پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات استان لرستان، در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با استاندار لرستان، با بیان این‌که تولید آبزیان در لرستان در سال ۹۳ حدود ۱۶ هزار تن بوده که این میزان امسال به ۲۷ هزار تن رسیده است، گفت: اعتبارات عمرانی شیلات لرستان از 1/5 میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۳۱ میلیارد تومان طی سال جاری افزایش ‌یافته است.

شعارسال: مدیرکل شیلات لرستان تصریح کرد: میزان پرداخت تسهیلات بانکی در حوزه آبزی‌پروری در سال ۹۳ حدود سه‌میلیارد تومان بوده که در سال جاری به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. بیرانوند با اشاره به پرورش ماهی در قفس در سدها افزود: ظرفیت لرستان در این راستا ۱۰ هزار تن است که مجتمع‌هایی با ظرفیت ۱۰ هزارتن را در دست ساخت و مطالعه داریم.

مدیرکل شیلات استان لرستان با اشاره به این‌که لرستان جزو سه استان نخست کشور در بحث پرورش ماهی در قفس است و این طرح را به‌‌صورت ویژه جلو می‌برد، اظهار داشت: طرح پرورش ماهی کپور نیز یکی از طرح‌هایی بود که سال ۹۴ به‌‌خوبی در استان اجرا شد و امسال نیز اعتبارات خوبی برای آن دیده ‌شده است. بیرانوند جذب سرمایه‌گذار در حوزه شیلات را یکی از اولویت‌های کاری سال ۹۵ دانست و افزود: با توجه به این‌که طرح‌های ما با اعتبارات دولتی به نتیجه نمی‌رسد؛ بنابراین نخستین برنامه دولت جذب سرمایه‌گذار در این زمینه است.

مدیرکل شیلات لرستان به لزوم راه‌اندازی بازارچه آبزی‌پروری در استان تأکید و عنوان کرد: در صورت همکاری شهرداری، معاونت عمرانی و کمک سرمایه‌گذار می‌توانیم این بازارچه را در شهر خرم‌آباد راه‌اندازی کنیم. بیرانوند پرورش ماهی کپور تک‌گونه را یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان برشمرد و تصریح کرد: این طرح طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ به‌‌صورت پایلوت در استان اجرا شد و اکنون نیز ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح در مزارع خرد حاشیه رودخانه‌هایی، مانند سیمره و کشکان در نظر گرفته‌شده است. وی خاطرنشان کرد: کشاورزانی که ایستگاه‌های پمپاژ آب مجاز دارند می‌توانند علاوه‌بر کشاورزی استخرهای یک‌ و دو هزار متری پرورش ماهی داشته باشند.

مدیرکل شیلات لرستان با بیان این‌که زیرساخت‌های مزارع خرد پرورش ماهی توسط اداره کل شیلات فراهم می‌شود، گفت: کشاورزان متقاضی می‌توانند برای پرورش ماهی در کنار مزارع خود تسهیلاتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند. وی با اشاره به این‌که برای پرداخت تسهیلات پرورش ماهی گرم‌آبی با صندوق کارآفرینی پیگیرهایی انجام‌شده است، اظهار داشت: احداث هر استخر پرورش ماهی می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ تن ماهی تولید داشته باشد. بیرانوند پرورش ماهیان زینتی را حرفه‌ای پردرآمد برشمرد و افزود: اداره کل شیلات استان آمادگی دارد تا پس از آموزش‌های لازم مجوز پرورش ماهیان زینتی را صادر و تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار دهد. وی به بیماری وی‌اچ‌اس در مزارع پرورش ماهی طی سال‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: ۲۵۸ مزرعه پرورش ماهی در سال ۹۲ به بیماری وی‌اچ‌اس مبتلا شده بود. برای پیشگیری از این بیماری در مزارع پرورش ماهی طی دو سال گذشته حدود ۱۰ همایش پدافند غیرعامل آبزی‌پروری و حدود ۵۰ دوره آموزشی برگزار شد. بیرانوند در رابطه با وضعیت مجتمع پرورش ماهی دوآب بیان کرد: از لیست ۴۳۰ نفری که برای راه‌اندازی این پروژه ثبت‌نام کردند ۷۰ نفر واجد شرایط بودند و اکنون نیز به‌دنبال سرمایه‌گذاریم تا با یک مدیریت واحد این مجتمع به نحو مطلوبی راه‌اندازی شود و در بحث مجتمع پرورش ماهی دوآب در شهرستان سلسله با نظر این ۷۰ نفر شرایط ایده‌آلی برای بهره‌برداری و کاهش ضریب خطر به‌وجود آید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:6بهمن1397 ، کدخبر: 61723: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین