آن می‌توان سرمایه و نقدینگی سرگردان جامعه را به سوی فعالیت اقتصادی مولد و مطمئن هدایت کرد.

شعار سال: گرچه بورس و بازار سرمایه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اما شکی نیست که سرمایه‌گذاری در بورس یکی از آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های به کارگیری مفید سرمایه است، زیرا بورس مولد است و به چرخه اقتصاد کمک می‌کند و برخلاف «سود بانکی» همیشه وابسته به تورم نیست. بر همین اساس کارشناسان بهترین راه‌حل برای مهار نقدینگی سرگردان را هدایت آن به سوی بورس می‌دانند و معتقدند با تقویت بورس می‌توان بسیاری از کمبودهای مالی و مشکلات اقتصادی کشور را رفع کرد.

ملاک‌های اطمینان بخش سرمایه‌گذاری در بورس

مدیر بورس اوراق بهادار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: مزایای بازار بورس از دو جنبه شرکت‌ها و خریداران سهام قابل بررسی است. حسن خدادوست افزود: شرکت‌هایی که سهام خود را در بورس معامله می‌کنند، از ابزارهای موجود در این بازار می‌توانند برای تأمین بخش مالی خود بهره گیرند؛ به عنوان مثال شرکت‌ها می‌توانند از انواع صکوک (سند، سفته، انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی) مبتنی بر دارایی و از صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند. وی ادامه داد: تأمین مالی شرکت‌ها از طریق انتشار سهام خود در بورس باعث ایجاد سرمایه جدید برای آن‌ها می‌شود. این سرمایه مانند وام بانکی نیست که بهره داشته باشد، بلکه به عنوان سرمایه آن را در اختیار خواهد داشت. مدیر بورس اوراق بهادار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: افزایش سهام یا سرمایه از طریق بازار بورس امکان‌پذیر است و این مهم یک مزیت بزرگ برای شرکت‌ها به شمار می‌رود. وی افزود: برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، تبلیغات برای شرکت‌ها از طریق تابلوهای نصب شده در بورس، افزایش اعتبار و شفافیت عملکرد شرکت‌ها را می‌توان از دیگر مزایای بازار بورس دانست. خدادوست ادامه داد: بازدهی بلندمدت سرمایه‌گذاری در بورس بیش‌تر از بازدهی بازار پول و بانک و بهترین مزیت برای سرمایه‌گذار است. این بازدهی مبتنی بر شرایط بازار و از دو ناحیه شامل سود شرکت‌ها و تغییر قیمت‌ها به دست می‌آید، اما اختیار فروش سهام با سرمایه‌گذاران است. وی دسترسی آسان‌تر به اطلاعات شرکت‌ها را از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری افراد در این بازار ذکر و بیان کرد: شرکت‌ها موظف هستند اطلاعات مالی و غیر مالی اعم از مقدار تولید واقعی ماهانه و مواردی از این قبیل را به صورت شفاف در بورس ارائه دهند و دسترسی افراد به این اطلاعات در بورس رایگان است. مدیر بورس اوراق بهادار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی گفت: علاوه بر آن امکان فروش سهام در بورس در هر لحظه ممکن است و به سهولت انجام می‌شود. وی افزود: تنوع اطلاعات درباره شرکت‌ها در بورس وجود دارد و بر روی اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد، به نحوی که حسابرسان درجه یک یا 2 که معتمد سازمان بورس هستند، حسابرسی شرکت‌های حضور یافته در بورس را برعهده می‌گیرند و همه این‌ها باعث می‌شود بورس شفافیت اطلاعاتی بیش‌تری نسبت به سایر بازارهای سرمایه داشته باشد. خدادوست ادامه داد: در بورس حداقل یا حداکثری برای میزان سرمایه‌گذاری وجود ندارد و هر سرمایه‌گذار با هر تحصیلات و شرایط سنی در صورتی که اطلاعات مناسبی از بورس داشته باشد، می‌تواند پس از مراجعه به کارگزاری‌ها و انجام یک سری امور اداری با سرمایه در اختیار وارد بورس شود. وی گفت: سازمان بورس کلاس‌های آموزشی رایگان در دو قالب کارگاه آموزشی و کلاس‌های ترمی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس ارائه می‌دهد؛ لذا افراد می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها یا سازمان بورس این آموزش‌ها را فراگیرند. مدیر بورس اوراق بهادار استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی افزود: نوسانات قیمت تولیدات برخی شرکت‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش می‌دهد، اما انتخاب افراد در خرید سهام، میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن را تعیین می‌کند؛ به این معنا که سهم‌های بزرگ دارای نوسان قیمت و ریسک کمتر و سهم‌های کوچک نوسان قیمت و ریسک بیش‌تر دارند.
وی ادامه داد: در مجموع خطرپذیری سرمایه‌گذاری در بازار بورس بستگی به چیدن سبد سهام و انتخاب شرکت‌های مورد نظر از سوی سرمایه‌گذار دارد. خدادوست گفت: از آن‌جا که سازمان بورس به صورت متمرکز مدیریت می‌شود، سهم بورس در بازار سرمایه و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی سازمان بورس اوراق بهادار به صورت کلی و سالانه منتشر می‌شود؛ لذا امکان ارائه آمار منطقه‌ای میسر نیست.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: کشورهای دنیا از نظر بازار سرمایه به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست کشورهای بانک محور هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها مبتنی بر سپرده‌گذاری در بانک است که این اتفاق در کشورهای کمتر توسعه یافته رخ می‌دهد. علی رسولیان افزود: دسته دوم کشورهای بانک و بورس محور هستند که سرمایه‌گذاری از کانال بانک و بورس انجام می‌گیرد و این اتفاق در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. وی ادامه داد: دسته سوم نیز کشورهای پیشرفته‌ای هستند که بازار سرمایه در آن‌ها مبتنی بر بازار ضمانت، بورس و بیمه است و بانک‌ها نقش اندکی در تأمین سرمایه دارند. هر چقدر سهم بازار سرمایه تقویت شود، سرمایه‌گذاری و هدایت منابع مالی سرگردان و سرمایه‌های خرد به سوی بخش‌های مولد بیش‌تر می‌شود. مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 16 تریلیون تومان نقدینگی در ایران وجود دارد؛ به این معنا که پول سرگردان در دست مردم بسیار است و می‌توان از این پول برای تقویت بازار سرمایه بهره گرفت. وی حجم منابع بانکی خراسان رضوی را 860 هزار میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: علاوه بر این، نقدینگی‌های خرد بسیاری نیز در اختیار مردم است و همین امر باعث شده شرکت‌هایی در این استان سربرآورند و با فروش سهام اقدام به جمع کردن این پول‌ها کنند. رسولیان افزود: اگر بتوانیم بورس و بازار سرمایه را به مردم بشناسانیم و سرمایه‌های خرد را به سوی بخش‌های مولد هدایت کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می‌شود، زیرا تداوم بانک محوری در کشور، اقتصاد را نجات نمی‌دهد. وی ادامه داد: بورس، بازاری بسیار مطئمن برای سرمایه‌گذاری است و با تقویت آن می‌توان گام بلندی در جهت رونق اقتصاد برداشت.


بورس بهترین محل عرضه کالا

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: یکی از نقش‌های مهم و برجسته بورس این است که معاملات در آن بسیار شفاف است و امکان بروز فساد در عرضه کالا در بورس وجود ندارد.
حسن حسینی افزود: وقتی کالایی از طریق بورس ارائه می‌شود، قیمت آن توسط خریدار به بورس اعلام می‌شود و رقابت سالم بین شرکت‌های ارائه‌دهنده کالا در بورس به وجود می‌آید. وی ادامه داد: در کشورهای دنیا معاملات خیلی بزرگ از طریق بازار بورس انجام می‌شود. اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌ها در بورس شفاف و مطمئن است، زیرا شرکت‌هایی که در بورس سهام یا کالا ارائه می‌دهند، موظف هستند همه استانداردهای مالی را رعایت کنند و این مهم خیال خریدار سهام یا کالا را از این حیث راحت می‌کند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: خرید و فروش سهام در بورس شفاف است و این شرایط بهتر از خصوصی‌سازی‌هایی است که در راستای اصل 44 قانون اساسی انجام شده و معامله با این شرکت‌های خصوصی شفافیت لازم را ندارد.

وی افزود: مردم با مسائل بورس و فرابورس خیلی آشنا نیستند. اگر مردم بدانند مزیت‌های بورس چیست، سرمایه‌های خرد خود را به سوی بورس هدایت می‌کنند و هم خود و هم کشور از آن منتفع می‌شوند. حسینی ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها به مزیت‌های بورس پی برده‌اند و در شرایطی که امکان حضور در بورس را ندارند، سعی می‌کنند از طریق کانال فرابورس به نحوی در این بازار شرکت کنند. وی گفت: همچنین نقدهایی بر سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه عرضه کالا در بورس وارد است؛ به عنوان مثال مدتی قبل که مواد پتروشیمی در بورس عرضه می‌شد، سازمان بورس ضوابطی را تعیین کرد که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در زمینه تأمین مواد پتروشیمی مورد نیاز خود به وجود آورد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: این مشکلات ناشی از فقدان هماهنگی لازم بین شرکت عرضه‌کننده کالا در بورس و سازمان بورس در حوزه کالایی بود، در صورتی که اگر هماهنگی‌های لازم بین این دو بخش به وجود‌آید، مردم می‌توانند به مراتب راحت‌تر و بی‌دردسرتر به کالاها دسترسی یابند.

عرضه کالا در بورس موجب حذف دلالان می‌شود

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی نیز گفت: عرضه کالاهای استراتژیک مانند زعفران در بورس باعث حذف دلالان از این عرصه و سود بیش‌تر زعفران‌کاران از محل فروش محصول می‌شود. شکوه میرشاهی قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم زعفران از کشاورز را در بازار 80 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: این در حالی است که در صورت عرضه زعفران در بورس هر کیلو گرم زعفران با نرخ 110 میلیون ریال به فروش می‌رسد و این سود به‌طور خالص در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. وی همچنین شفافیت قیمت‌ها و معامله در فضای مطمئن را از دیگر مزایای بورس توصیف و بیان کرد: عرضه کالا و انرژی از طریق بورس منجر به حذف دلالان شده و تولیدکننده نفع بیش‌تری از زحمات خود می‌برد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: اگر مردم نسبت به منافع بورس آگاه باشند، به جای سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های نامطمئن، سرمایه‌های خرد خود را وارد بورس کرده و از سود آن منتفع می‌شوند. وی گفت: در این راستا سومین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و رفتارهای اقتصادی روزهای 16 تا 19 بهمن ماه امسال با مشارکت شرکت‌های بیمه، سازمان بورس اوراق بهادار و بانک‌ها در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود. میرشاهی افزود: در حاشیه این نمایشگاه کارگاه‌های مختلف برای اصناف، فعالان اقتصادی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس برپا خواهد شد تا عموم مردم با نحوه سرمایه‌گذاری، مزایا و نقش بورس در اقتصاد بیش‌تر آشنا شوند.


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین