پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
یک مسئول اتاق بازرگانی گفت: شرکت های دانش بنیان اصلا نیازی به مجوز ندارد، فرهنگ مجوزگرایی به جای فرهنگ قاعده مندی که در کشور پیش گرفته شده می تواند آسیب زیادی به کسب و کار بزند.

شعارسال: پدرام سلطانی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران شب گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: در حال حاضر محیط علمی دانشگاهی با محیط کسب و کار و صنعت، بیگانه از هم هستند و جدای از یکدیگر کار می کنند.

وی افزود: تا زمانی که این انقطاع در کشور وجود داشته باشد طبیعتا مسائل و مشکلات ما در کشور به کندی، با زحمت و سوءتفاهم حل می شود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: بسیاری از مشکلات ما در حوزه فناوری، نواوری، اقتصاد دانش بنیان در حوزه کلان هستند.

سلطانی با اشاره به نمودار روش ارزیابی دانش بر اساس بانک جهانی سال ۲۰۱۲ گفت: از ۱۴۶ کشور، جایگاه ایران در رژیم نهادی و اقتصادی نمره ۷۳ صدم را از ۱۰ به خود اختصاص داده؛ این بدان معناست که کشور ما حتی به نمره یک هم نرسیده و کشورهای سوئد، ترکیه، کره نسبت به ایران از وضعیت اقتصادی دانش بنیادی بهتری برخوردار هستند.

وی افزود: کیفیت قوانین و مقررات، حقوق مالکیت فکری، عدم وجود نهاد لازم برای رشد و توسعه اقتصاد کشور، مسائل محیط کسب و کار همگی مانع و عامل اصلی حرکت اقتصاد ایران به شمار می رود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی سنتی است و همواره کالاهای سنتی در کشور به تولید می رسد گفت: نسبت صادرات کالاهای دانش بنیان ایرانی زیر یک درصد است زیرا مشکل در این است که ما در محیط انتزاعی کار می کنیم.

سلطانی با تاکید بر اینکه میان کمال گرایی تلاش گرانه و کمال گرایی خیال گرایانه تفاوت زیادی است، گفت: ما برای اینکه به کشورهای رقیب برسیم تا کشور اول منطقه شویم باید مسائل و مشکلات خود را بتوانیم به خوبی حل کنیم؛ رفع این مشکلات با دستورالعمل، سند و برنامه های توسعه امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته وی طبیعتا ما نمی توانیم در محیط قرنطینه مشکلات خود را برطرف سازیم.

وی افزود: ایران در بین ۱۴۱ کشور جهان جایگاه ۹۹ را بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی داشته و در بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ (طی ۲۰ سال) دو پله ارتقا یافته است. در صورتی که کشورهای مشابه ایران همچون ترکیه و مالزی توانسته اند در مدت زمان ۲۰ ساله خود را به خوبی بالا بکشند.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: آیا ما می خواهیم در کشور قهرمان سازی کنیم یا با فراهم کردن شرایط در زمینه فعالیت های نوآورانه فرصت را برای قهرمانی ایجاد کنیم.

سلطانی ادامه داد: اگر بخواهیم امروزه به عنوان یک شرکت دانش بنیان شناخته شویم باید بر اساس چارچوب هایی که در معاونت علمی آمده، به اثبات برسیم تا بتوانیم بعد از اخذ مجوز به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهیم؛ البته که بعد از اخذ مجوز می توانیم از امتیازاتی نیز بهره مند شویم.

وی با نقد اخذ مجوز شرکت های دانش بنیان برای انجام فعالیت های اقتصادی گفت: این موضوع در کجای دنیا اتفاق می افتد که برای شناخته شدن یک شرکت دانش بنیان مجوز لازم است؟ در واقع اثبات شرکت های دانش بنیان با تولید محصولات دانش بنیان است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: این فرهنگ مجوزگرایی به جای فرهنگ قاعده مندی که در کشور پیش گرفته شده می تواند آسیب زیادی به محیط کسب و کار برساند.

سلطانی با بیان اینکه در سال گذشته قانونی در دولت تصویب شد که مجوزی برای فعالیت های اقتصادی شرکت های دانش بنیان صادر شود گفت: برای تصویب این قانون سه ماه به دولت فرصت داده شد اما اکنون ۹ ماه از این قضیه می گذرد ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی تصریح کرد: چرا دولت فکر می کند به جای قاعده مندی باید برای فعالیت اقتصادی شرکت های دانش بنیان مجوز صادر کند؛ شرکت ها اصلا نیازی به مجوز ندارند، همین که ارزش افزوده کالاهای آنها از نسبت معینی بالاتر رود نشان می دهد که محققان توانسته اند از دانش، ارزش افزوده ایجاد کنند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاريخ انتشار: 11خرداد 1395، کد خبر: 3672729، www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین