پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ۵۰هزار میلیارد تومان برای تأمین کالاهای اساسی در بودجه ۹۸ ‌اختصاص داد.

شعار سال : محمد فیضی، با اشاره به رشد 5درصدی بودجه پیشنهادی دولت در سال 98 و در مقایسه با سال 97 اظهار داشت: دولت با چاره‌اندیشی در ابعاد مختلف جامعه و پاسخ به حساسیت‌های مختلف، جمع منابع بودجه را از 386هزار میلیارد تومان به 407هزار میلیارد تومان رسانده و بیشتر شاهد انقباض در بودجه هستیم.

وی با بیان اینکه در مقابل درآمد دولت با کاهش سه‌درصدی از 216هزار میلیارد تومان به 208هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: در بخش واگذاری دارایی مالی مانند اوراق مشارکت و اسناد خزانه نیز کاهش 19درصدی مشاهده می‌شود و از 63هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 51هزار میلیارد تومان رسیده که عددی نزدیک به رقم پیش‌بینی‌شده و مورد انتظار برنامه ششم توسعه است.


عضو سه دوره کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: در واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند فروش نفت و دارایی دولت نیز افزایش 38درصدی دیده می‌شود و از 107هزار میلیارد تومان در سال 97 به 148هزار میلیارد تومان در سال 98 افزایش یافته است.

فیضی در خصوص بخش مصارف بودجه پیشنهادی دولت برای سال 98 افزود: اعتبارات عمرانی کشور به‌مانند سال گذشته در رقم 62هزار میلیارد تومان محدود مانده و هیچ افزایشی در بخش اعتبارات عمرانی نداریم؛ اما در بخش تملک دارایی مالی مانند اسناد و اوراق با کاهش 19درصدی، بودجه اختصاصی از 30هزار میلیارد تومان به 25هزار میلیارد تومان رسیده است.

**اختصاص 14میلیارد دلار برای کالاهای اساسی نیازمند مدیریت دولت:

وی در خصوص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای اظهار کرد: پیش‌بینی شده در سال 98 روزانه یک‌میلیون و 500هزار بشکه نفت از قرار هر بشکه به‌بهای 54 دلار با نرخ پنج‌هزار و 544 تومان به‌فروش برسد.

فیضی با تأکید به اینکه رقم پیش‌بینی‌شده برای نرخ دلار حدوسط دلار نیمایی با حدود هفت‌هزار و 500 تومان و حداقل قیمت با چهارهزار و 200 تومان است، تصریح کرد: در واقع به‌دلیل نوسانات نرخ ارز، دولت با پیش‌بینی حدوسط قیمت دلار، 14 میلیارد دلار و به‌عبارتی حدود 50هزار میلیارد تومان را برای تأمین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اختصاص داده است.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند این اقدام می‌تواند آرامشی را به جامعه تزریق کند اما معایبی نیز دارد که از جمله می‌توان به احتمال بروز فساد به‌ویژه با بحث احتکار، تخریب تولید و یا ورود کالای خارجی با ارز پایین به کشور اشاره کرد.

وی با تأکید به اینکه اختصاص 50هزار میلیارد تومان برای تأمین کالای اساسی نیازمند نظارت قوی است، اظهار کرد: در واقع به این معنی است که تعزیرات، قوه قضائیه و صنعت و معدن باید به‌لحاظ نیروی انسانی و امکانات تقویت شود؛ علاوه بر این بحث غیرعادلانه بودن تأمین کالا با ارائه نرخ متفاوت ارز برای کالاهای مشابه نیز مطرح می‌شود.

افزایش 9درصدی هزینه در افزایش درآمد دیده شده است

فیضی با تأکید به اینکه یکی از مهمترین مزایای بودجه پیشنهادی افزایش 20درصدی حقوق کارکنان است، گفت: هرچند هزینه‌ها با رشد 9 درصد همراه است اما این میزان افزایش در افزایش درآمد دیده شده و در مقابل باید روی نحوه اعمال 20 درصد افزایش حقوق مانور داد؛ از جمله اینکه معافیت‌های مالیاتی برای سقفی از حقوق‌ها در نظر گرفته شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: از سویی باید بررسی کرد که آیا افزایش 20درصدی حقوق کارکنان مشکلات افزایش پله‌کانی حقوق تعدادی را موجب نمی‌شود و آیا افزایش 20 درصد باید برای تمامی حقوق‌ها اعمال شود یا نه، که سناریوهای مختلفی مطرح شده و لازم است در کمیسیون تلفیق این موضوع بررسی شود.

وی با ابراز اینکه یکی دیگر از بخش‌های قابل توجه بودجه اختصاص 61هزار میلیارد تومان از منابع دریافتی پتروشیمی و پالایشگاه به قیر رایگان است، افزود: قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور (شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، جهاد کشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور)، بنیاد مسکن و نوسازی و تجهیز مدارس قرار خواهد گرفت.

**اختصاص 42هزار میلیارد تومان برای یارانه ایرانی‌ها:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهم بودجه 98 موضوع یارانه‌ها است؛ به‌رغم اینکه گفته می‌شود یارانه مستقیم و پنهان در جامعه 936هزار میلیارد تومان است، در قالب تبصره 14 و هدفمندسازی یارانه‌ها، 142هزار میلیارد تومان در بحث یارانه اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این دولت 42هزار میلیارد و 500میلیون تومان نیز برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی اختصاص داده است؛ مصارف هدفمندی نیز که 62هزار میلیارد و 600 میلیون تومان است شامل همان یارانه با 42هزار میلیارد و 500 میلیون تومان، 7میلیارد تومان کمک به فقر مطلق، 4هزار میلیارد و 900 میلیون تومان کمک به خدمات بهداشتی و یارانه دارو، شش‌هزار میلیارد و 100 میلیون تومان یارانه نان و خرید تضمینی گندم و دوهزار میلیارد و 100میلیون تومان سایر اهداف هدفمندی است.

فیضی تصریح کرد: تا سال گذشته حذف یارانه نقدی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه بود که در سال 98 این اختیار به استانداران داده شده تا با تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالا و هزینه‌کرد آن جهت کمک به فقر مطلق و یا اتمام پروژه‌های عمرانی اقدام کنند؛ در صورتی که اعتراضی به عملکرد استاندار مطرح شود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل پیگیری خواهد بود.

وی همچنین گفت: در تبصره 19 بودجه نیز جدول مشارکت عمومی ــ خصوصی مطرح شده و دولت می‌تواند پروژه‌های نیمه‌تمام خود را با مشارکت بخش خصوصی به اتمام برساند که برای خود اردبیل مرمت و بهسازی بناها و محوطه‌های تاریخی از جمله خانه مبشر، وهاب‌زاده، کهنه‌قلعه مشکین‌شهر و کاروان‌سرای شاه‌عباسی شهرستان نیر در نظر گرفته شده است.

**بودجه عمرانی اردبیل 42درصد رشد یافته است:

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بودجه استان اردبیل افزود: به‌رغم ثبات بودجه عمرانی کشور، اعتبارات عمرانی استان اردبیل از 421میلیارد تومان به 455میلیارد تومان رسیده که رشد 8درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در صورتی که پروژه‌های ملی عمرانی را به این بخش اضافه کنیم کل بودجه عمرانی استان چه ملی و چه استانی 942میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته با 42 درصد افزایش همراه است و به‌ویژه در بخش راه‌ها با رشد اعتبارات عمرانی مواجه هستیم و مجموع رشد اعتبارات عمرانی، سال پرباری را برای استان اردبیل رقم خواهد زد.


سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 15دی1397 ، کدخبر:1914188 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین