پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۱۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
علیرضا رئیسیان، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که امسال با فیلم "مردی بدون سایه" در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، با اشاره به شفاف‌سازی‌های صورت گرفته اخیر توسط سازمان سینمایی پیرامون فیلم‌های مختلف گفت: میزان حمایتی که بنیاد سینمای فارابی به عنوان مشارکت برای تولید فیلم به بسیاری از فیلم‌ها پرداخت کرده فقط پاسخگوی دستمزد یکی از بازیگران اصلی فیلم است.

شعار سال: علیرضا رئیسیان (کارگردان و تهیه‌کننده سینما) که امسال با فیلم "مردی بدون سایه" در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در حاشیه اولین نمایش این فیلم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به شفاف‌سازی‌های صورت گرفته اخیر توسط سازمان سینمایی پیرامون فیلم‌های مختلف گفت: هر فیلمسازی که قصد ساخت فیلمی را دارد یک سوابقی دارد و یک امکاناتی را نیز می‌تواند فراهم کند. در بخش امکانات و تامین سرمایه فیلمساز می‌تواند سرمایه فیلم را از راه‌های مختلفی همچون سازمان‌ها یا ارگان‌های دولتی یا پول‌هایی که توسط افراد خصوصی و بعضاً غیرشفاف در سینما وارد می‌شود، فراهم کند یا اینکه تمام هزینه ساخت فیلم را خود شخص پرداخت کند.

وی ادامه داد: به جز سازمان‌ها و نهادها، سرمایه‌های افراد غیرسینمایی و همچنین توانایی مالی خود شخص هیچ راهکار دیگری برای تامین سرمایه یک فیلم وجود ندارد. درحالی‌که در خارج از کشور مثلاً می‌توان پروژه را به بانک معرفی کرد و وام با بهره کم گرفت و بعد سرمایه را بیمه کرد و بانک تا 70 درصد بودجه یک فیلم را در اختیار فیلمساز قرار می‌دهد و یا می‌توان فیلم را به یک کمپانی معرفی کرد و آن کمپانی هزینه‌های ساخت فیلم را تامین می‌کند.

رئیسیان با اشاره به اینکه در تولیدات سینما نقش بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تنها نهادی که متولی حمایت و کمک مستقیم از فیلم‌های سینمایی است؛ کاملاً مشهود است، افزود: اینکه حسین انتظامی و بنیاد سینمایی فارابی تصمیم گرفته‌اند آمار حمایت‌های خود را از فیلم‌های سینمایی به شکل‌های مختلف اعلام کنند امر پسندیده‌ای است اما بهتر است جزئیات و درصد حمایت‌ها نیز اعلام شود. مثلاً بنیاد سینمایی فارابی در ساخت آخرین فیلم من "مردی بدون سایه" 25 درصد مشارکت کرده است درحالی‌که در تمام درآمدهای فیلم نیز شریک است و هیچ حمایت بلاعوضی از من نکرده است. درست مانند فیلم "دوران عاشقی" که مشارکت کرد و ما بعد از اکران فیلم، ما از درامدهای حاصله هرچه سهم بنیاد سینمایی فارابی بود را پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: میزان رقمی که بنیاد سینمای فارابی به عنوان مشارکت برای تولید فیلم به بسیاری از فیلم‌ها پرداخت کرده با توجه به افزایش تورم و هزینه‌های بالای تولید یک فیلم فقط پاسخگوی دستمزد یکی از بازیگران اصلی فیلم است و همین مبلغ نیز در اقساط بلندمدت پرداخت می‌شود. قرارداد من با بنیاد سینمایی فارابی بهمن 96 منعقد شده و 25 درصد سهم فارابی در طی یک سال تا بهمن 97 و در شش قسط پرداخت شده است و این سوال مطرح می‌شود که من به عنوان فیلمساز باید 75 درصد بقیه هزینه تولید را چگونه تامین کنم؟ اگر نخواهم از بودجه‌های مشکوک استفاده کنم، من خودم نیز توانایی مالی نداشته باشم، باید از کجا سرمایه فیلم را تامین کنم؟

وی با اشاره به اینکه در جداول منتشر شده بعضاً دیده می‌شود که از برخی فیلم‌ها بسیار بیشتر از سایر آثار دیگر حمایت شده بدون آنکه دلیل آن مشخص باشد، افزود: صرف انتشار آمار و ارقام و میزان و نحوه حمایت‌های صورت گرفته از یک فیلم را نمی‌توان شفاف‌سازی نام گذاشت. وقتی جزئیات این جداول منتشر نشود یعنی مثلاً گفته نشود که 25 درصدی که به علیرضا رئیسیان برای فیلم "مردی بدون سایه" پرداخت شده در شش قسط واریز شده و سهم بسیار ناچیزی در تولید آن فیلم دارد، باعث بدبینی بین فیلمسازان می‌شود.

رئیسیان ادامه داد: امروز هزینه تولید یک فیلم خوب با بازیگران و عوامل کمتر از سه میلیارد تومان نیست. به همین دلیل ارقامی که بعضاً بنیاد سینمایی فارابی پرداخت می‌کند بسیار کمتر از میزانی است که بتواند مشکلات فیلمساز را در روند تولید فیلم کاهش دهد.

وی ادامه داد: اگر کسی بتواند به ما بگوید و آموزش بدهد که چگونه با این میزان حمایت بتوان فیلمی ساخت که هم مخاطب دوست داشته باشد و هم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند و برنده جایزه شود و در اکران نیز موفق باشد، بسیار کار بزرگی کرده زیرا خود من بعد از 30 سال تهیه‌کنندگی در سینما نمی‌دانم چگونه با چنین حمایت‌هایی می‌توان یک فیلم خوب ساخت؟

رئیسیان با اشاره به اینکه نام پرداخت‌های ناچیز تایید شده در طول یک سال به فیلمساز را نمی‌توان حمایت واقعی گذاشت، افزود: درست است که منابع مالی در کشور و به خصوص سازمان سینمایی محدود است و از سوی دیگر تعداد متقاضیان نیز برای دریافت کمک زیاد است اما همانطور که یکی از سایت‌ها پیشنهاد داده بود می‌توان علاوه بر اعلام هزینه‌های ساخت یک فیلم میزان هزینه‌های جاری و همچنین حقوق مدیران سازمان‌های مختلف زیرمجموعه سازمان سینمایی را نیز اعلام کرد تا مشخص شود که از میزان بودجه‌ای که به این سازمان تعلق می‌گیرد، چقدر از آن به حقوق پرسنل و مدیران اختصاص دارد و چقدر به تولید فیلم اختصاص پیدا می‌کند؟!

رئیسیان با اشاره به اینکه ادامه این روند شفاف‌سازی بدون اعلام جزئیات آن باعث بدبینی فیلمسازان به یکدیگر می‌شود، افزود: به طور مثال در این جدول مطرح شده که به یکی از کارگردان‌های مطرح 300 میلیون تومان وام برای آموزشگاه سینمایی پرداخت شده اما اعلام نشده که این وام از طریق فارابی صورت نگرفته بلکه این هنرمند به یک موسسه مالی معرفی شده و آن موسسه نیز در قبال پرداخت این وام چند برابر سند و مدرک برای بازپرداخت وام دریافت کرده‌ است.

وی ادامه داد : اینکه برای یک کار فرهنگی وام داده می‌شود و برای آن وام هم سند ملکی گرفته می‌شود را نمی‌توان حمایت نام نهاد زیرا اعتبار هنرمند را محاسبه نکرده است و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست بلکه در بیشتر نقاط دنیا که صنعت سینما دارند، اعتبار فیلمساز باعث می‌شود تا از وی حمایت کنند و نه داشتن سند ملکی در غیر اینصورت هر کسبه بازاری می‌تواند با گذاشتن سند ملکی وام بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دانا تاریخ انتشار 11بهمن 97، کدخبر: 1454388، www.dana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
نجومی بگیران در سینما از همه جا بیشتر شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین