پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی صنعتی می‌پردازیم که در دوران پهلوی اهمیتی نداشت و وابستگی به ابرقدرت‌های جهان، افکار داخلی را از نیاز به ورود در عرصه فضایی منحرف می‌کرد.اما صنعت هوافضا توانسته با کمک محققان و دانشمندان در دنیا جایگاه مناسبی کسب کند. صنعتی که برای دستیابی به فناوری‌های روز دنیا، دست یاری به‌سوی دانشگاه‌ها دراز کرد و دانشگاه‌ها نیز به‌حق و شایسته، پاسخ این اعتماد را دادند.
شعار سال : ورود به عرصه فضایی، با تأخیر در ایران کلید خورد، اما با این وجود کشورمان توانست در این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌های علمی، پیشرفت چشمگیری داشته باشد.روزگاری فضا و دستیابی به اطلاعاتی از آن،  یک رؤیای دست‌نیافتنی محسوب می‌شد. رؤیایی که در قصه‌های مادران به سرزمین کهکشان‌ها و ستاره‌های ناشناخته بدل می‌شد و گوش کودکان را با دنیای نامأنوس آسمان آشنا می‌کرد.
اما امروز، فضا، کره ماه و دنیای ستارگان و سیاره‌ها و سیارک‌ها آن‌قدر ملموس شده که دانشمندان، سخن از سکونت انسان در سیاره‌ای دیگر می‌زنند.ماهواره‌های مخابراتی علاوه بر ارسال داده‌های مخابراتی و پیام‌رسانی، توانستند مرزهای جغرافیایی را بی‌معنی کنند و ارتباط انسان‌ها را در هر نقطه از کره زمین امکان‌پذیر کنند.
با وجود آنکه ورود به عرصه فضایی، با تأخیر در ایران کلید خورد اما کشورمان توانست در این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌های علمی، پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی صنعتی می‌پردازیم که در دوران پهلوی  اهمیتی نداشت و وابستگی به ابرقدرت‌های جهان، افکار داخلی را از نیاز به ورود در عرصه فضایی منحرف می‌کرد.اما صنعت هوافضا توانسته با کمک محققان و دانشمندان در  دنیا جایگاه مناسبی کسب کند. صنعتی که برای دستیابی به فناوری‌های روز دنیا، دست یاری به‌سوی دانشگاه‌ها دراز کرد و دانشگاه‌ها نیز به‌حق و شایسته، پاسخ این اعتماد را دادند.
تاکنون و در سلسله گزارش‌های پیشرفت فضایی زیر چتر انقلاب با فعالیت مجموعه‌هایی نظیر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه هوافضا، گروه فضایی صاایران  و پژوهشگاه فضایی ایران آشنا شدیم.
در ادامه با مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران گفتگو کردیم تا با دستاوردهای این حوزه بیشتر آشنا شویم.
براری گفت: خدا را شاکرم که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، ایران حرفی برای گفتن در عرصه فضایی دارد. در ابتدای انقلاب اسلامی، فاقد هرگونه دانش و فناوری فضایی بودیم، اما در حال حاضرمی‌توانیم ادعا کنیم که در این حوزه از لحاظ علمی، رتبه اول منطقه با اختلاف فاحش نسبت به رتبه دوم، برای ایران است.
وی گفت: همچنین با تلاش محققان توانستیم، رتبه ۱۱ دنیا را در حوزه فضایی کسب کنیم و در یک سال گذشته سه رتبه ارتقا داشتیم. در زنجیره ارزش حوزه فضایی در کشور، به‌طور متوازن رشد کردیم. در طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره‌بر و طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب، کنترل و مدیریت ماهواره  پیشرفت خوبی داشتیم.
رئیس سازمان فضایی اضافه کرد: در طراحی و ساخت  ایستگاه دریافت داده‌های ماهواره‌ای نیز به خودکفایی رسیدیم و قدرت تحلیل و پردازش داده‌های ماهواره‌ای را پیدا کردیم.
براری گفت: از لحاظ پایگاه پرتاب رتبه پنجم دنیا هستیم و نهمین کشور دنیا هستیم که دسترسی به باشگاه فضایی دارد. امروزه مهم‌ترین هدف این است که ظرفیت‌های خوب ایجادشده در دانشگاه‌ها، به‌سمت حل نیازهای کشور و توسعه کسب‌وکارها هدایت شوند.
وی تصریح کرد: ارائه خدمات به جامعه از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست که با برگزاری همایش‌های مختلف نظیر اولین همایش فضایی، به دنبال شناسایی نیازها هستیم تا از ظرفیت‌های موجود در جامعه استفاده کنیم و بتوانیم  از استعدادهای برتر در اقتصاد پرشتاب فضا استفاده کنیم.
براری در پایان خاطرنشان کرد: اقتدار علمی در عرصه فضایی وجود دارد که امیدواریم تبدیل به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا شود.
آنچه واضح است، تلاش تمامی مجموعه‌های علمی و فناوری برای تحقق آرمان‌های انقلاب است. انقلابی که در بهار ۴۰ سالگی توانسته پیشرفت را برای ایران بدون مرز کند. پیشرفتی به بلندای فضا و به وسعت تمامی کهکشان‌ها.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 14 بهمن1397، کدخبر :357453،ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین