پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
اواخر دهه 80 بود که خبر ارسال ماهواره ایران به فضا دنیا را مبهوت و شگفت زده کرد. ایرانی که تا پیش از این در حوزه فضایی دنیا نامی ناآشنا، غریب و بدون دستاورد قابل قبول بود. رشد ایران در حوزه ارسال ماهواره به فضا در شرایطی بود که تنها 8 کشور به آن ورود کرده بودند. کشورهایی با عقبه علمی بسیار پررنگ و پربار.در سال 96 بخش فضایی کشور وارد مرحله متفاوتی از رشد و بلوغ خود شد. در این سال در کنار پیگیری مجدانه توسعه فناوری فضایی، توسعه متوازن صنعت فضایی در همه بخش های مرتبط با فناوری فضا در دستور کار قرار گرفت. در این سال بود که بسترسازی و تسهیل شرایط برای ورود بخش خصوصی به حوزه توسعه فناوری فضا و ارائه خدمات کاربردی به جامعه کلید خورد.

شعار سالحوزه فضایی غیرنظامی نه تنها در رشد اقتصادی و افزایش رفاه جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه جزء صنایع استراتژیک و از عناصر مهم اقتدار کشورها محسوب می شود.

بخش فضایی در ایران روزهای رو به رشد خود را در دهه 80 تجربه کرد. دهه هشتاد دهه پر دستاورد و غرورآفرینی برای ایران در عرصه فضایی بود. دهه 90 را نیز بیشتر باید دهه تثبیت دستاوردهای کسب شده در این حوزه نامگذاری کرد.

در سال 96 بخش فضایی کشور وارد مرحله متفاوتی از رشد و بلوغ خود شد. در این سال در کنار پیگیری مجدانه توسعه فناوری فضایی، توسعه متوازن صنعت فضایی در همه بخش های مرتبط با فناوری فضا در دستور کار قرار گرفت. در این سال بود که بسترسازی و تسهیل شرایط برای ورود بخش خصوصی به حوزه توسعه فناوری فضا و ارائه خدمات کاربردی به جامعه کلید خورد.

مرکز ملی فضایی معاونت علمی یکی از نهادهای فعال در حوزه فناوری فضایی است. این مرکز چند ماهی است تغییر ماهیت داده است و در قالب ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته فعالیت می کند. معاونت علمی ذیل این ستاد و مرکز تغییر هویت یافته، اقدامات موثری در حوزه فضایی دارد که از آن جمله می توان به اقدامات ترویجی و برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای دانش آموزان اشاره کرد. دوره هایی که دانش آموزان علاقه مند به این رشته پرکاربرد را برای آینده صنعت هوافضا آماده می کند.

این ستاد در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌ها اقداماتی دارد که از آن جمله می توان به حمایت مرکز از طراحی 9 ماهواره دانشگاهی و 2 ماهواره سنجشی و مخابراتی طلوع و مصباح اشاره کرد. همچنین در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌بر نیز طراحی و ساخت ماهواره‌بر سفیر نیز مورد حمایت این ستاد قرار گرفت.

همچنین حمایت این ستاد از طراحی و ساخت کاوشگر فضایی اقدام بعدی بود که می توان به آن اشاره کرد. در زمینه طراحی ایستگاه زمینی نیز اقداماتی در حوزه طراحی، ساخت و توسعه ایستگاه‌های دریافت اطلاعات ارسالی از ماهواره و ایستگاه کنترل ماهواره انجام شد.

از سال 96 نسخه ابتدایی اسناد توسعه اقتصاد بخش فضایی و اشتغال در کشور تدوین شد که این اقدام می تواند نویدبخش توسعه کسب و کارهای فضاپایه در کشور شود. اتفاقی که بذر امید را در دل جوانان و متخصصان توانمند ایرانی در حوزه هوافضا می کارد و جوانه و میوه آن، در اختیار نسل های بعدی قرار خواهد گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معاونت علمی ریاست جمهوری تاریخ انتشار 25 اسفند 97، کد خبر: 43000، www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین