پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۹
مراسم تجلیل از عوامل فیلم فروشنده به دلیل موفقیت در جشنواره فیلم کن عصر سه شنبه (۱۱ خرداد ماه) با حضور اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی در خانه سینما برگزار شد.

شعار سال: اصغر فرهادی که پیش از این مراسم همراه با شهاب حسینی به دیدار عباس کیارستمی رفته بودند با قدری تاخیر به مراسم رسید.

شهاب حسینی اما به گفته کامران ملکی مجری مراسم به دلیل مشغله‌ای که برایش پیش آمده بود، نتوانست در مراسم شرکت کند. ترانه علیدوستی نیز در دقایق پایانی به مراسم رسید.

در ابتدای این مراسم و پیش از ورود اصغر فرهادی به خانه سینما، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما ضمن عذرخواهی از تاخیری که در برنامه به‌وجود آمده بود، درباره سینمای فرهادی و جوایزی که فیلم فروشنده در جشنواره کن دریافت کرده است، گفت: زمانی که واژه ایران را بر زبان می‌آورم می‌بینم چقدر این واژه مظلوم واقع شده است،سینمای ایران بسیار مظلومانه مورد حمله کوته‌نظران است.ما فیلم می‌سازیم و پای حاشیه‌هایش هم می‌ایستیم. من به عنوان کسی که امسال در جشنواره کن حاضر بودم و به خودم سختگیری کردم تا ۳۰ فیلم جشنواره را ببینم می‌گویم که سینمای ایران بسیار مظلومانه مورد حمله کوته‌نظرانی است که آن را متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند. سینمای ایران مظلومانه برای اعتلای نام ایران تلاش می کند.

وی با بیان اینکه اصولا فستیوال‌های سینمایی جایی برای فیلم‌هایی است که نقدهای اجتماعی دارند، گفت: در ذات تمام این فیلم‌ها نقدی وجود دارد و همین مساله موجب می‌شود این فیلم‌ها هنری باشند. به طور مثال جایزه نخل طلای امسال کن را به فیلم کن لوچ دادند که یک بیانیه آشکار علیه نظام سرمایه‌داری در کشور انگلستان است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: در این فیلم درباره خرد شدن مظلومین در این نظام سرمایه‌داری بیانیه صادر می‌شود. اگر این سیاه‌نمایی نیست پس باقی فیلم‌ها هم سیاه‌نمایی نیست. فیلم دیگری از آمریکا در این جشنواره حضور داشت که درباره سرگشتگی نسل جوان آمریکایی بود و آنها را در به انتهای خط رسیدن نشان می‌داد و حتی کورسوی امیدی هم در این فیلم نبود. من نمی‌گویم که این مزیت فیلم است که امیدی در آن نباشد، اما فیلم خوش‌ساختی بود که در جشنواره هم مطرح شد.

*میرکریمی: شهادت می‌دهم که فروشنده فیلمی اخلاق‌گرا، شریف و روانکاوانه است

وی افزود: من فیلم اصغر فرهادی را در جشنواره دیدم و شهادت می‌دهم که فیلمی اخلاقگرا، شریف و روانکاوانه است و در بستر خط فکری این کارگردان است و به شخصیت‌هایی می‌پردازد که در بسترهای اجتماعی دچار واکنش می‌شوند. این فیلم در قیاس با سایر فیلم‌هایی که در این جشنواره دیدم، در سطح بالاتری قرار داشت. نسبت دادن برچسب های ناروا به این فیلم از روی بخل و حسادت و کینه است.

میرکریمی با اشاره به فیلم فروشنده» گفت: من فیلم آقای فرهادی را در جشنواره دیدم و شهادت می دهم فیلم اصغر فرهادی فیلمی شریف و اخلاق گرا است و در همان بستر فکری این فیلمساز به شکلی روانکاوانه به شخصیت هایی می پردازد که در بسترهای اجتماعی دچار واکنش می شود. ضمن اینکه تایید می کنم اعتراض هنرمند نشان‌دهنده هوشیاری او است اما چسباندن برچسب‌های سیاه‌نمایی به این فیلم‌ها تنگ‌نظرانه است.

در این لحظه از سخنان میرکریمی، اصغر فرهادی وارد سالن اجتماعات خانه سینما شد و میرکریمی در ادامه توضیحات مختصری راجع به تعمیرات و بازسازی خانه سینما ارائه داد و به حاشیه‌های عجیب‌ و غریبی که در رسانه‌ها منتشر شده است اشاره کرد.

در ادامه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده به عنوان یک ایرانی چندین بار شادی‌ام را از این افتخار بزرگی که برای سینمای ایران به دست آمده، اعلام کرده‌ام و اینجا هم مجددا اعلام می‌کنم.

وی در ادامه از تغییر و تحولاتی که در ساختمان خانه سینما ایجاد شده است تشکر کرد و گفت: احساس می‌کنم حال و هوای سینما هم این روزها مثل خانه سینما است وقتی می‌بینم فیلم‌ها در داخل و خارج مورد استقبال و توجه مردم قرار می‌گیرد، یاد همین تحول در خانه سینما می‌افتم.

*ایوبی: مردم ستاره‌هایشان را دوست دارند، هیچ آسمانی بدون ستاره دیدنی نیست

ایوبی بیان کرد: خطاب به دوستانم در عرصه سیاست عرض می‌کنم که رقیبان‌مان در منطقه این روزها تلاش‌های بسیاری برای ایران‌هراسی می‌کنند، هزینه‌های گزاف می‌پردازند تا رسانه‌ها و سیاستمداران را بخرند و کشوری مثل عربستان هزینه می‌کند تا نام ایران به سربلندی نرسد.

وی افزود: آنها ایران را کشور تروریسم معرفی می‌کنند ولی احساس من در شبی که فیلم اصغر فرهادی به نمایش در آمد و شور و شعف و استقبال را از این فیلم می‌دیدم این بود که ما چقدر باید هزینه کنیم تا چنین چهره‌ای از ایران را به جهان نشان دهیم و نام ایران با سربلندی بیان شود؟»

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: ما در سال گذشته ۳۷۰ جایزه دریافت کردیم و این یعنی اینکه سینماگران ایرانی در جشنواره‌های مختلف روزی یک جایزه دریافت کرده‌اند و این بدان معناست که در هر روز مقاله‌های متعددی درباره فرهنگ و سینمای ایران نوشته شده است. ین اتفاقات با دست‌های خالی هنرمندان رخ داده است. ما چقدر باید هزینه می‌کردیم تا این همه درباره ایران خوب بنویسند؟

وی ضمن بیان اینکه جا دارد از آقای فرهادی به عنوان یک ایرانی که این افتخار را کسب کرده تشکر شود، گفت: این جایزه متعلق به همه سینمای ایران است و حتی مردم احساس می‌کنند این جوایز متعلق به خودشان است. مردم ستاره‌های خود را دوست دارند، مردم باید ستاره داشته باشند، نخواهید که این ستاره‌ها نباشند. هیچ آسمانی بدون ستاره دیدنی نیست. ستاره‌هایی در حوزه ادب، فرهنگ و دین. برگزاری چنین جلساتی یک نیاز ملی است، همچنین بهتر است دنبال این نباشیم که ستاره‌هایمان افول کند، وجود آنها به نفع همه است.

ایوبی در پایان گفت: فکر می‌کنم در مجموع اتفاق‌های خوب و مهمی برای سینمای ایران رخ داده است. حاشیه و بخل و حسد همیشه وجود دارد اما دولت و ملت در برابر این رخداد بسیار خوب برخورد کردند.

*کیمیایی: سینمای فرهادی شاعرانه است

در ادامه مراسم مسعود کیمیایی برای تجلیل از فرهادی و عرض تبریک به او روی سن رفت و گفت: استفاده از عنوان پیشکسوت هم برای ما بحثی شده است. انگار از جایی که متوقف می‌شوید، به شما می‌گویند پیشکسوت، اما افراد در حوزه فرهنگ متوقف نمی‌شوند.

وی در مورد اصغر فرهادی بیان کرد: اصغر فرهادی کارش را از ۱۳ سالگی و با ساخت فیلم نگاتیو شروع کرد که اتفاقا فیلم خوبی هم شد. او در تئاتر و تلویزیون هم نویسندگی و کارگردانی کرد و همه اینها با هم هم‌پوشانی داشتند تا اینکه به ساخت فیلم‌های چندگانه درخشان درباره زندگی روی آورد.

وی ادامه داد: اصغر فرهادی زندگی را خوب می‌شناسد و کارش را خوب بلد است. سینمای او شاعرانه است و آدم‌هایی که در فیلم‌هایش می‌سازد منحصر به فرد هستند. در خیلی از لحظه‌‌ها، فیلم‌هایش تکان‌دهنده است. او می تواند شاعر زندگی باشد.

وی ادامه داد: سینمای ایران گذشته ای دارد، سینمایی که روزگار سختی پشت سر گذاشت و بزرگ شد تا به اصغر فرهادی رسید و اصغر فرهادی هم بزرگ خواهد شد برای آیندگان. در گذشته از اینکه فیلم‌های ما را به فستیوال‌ها بفرستند، وحشت داشتند و ما فرصت دیده شدن در سطح جهانی را نداشتیم.

*تشکر اصغر شاهوردی از فرهادی

در ادامه اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران که سال‌هاست در بستر بیماری است و مدت زیادی است که در هیچ محفلی حاضر نبوده با ویلچر روی صحنه آمد تا با زبان بی‌زبانی از اصغر فرهادی قدردانی کند. جمعیت حاضر در خانه سینما به احترام وی ایستادند و او را تشویق کردند.

سعید عقیقی به نمایندگی از کانون نویسندگان، درباره جایزه فیلمنامه برای اصغر فرهادی در جشنواره کن گفت: در طول سال‌ها این جمله مکرر تکرار شده که مشکل سینمای ایران مشکل فیلمنامه است در حالی که مشکل اصلی ما استراتژی و شرایط تولید است چون ما که فیلمنامه‌هایمان در جشنواره‌های درجه یک دنیا جایزه بهترین فیلمنامه را می گیرند.

وی ادامه داد: اگر شناخت سینما را به عنوان یک اصل بدانیم باید بگوییم که اصغر فرهادی توانسته یک تطبیقی بین فیلمنامه‌نویسی کلاسیک و شرایط جامعه ایرانی ایجاد کند.

در ادامه اعضای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان لوح سپاس خود را به اصغر فرهادی اهدا کردند.

*فرهادی: حال کیارستمی خوب است و به زودی کارش را شروع می‌کند

اصغر فرهادی ضمن عذرخواهی از تاخیرش گفت: به عیادت آقای کیارستمی رفته بودم و مدت طولانی پیش ایشان بودم. خبر خوش اینکه ایشان حالشان خوب است و به زودی کارشان را شروع می‌کنند. در کنار همدیگر کار اخیرشان را هم دیدیم و شگفت‌زده شدم از اینکه با این بیماری همه حرفشان از سینما، عکس و موسیقی است.

وی اظهار کرد: من با دیدن فیلم‌هایی عاشق سینما شدم که بسیاری از سازندگانش در همین مراسم حضور دارند. حس من این است که این احترامی است به یک سینما که چندین دهه پیش فیلم های شاخصی چون گاو» را ساخته است که اگر امروز ساخته شده بود می‌توانست نخل طلا بگیرد و فیلم‌های دیگری از جمله فیلم‌های کیارستمی که نخل طلا را بردند.

فرهادی ادامه داد: من به واسطه سفرهایم تحقیقات زیادی کرده‌ام، سینمای ایران بدون شک یکی از ۵ سینمای برتر جهان است و حتی کسی مانند جیم جارموش می‌گوید کشور ایران، باغ سینما است. کسی مثل او تعارف ندارد در حالی که اینجا عده قلیلی تیشه برداشته‌اند و مدام بر سر سینما می‌زنند و می‌خواهند همه فیلم‌ها و نگاه‌ها شکل هم باشد. زیبایی این سینما به همین تنوعش است.

*زدن برچسب سیاه‌نمایی به فیلم‌های ایرانی از سر جهل و نبود اعتماد به نفس است

وی در ادامه به زمانی که کیارستمی نخل طلا راه برده بود اشاره کرد و گفت: همان زمان که کیارستمی نخل طلای کن را برد، عده‌ای بدترین برخوردها را با او داشتند. زدن برچسب سیاه‌نمایی به فیلم‌های ایرانی ناشی از خودباختگی و خودشیفتگی، از سر جهل و نبود اعتماد به نفس است و متاسفانه عده ای که با این الفاظ سینمای ایران را می‌زنند ارتزاقشان از جهالت است.

کارگردان فروشنده» اظهار کرد: در حالی که غربی‌ها در حسرت سینمای ایران هستند و به هنر ایران احترام می‌گذارند ولی عده‌ای در داخل سینمای ایران را می‌زنند. این همه سال در رسانه‌ها شعار غرب‌ستیزی می‌دهند اما تا می‌خواهند الگویی نام ببرند از غرب یاد می‌کنند.

وی افزود: عده‌ای به دنبال این هستند که سینمای ما شبیه هالیوود شود که اگر قرار بود اینگونه باشد، پس چرا انقلاب کردیم. ما سینما را به دو قسمت تبدیل کردیم، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب که به نظرم هر دوی آنها در یک امتداد هستند.

فرهادی بیان کرد: بحث دیگر درباره سیاه‌نمایی است که سال‌های سال است که این حرف گریبان سینماگران را گرفته، ولی به نظرم این حرف‌ها برای تخطئه سینما استفاده می‌شود. درباره فیلم گاو هم خیلی حرف می‌زدند و برداشت‌های مختلفی از آن داشتند اما الان می بینیم حتی در کتاب درسی هم وجود دارد. امیدوارم خانه سینما، سمیناری برای روشن‌کردن مسائل بگذارد. حرف‌هایی مطرح می‌شوند و عده‌ای هم پاسخ نمی‌دهند مانند اتفاقی که برای کمال تبریزی افتاد. دوست دارم حرمت همکارانم حفظ شود.

علی نصیریان، رضا کیانیان، سید جمال ساداتیان، محمدمهدی عسگرپور، رخشان بین‌اعتماد، تهمینه میلانی، ابراهیم مختاری، حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، رویا تیموریان، پولاد کیمیایی، محمدحسین حقیقی، مجید مظفری، رضا عطاران، داریوش فرهنگ، رضا مقصودی، سعید رحمانی، محمد سریر، بابک کریمی، پانته‌آ بهرام، محمد حسین لطیفی، فرامرز روشنایی، محمدرضا دل‌پاک، محمدرضا مویینی، شادمهر راستین، مجتبی میرطهماسب، آتیلا پسیانی، سیروس الوند، محمود کلاری، مرتضی رزاق کریمی، محمد احمدی، محمد متوسلانی، محمدعلی سجادی، همایون اسعدیان، فرید مصطفی، هارون یشایایی، پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، علیرضا شجاع نوری، عبدالله اسکندری، هایده صفیاری، محمدرضا هنرمند، امیر اثباتی، فرشته طائرپور، عبدالحسین برزیده،مصطفی مه‌کام، رحمانی، مهدوی‌فر، رضا مقصودی، سعید عقیقی، آنا نعمتی و فاطمه معتمدآریا به همراه جمعی از روسا و اعضای شورای مرکزی صنوف خانه سینما در این مراسم حضور داشتند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري آنا، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کد مطلب: 110187:www. ana.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین