پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
یک اقتصاددان درباره بودجه سال ۹۸ گفت:نظام مالیاتی و یارانه ای در ایران به نفع ثروتمندان است و تا اصلاحات در این حوزه اتفاق نیفتد نمی توان به بهبود وضعیت طبقه متوسط امیدوار بود.

شعارسال: وحید شقاقی شهری با بیان این مطلب افزود به نظر می رسد دولت با خوش بینی نسبت به پیش بینی منابع مالی در سال آینده اقدام کرده است در حالی که بخشی از درآمدهای لحاظ شده در بودجه احتمالا محقق نخواهد شد.

وی در توضیح این مطلب افزود: تصریح کرد: دولت ۴۴هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق مالی و اسلامی آورده و این یعنی سومین سالی است که ما این پدیده انتشار اوراق بدهی را خواهیم داشت و همان طور که می دانید اوراق بدهی بدترین سیاستی است که کشورهای جهان را گرفتار کرده و متاسفانه ۳سال است که ما نیز برای پوشش هزینه ها اوراق چاپ می کنیم.

وی تصریح کرد: به خاطر رکود نیز امکان تحقق کامل این درآمد وجود ندارد.

شقاقی ادامه داد: دولت در حوزه صندوق توسعه ملی همان طور که می دانید در لایحه نخست سهم صندوق را صفر در نظر گرفته بود که با تاکید مقام معظم رهبری قرار شد که ۲۰درصد از درآمد نفتی و ارز حاصل از صادرات نفت به این صندوق واریز شود که این یعنی دولت اجازه یافت ۱۴درصد از این درآمد را صرف هزینه های خود کند. به عبارت دیگر سال آینده باید ۳۴درصد از درآمدهای حاصل از صادرات نفت به این صندوق واریز می شد که با شرایط پیش آمده قرار شد دولت ۲۰درصد واریز شود. این مساله یعنی متاسفانه شروع کردیم برای پوشش هزینه ها به صندوق توسعه ملی دست دراز کنیم. در حالی که صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش خصوصی،‌توانمند سازی این صندوق و توسعه سرمایه گذاری ایجاد شده نه برای جبران کسری بودجه کشور و برای پرداخت حقوق و کسری صندوق های بازنشستگی.

وی تاکید کرد: اعتبارات هزینه ای در بودجه ۹۸ انبساطی بسته شده و اقدامی برای کنترل هزینه‌ها و حذف هزینه‌های دستگاه های زاید و با ماموریت های موازی صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: در لایجه بودچه پیش بینی شده است روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت صادر شود در حالی که ضرورت دارد سناریوهای بدبینانه تری نیز مد نظر قرار گیرد.

شقاقی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت نظام یارانه ای و مالیاتی تصریح کرد: ما به اصلاح در این دو بخش به دشت نیازمندیم چرا که متاسفانه نظام یارانه ای و مالیاتی در کشور ما به نفع ثروتمندان و دهک های پردرآمد است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که جرأت اصلاح نظام مالیاتی و نظام یارانه ای را نداشته باشیم و نمی توانیم به صورت شفاف عمل کنیم بنابراین تنها راه چاره اصلاح ساختار نظام یارانه ای و نظام مالیاتی به نفع طبقات کم درآمد و متوسط جامعه است.

شقاقی تاکید کرد: به همین دلیل نباید فراموش کرد تا نظام مالیاتی و نظام یارانه ای اصلاح نشود با ابزارهای دیگر نمی توانیم معیشت مردم را حفظ و تقویت کنیم.

وی بیان کرد: اکنون بهترین فرصت است تا سران سه قوه در جلسات خود به این مسایل توجه کنند. برای شرایط غیرمتعارف باید تصمیمات سخت گرفت؛ باید رفتارهای عادی را کنار گذاشت.

دستمزد ۹۸

شقاقی درباره تعیین دستمزد متعارف توضیح داد: دستمزد غیرمتعارف و بالا از توان بخش خصوصی خارج است.

نیروی کار فقط شامل ۴میلیون نفر نیروی کار و بازنشسته دولتی نمی شود؛ بلکه ۱۶تا ۱۷ میلیون نفر داریم که در بخش خصوصی مشغول کار هستند. بخش خصوصی با مشکلاتی که دربحران ارزی با آن مواجه شده به تدریج تبدیل به واحدهای نیمه فعال می شوند. مشکلات آنها بسیار زیاد است؛ هزینه تولید این واحدها بالا رفته و امکان فروش آنها پایین آمده در نتیجه توان پرداخت دستمزدهای بالا را ندارند .

وی ادامه داد: تورم آذر ۹۷ با آذر ۹۶ به طور میانگین ۳۷درصد است. بنده اطلاع دارم تورم کالاهای مصرفی و اساسی ۵۰درصد افزایش یافته اما معتقدم بخش خصوصی اصلا نمی تواند این دستمزد را پرداخت کند. بنابراین دولت باید با اصلاح نظام یارانه ای از دهک های پایین باید حمایت می کرد؛ با این کار منابع نصیب دولت می شود و با این منابع می تواند از دهک های کم درآمد و حتی از تولید حمایت کند.

این اقتصاددان پیش بینی کرد: اگر چاره ای اندیشیده نشود، سال آینده بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت که دولت باید چاره ای برای آن بیاندیشد و راهکاری اتخاذ کند و همان طور که ذکر شد با اصلاح ساختار و نظام مالیاتی می توان منابع درآمدی دولت را تقویت کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 13دی1397 ، کدخبر: 1218273: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین