پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
باحضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، «آبان» شتابدهنده‌ای با هدف حمایت از تجاری سازی استارتاپ‌های حوزه آب و انرژی در شهرک صنعتی قدس افتتاح شد.

شعار سال: به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در حاشیه بازدید از دستاوردها و گفت‌وگو با فعالان فناور مستقر در شهرک های صنعتی پایتخت گفت: این بازدیدها با هدف شناخت نیازها و دغدغه‌های فعالان فناور و دانش بنیان، به صورت میدانی انجام می‌شود؛ تلاش می کنیم با شناخت و رفع نیازهای ساکنان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری، محیط جدیدی برای نوآوری و کارآفرینی ایجاد شود.

ستاری از اهمیت وجود یک محیط برای پروبال گرفتن نوآوری این کسب‌وکارها گفت و ادامه داد: دانش‌بنیان و استارتاپی‌ها بیش از هر چیز، نیازمند یک محیط کسب و کار مساعد است و باید خلاءهای بر سر راه این کسب‌و کارها، برطرف شود.

رییس ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و پیشرفته کشور، توانمندی و برتری شرکت‌های دانش‌بنیان را در گروی نوآوری در کسب و کارهایشان دانست و ادامه داد: شرکت دانش بنیانی که می تواند 50 موتور ر ا درمدت زمان کوتاه، تعمیر اساسی کند و به شرکت هواپیمایی تحویل دهد منحصر به فرد است. نمونه شرکت های دانش بنیان و استارتاپی موفق کم نیست؛ حضور این شرکت ها در سپهر اقتصاد کشور نویدبخش یک باور و اندیشه جدید در تولید و کارآفرینی است.

ستاری با اشاره به پررنگ شدن حضور دانش‌بنیان و استارتاپی ها در اقتصاد کشور گفت: انتخاب شدن تعدادی از مدیران شرکت های دانش بنیان در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، نشان می دهد اقتصاد کشور در حال پوست اندازی است و نسل جدید کارآفرینان، اقتصاد را با نوآوری، اعتماد به‌نفس و خلاقیت خود، متحول می کنند.

حرکت استارتاپ‌های آب و انرژی با «آبان» شتاب می‌گیرد
رییس ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست همچنین به شهرک صنعتی قدس در جنوب غرب تهران رفت و شتاب‌دهنده آبان را افتتاح کرد.
آب یک مساله مهم و حیاتی است و ضرورت استفاده بهینه از این منبع حیات بخش، اهمیت استفاده از نوآوری را دوصدچندان می‌کند. احداث واحدهای پتروشیمی و صنعتی که این حوزه را به آب و اقتصاد پیوند زده، فعالیت شتابدهنده «آبان» توسعه و تجاری سازی ایده های نوآورانه را در حوزه آب و انرژی هدایت کرده است.


برج های هیبریدی، نمک زدایی پساب و بازچرخانی پساب ها از جمله فناوری هایی است که به کمک شتابدهنده آبان، وارد بازار تجاری می‌شود.
این شتاب‌دهنده تمرکزش را بر روی استارتاپ‌های سخت افزاری متمرکز کرده است و زیرساخت های لازم برای این که بتواند این استارتاپ ها را وارد بازار کند در اختیار استارتاپ‌های قرار می دهد. «آبان» با برگزاری یک دوره 18 ماهه تجاری سازی، ورود این استارتاپ پها به صنایع هدف بر اساس یک مدل کسب و کار دانش بنیان را دنبال می کند.

این شتابدهنده که در شهرک صنعتی قدس مستقر است، تمامی نیازهای خود را در شعاع 500 متری دارد و از این ظرفیت ها برای تولید محصول فناورانه بهره می برد.

10 استارتاپ در این شتابدهنده استقرار دارد که بیش از 40 درصد از فناوران، فارغ التحصیل مقاطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف در حوزه های مکانیک و مهندسی هستند. پتروشیمی، صنعت هدف استارتاپ‌های مستقر در این شتابدهنده است. بازار این صنعت در دنیا 690 میلیون دلار ارزش دارد و شتابدهنده برای فروش 285 میلیون دلاری هدفگذاری می‌کند.

همچنین استارتاپ ایراپ، در گام های نخست تجاری سازی است و تجهیزات امنیتی برای مخازن تحت فشار را می سازد. این استارتاپ توانسته بعد از دو سال تایید صنایعی مانند پتروشیمی امیرکبیر را دریافت و قرار دادی 150 هزار دلاری ببندد.

تولید آندهای MMO کار یکی دیگر از استارتاپ های مستقر در این شتابدهنده است و به پتروشیمی‌ها خدمت ارائه می‌کند.
گندزدایی آب های دریا که در اصطلاح الکترولایزر آب دریا است و گندزدایی آب های شرب از دیگر حوزه های مورد فعالیت ایراپ است. فعالان این استارتاپ توانسته‌اند یک نمونه صنعتی را برای تأمین آب شرب پتروشیمی امیرکبیر بسازند.

نمک زدایی آب دریا، الکترواکسیداسیون پساب‌های صنعتی، رسوب‌زدایی از لوله های انتقال از دیگر فناوری های استارتاپی است که در این شتابدهنده جان می گیرد و به مرحله تجاری سازی می رسد.
شتابدهنده آبان، 12 شرکت دانش بنیان تولیدی و 20 شرکت نوپا را در افق خود می بیند و قرار است برای 500 نفر از جوانان و نخبگان کشور شغل ایجاد کند؛ از این مسیر 690 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور حاصل می‌شود.

دیدار فناورانه
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با حضور در شهرک صنعتی پرند واقع در جنوب تهران، گفت‌وگو با فعالان فناور مستقر در شهرک‌های صنعتی را آغاز کرد.

فعالان فناور شرکت دانش بنیان برق و الکترونیک پرتو صنعت، تولیداتشان در حوزه ساخت مبدل‌های برق، کنترل کننده‌های موتورهای دوار را به معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ارائه کردند. درایوهای آسانسوری که در پله‌های برقی و آسانسورها به‌کار می‌رود توسط این شرکت دانش بنیان تولید شده است و به گفته سازندگانش، کیفیتی مشابه نمونه اروپایی، اما قیمتی به مراتب پایین‌تر دارد.


قطعه‌های فلزی خوش تراش و براق روی میزها خود نمایی می‌کند. این قطعه ها که با دقتی خاص و با تجهیزات جوش و برش دقیق تراش خورده، حاصل تجهیزات دانش بنیان طراحی و ساخته شده توسط شرکت دانش‌بنیان آدیش لیزر است.

فرادید توربو صنعت، شرکت دانش‌بنیانی است که موتورهای دوار و پر‌ه‌های داغ را با ساخت پره توربین و پره‌های فن، بومی سازی کرده است.
تپش نبض موتورهای دیزلی از این شرکت دانش بنیان آغاز می شود . قطعات فلزی و آلیاژی تجهیرات اصلی موتورهای دیزلی در کارخانه ریخته گری، تولید و می شود. تولید ماشین تراش، سختی‌سنج متحرک و ثابت، دستگاه‌های جوشکاری آرگون و یاتاقان‌ها بخشی از دستگاه‌هایی است که در این شرکت دانش بنیان تولید می‌شود.

مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور بالاست و مقاومت دارویی موجب شده تا استفاده از آنتی بیوتیک ها کارامدی لازم را نداشته باشد . تولید کیت های تشخیصی و آنتی بیوتیک ها، کارِ «کارما» است. این کیت‌ها، اگرچه با یک دهم قیمت نمونه خارجی ساخته می‌شود اما از کیفیت نمونه مشابه، چیزی کم ندارد.

آنتی بیوگراف، دستگاهی که آنتی بیوتیک ها را می خواند و به پزشک در تشخیص آنتی بیوتیک مناسب بیماری یاری می‌دهد. دستگاهی فناور که توسط شرکت دانش بنیان کارماآزمااندیش به بازار سلامت کشور عرضه شده است. این دستگاه که ثبت پتنت بین المللی آن با حمایت معاونت علمی انجام میشود، دارای بازار بسیار خوبی است و قرار است 800 نمونه از این دستگاه، روانه بازار شود.

دستگاه های الکتروریسی صنعتی و نیمه صنعتی از تولیدات شرکت فناوران نانومقیاس است. دستگاه‌ های ریسندگی الیاف نانویی توسط این شرکت دانش بنیان به بازار محصولاتی چون فیلترهای خودرویی، ماسک‌های بهداشتی می‌رود.

راهروی باریک در مرکز رشد زیست فناوری به یک محیط آزمایشگاهی منتهی می‌شود. تولید استارترهای لبنیات و تولید محصولات پروبیوتیکی طیور و دام، مهم ترین دستاورد مایا زیست فرآیند است؛ شرکت دانش بنیانی که در مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری استقرار دارد و توانسته است بانک میکروبی بسیار غنی با بیش از 100 سویه شناسنامه دار و پرکاربرد در صنعت زیست‌فناوری را گردآوری کند. ماست‌هایی به بازدیدکننده‌ها تعارف می شود و طعم شیرین فناوری را برایشان تداعی می‌کند.

نور شدید دستگاه، حتی از پشت عینک‌های مخصوص هم نمایان است. این‌جا، دستگاه‌های دستگاه های جوش لیزر تراشکاری لیزری توسط شرکت فنی مهندسی لیزر، پرتو پردازش مواد تهران ساخته می‌شود. دانشی پیشرفته که اکنون در یک شرکت دانش بنیان، بومی سازی شده است، توانسته زمینه ساز اشتغال و ثروت آفرینی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی شود. بخشی از تجهیزات این شرکت داشن بنیان به کمک نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاه «ساخت ایران» به دانشگاه ها رفته است.


جولان ریزجلبک‌ها
لوله‌های سبزرنگ تا انتهای سوله ادامه دارد. شاید کم تر کسی باور می‌کرد که جلبک هم، خط تولید داشته باشد اما فناوری امروز از این فرآورده یک محصول ارزش آفرین ساخته است. امروز نیز نخستین خط تولید ریزجلبک مورد استفاده در صنایع غذایی و صنعت دام و طیور شرکت دانش بنیان آرین گستر افتتاح شد.
این خط تولید، یکی از بزرگترین خطوط تولید ریز جلبک با سرمایه گذاری بخش خصوصی است که با حمایت اولیه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ 13 اسفند 97، کد مطلب: 42710: www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین