پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۱۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
با وجود تحریم‌ها ۱۱۰۲ میلیارد ریال کالا از آمریکا در نیمه نخست سال جاری به کشور وارد شده است که اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و حتی مصرفی در بین آن ملاحظه می‌شود.


شعارسال : مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس جمهور الزامات اجرای توافق برجام را مطرح کردند.

یکی از نکات اقتصادی این نامه به موضوع اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل پرداخته شده و به دولت توصیه شده که مراقبت کامل نسبت به واردات بی رویه پس از برداشته شدن تحریم‌ها داشته باشد. در این نامه به دولت اعلام شده است، از وارد شدن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا پرهیز کند.

در بخشی از این نامه‌ آمده است: «رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌ جانبـه‌ی اقتصاد مقـاومتی میسر نخـواهد شـد. امیـد است که مراقبت شود که این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و به خصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و به خصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از امریکا جداً پرهیز شود.»

با نگاهی به آمار گمرک در شش ماه نخست سال می‌توان به سادگی دریافت در حال حاضر که هنوز تحریم‌ها رفع نشده است، چه کالاهایی از آمریکا به ایران وارد شده است.

براساس این گزارش، در شش ماه نخست سال جاری ۳۷ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار معادل هزار و ۱۰۲ میلیارد ریال با وزن بیش از ۱۹ میلیون کیلوگرم کالا از آمریکا به کشور وارد شده است.


در حال حاضر بیشتر کالاهایی که از آمریکا به ایران وارد می شود، واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده و برخی اقلام نیز کالای مصرفی مشاهده می‌شود.


در این میان کالاهای صنعتی شامل ماشین آلات، قطعات و نیز مکمل‌های دارویی و انواع ویتامین‌ها و قایق تفریحی قابل ملاحظه است.


هرچند فرمایشات مقام معظم رهبری به پسابرجام و اجرای آن باز می گردد، به دولت گوشزد شده که از وارد کردن هر گونه مواد مصرفی از آمریکا جدا پرهیز شود.

طی روزهای گذشته برخی اخبار از راه اندازی نمایندگی شرکت فست‌فود آمریکایی (کی اف سی) در تهران حکایت دارد، البته تاکنون نیز ارائه مجوز برای ایجاد شعبه (مک دونالد) در ایران از سوی مسئولان تکذیب شده است.

حال باید منتظر ماند، در راستای اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها چه نوع کالاهایی اعم از سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی وارد کشور می شود و دولت در جهت رعایت الزامات بیان شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی تا چه میزان به آن پایبند خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت احرارگیل ، تاریخ انتشار پنجشنبه 30 مهر 1394 ، کد مطلب : 94966 : www.ahrargil.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین