پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
بخش خصوصی برای بودجه 98، 10 بحران را پیش‌بینی کرد و این اخطار هم داده شد که اگر بودجه‌ای که سیاستگذاران به مجلس ارائه کرده‌اند بدون چکش کاری تصویب شود، مشکلات اقتصادی در سال پیش رو بیشتر خواهد شد و از سویی دیگر چیزی تحت عنوان تولید باقی نخواهد ماند.

شعار سال: بخش خصوصی سرفصل فراموش شده در بودجه 98 را در دیده نشدن فرصت رقابت پذیری، تعیین تکلیف نشدن شرکت‌های زیانده و عدم استفاده از مشارکت عمومی دانست و از اینکه دولت بودجه سال آینده را خوش بینانه تصویب کرده است گلایه‌های تندی داشت. اعضای اتاق بازرگانی ایران هشدار دادند که بودجه 98 به درآمدهای نفتی وابسته‌تر شده است و این امر با شدت یافتن تحریم‌ها در تضاد است. نکته دیگری که اکثر اعضای اتاق بازرگانی آن را قبول داشتند نامشخص بودن قیمت ارز بود و اینکه دولت نرخ ارز را فدای تراز بودجه می‌کند. این گفته‌ها در چهل و سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران مطرح شد. سخنرانان بدون سانسور حرف‌های خود را درباره وضعیت اقتصادی کشور زدند و بارها از میهمان اتاق بازرگانی خواستند که گفته‌های آنان را به دولت منتقل کند. اما تنها بودجه 98 نبود که مورد انتقاد شدید اعضای اتاق بازرگانی ایران قرار گرفت، کارت بازرگانی و ارائه آن توسط اتاق بازرگانی هم مورد نقد فعالان این حوزه بود. محمد صادق حمیدیان یکی از معترضین صدور کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی بود.

وی گفت: اتاق بازرگانی نباید صادرکننده کارت بازرگانی باشد چرا که این امر هجمه‌هایی را علیه اتاق ایران ایجاد می‌کند. این هجمه‌ها باعث می‌شود که صدای بخش خصوصی شنیده نشود. باید اجازه دهیم که وزارت صمت نسبت به صدور کارت بازرگانی اقدام کند. مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران در برابر اعتراضات اعضای اتاق نسبت به فسادی که در صدور کارت بازرگانی وجود دارد، گفت: بر اساس قانون، اتاق بازرگانی وظیفه صدور کارت بازرگانی را دارد و وزارت صمت مسئول تأیید کارت بازرگانی است و این کار مشترکی بین بخش خصوصی و دولت است. در حقیقت اتاق بازرگانی، تنها مجری صدور کارت بازرگانی است. از این‌رو فسادی در این حوزه شکل نمی‌گیرد.

نظرات بخش خصوصی را ندیدید

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در چهل و سومین نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران خطاب به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: انتظار می‌رفت دولت به دلیل وضعیت اقتصادی و بروز تحریم‌ها، برای کاهش هزینه‌ها، برنامه ویژه‌ای ارائه می‌داد با حمایت از تولید داخل، ایجاد فرصت رقابت‌پذیری برای بخش خصوصی و توسعه صادرات بخش‌های مولد را در نظر می‌گرفت که متأسفانه هیچ‌کدام از این موارد رعایت نشد.

وی افزود: با وجود اینکه سازمان برنامه‌وبودجه امسال برای اولین بار از بخش خصوصی برای تنظیم لایحه بودجه دعوت به عمل آورد اما در عمل نظرات ارائه شده بخش خصوصی به سازمان برنامه‌وبودجه مورد غفلت قرار گرفت. از این‌رو تذکرات و پیشنهاد‌های دلسوزانه ما به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تقدیم می‌شود.

شافعی با بیان اینکه در بودجه تقدیمی دولت، بودجه شرکت‌های دولتی ۵۲ درصد رشد داشته، گفت: عملکرد بسیاری از این شرکت‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌های دولتی کارایی لازم را ندارند و انتظار می‌رفت که دولت تصمیمی جدی برای تعیین تکلیف شرکت‌های زیانده اتخاذ کند.

دستور توجه به تولید صادر شده است

رضا رحمانی وزیر صنعت هم در این نشست گفت: حفظ تولید موجود استراتژی ماه‌های آینده وزارت صنعت است، و در این راستا رئیس جمهور دستور توجه به تولید و صادرات در سال ٩٨ را صادر کرده است.

وی تصریح کرد: ما اختلاف نظر با فعالان اقتصادی نداریم و هر جا هم مشکلی است، برطرف خواهیم کرد. البته باید توجه داشت در فضای عمومی و جمعی نمی‌توان مطالب را گفت، چراکه انعکاس بدی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: احساس من این است که اوضاع جبهه جنگ اقتصادی را باید از نزدیک دید؛ از ناحیه دولت و وزارت صنعت بی‌توجهی به مشکلات بخش خصوصی جایز نیست و البته ما هم بی‌توجه نیستیم؛ از معاونان هم انتظار دارم که از این پس دیگر اجازه ندهند گلایه عدم ارتباط با آنها را بشنوم. بزرگترین تهدید این است که یک واحد تولیدی تعطیل شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایران آنلاین، تاریخ انتشار 1 بهمن 97، کد مطلب: 443177:www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین