پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۸۴۲۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید: ما نقشه راه تولید و تجارت خارجی نداریم. نبود این نقشه راه موجب می‌شود که یک به هم ریختگی در فضای داخل کشور به وجود بیاید. در نتیجه کالا دیر وارد می‌شود، به موقع توزیع نمی‌شود و نظارت‌ها هم به موقع انجام نمی‌شود.

شعار سال: وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید: ما نقشه راه تولید و تجارت خارجی نداریم. نبود این نقشه راه موجب می‌شود که یک به هم ریختگی در فضای داخل کشور به وجود بیاید. در نتیجه کالا دیر وارد می‌شود، به موقع توزیع نمی‌شود و نظارت‌ها هم به موقع انجام نمی‌شود.

شقاقی گفت: کاهش قیمت دلار از ۱۵ به ۱۰ هزار تومان نتوانست موجب کاهش قیمت کالا و مواد غذایی شود. البته قیمت دلار به قبل از گرانی، بازنگشته، اما انتظار این بود که متناسب با کاهش قیمت دلار قیمت کالا‌ها نیز کاهش یابد.

او با اشاره به اینکه دو عامل در عدم کاهش قیمت‌ها دخیل بوده، گفت: اولین دلیل انتظار فعالان اقتصادی و تجار برای بازگشت قیمت‌ها به روند افزایشی است که این موضوع خودش یه ترمز برای کاهش قیمت هاست. همین که یک فعال اقتصادی در پس ذهن خود بگوید که این کاهش، مستمر و پایدار نیست و شاید دوباره به تدریج دوباره شاهد افزایش قیمت دلار باشیم، در نتیجه کالای خود را به بازار عرضه نمی‌کند و یا در برابر کاهش قیمت کالا مقاومت می‌کند.

شقاقی افزود: دلیل دوم این است که برخی تولیدکنندگان، مواد اولیه و قطعات را با دلار ۱۵ یا ۱۶ هزار تومان خریده اند. در نتیجه اکنون که قیمت دلار ۱۰ هزار تومان شده، حاضر نیستند ضرر و زیان کاهش قیمت دلار را متحمل شوند؛ لذا در برابر کاهش قیمت کالای تولیدی خود مقاومت می‌کنند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه هنوز نتوانستیم یک فضای مطمئن و آینده مشخص و با ثبات بسازیم، گفت: مدیریت بازار، عرضه به هنگام، ساماندهی تولید، ساماندهی و سازماندهی صادرکنندگان نفتی و واردکنندگان کالا و خود مذاکره با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و عملا ساماندهی پروسه تولید، واردات و توزیع کالا. به عهده وزارت صنعت و وزارت اقتصاد است که در اینجا شاهد ضعف‌هایی بوده ایم؛ هم ضعف نظارت، هم ضعف توزیع هم ضعف در واردات به موقع و به هنگام.

او در توضیح این موضوع افزود: نظارت‌ها در مواردی نظارت‌های منسجم و پایدار نبوه؛ در واقع ضعف مدیریت وجود دارد. همه این‌ها باعث شده که شاهد کاهش قیمت کالا متناسب با کاهش قیمت دلار نباشیم. او درباره نقشی که وزارت صنعت اید در کنترل قیمت‌ها ایفا کند، گفت: آقای رحمانی در زمان آقای شریعتمداری هم قائم مقام وزارت صنعت بوده و عملکرد وزارتخانه و ماحصل مدیریت ایشان همین است.

او ادامه داد: ما نقشه راه تولید و تجارت خارجی نداریم. نبود این نقشه راه موجب می‌شود که یک به هم ریختگی در فضای داخل کشور به وجود بیاید. در نتیجه کالا دیر وارد می‌شود، به موقع توزیع نمی‌شود و نظارت‌ها هم به موقع انجام نمی‌شود. همه این‌ها یک بسته سیاستی است که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد آن را مدیریت کنند. این مدیریت هنوز اتفاق نیفتاده و ضعف مدیریت در بخش تولید کاملا مشهود است. اما همان طور که گفتم عدم کاهش قیمت‌ها صرفا به این دلیل نیست و عوامل دیگری هم دخیل هستند که به آن‌ها اشاره کردم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب، تاریخ انتشار 30 دی 97، کد مطلب: 453607:www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین