پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۸۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران از شروع دوره تازه ای از همکاریهای ایران و ترکیه در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: گامهای عملی جدی در راه نهادینه کردن و ساماندهی کردن دوران تحصیلات تکمیلی دانشجویان در دو کشور برداشته شده است.

شعارسال: فرهادی که در راس هیاتی متشکل از مسئولان بلندپایه وزراتی و روسای دانشگاههای تبریز و علامه طباطبایی به ترکیه سفر کرده است، دستاوردهای این سفر و فرآیند اجرایی موافقتنامه همکاری بین دو کشور را که در جریان سفر فروردین ماه گذشته ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه توسط وزیران علوم ایران و ترکیه امضا شد، تشریح کرد.

فرهادی گفت: سفر به ترکیه در راستای تفاهمی است که با سازمان آموزش عالی ترکیه برای عملیاتی کردن تفاهم نامه همکاریهای علمی آموزشی بین دو کشور، بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی و پارکها علمی و فناوری حدود یک ماه قبل در حضور روسای جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا توسط وی و وزیر علوم ترکیه امضا شد.

وی اضافه کرد: براساس این تفاهم نامه مقرر شده بود که یک کمیته نظارت و پیکیری داشته باشیم؛ در این سفر اولین نشست آن برگزار شد و در مرحله اول بین دانشگاه های تهران، امیر کبیر، صنعتی شریف، تبریز، علامه طباطبایی، ارومیه با تعدادی از دانشگاههای معتبر و مطرح ترکیه در ابعاد مختلف شامل اعزام اساتید از دو طرف، اعطای بورسیه برای شمار مشخصی از دانشجویان به طور متقابل، برگزاری دوره های آموزشی مشترک همکاری می کنند که این یکی از بهترین و اساسی ترین برنامه هایی بود که تصمیم گرفته شد در مقاطع تکمیلی پروژه های تحقیقاتی مشترکی داشته باشیم؛ مقرر شد همایش های علمی و برگزاری کرسی های زبان فارسی در برخی از دانشگاههای ترکیه و متقابلا زبان ترکی استانبولی در برخی از دانشگاههای ایران را توسعه دهیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه کرسی زبان ترکی در دانشگاه تهران دایر است، گفت: انشاالله به زودی در تبریز نیز این کرسی را دایر می کنیم؛ قرار است دو هیات از ترکیه و ایران برای رفع مشکلات موجود به دو کشور سفر کنند و قرار شده که دانشجویان پروژه های تحقیقی و پایان نامه های مشترکی داشته باشند. برنامه زمانبندی این اقدامات مطرح شد.

'برنامه اولویت ها و مرحله اول اقدامات روش شد تا در ادامه بتوانیم دوره های مشترک را گشترش دهیم؛ همینطور با شرکت های دانش بنیان ترکیه بتوانیم پروژه های تحقیقاتی مشترکی را در عرصه هایی که بیشتر نیاز دو طرف است، تعریف کنیم.'

فرهادی با اشاره به همکاری در عرصه رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی که تاکنون کمتر پرداخته شده، گفت: می خواهیم با هماهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه کارهای سازنده ای را شروع کنیم، البته این عملا شروع شده و اساتید در حال مبادله است. در آینده نزدیک یکی از دانشگاههای ترکیه موسسه علوم انسانی اجتماعی تحت نام حافظ تشکیل خواهد داد و دانشگاه علامه طباطبایی هم در این زمینه مساعدت های لازم را با این دانشگاه در این راستا خواهد داشت.

وی گفت: این بخش عمده ای از برنامه بود که هم کمیته مشترک بحث اولیه را داشت که در جلسه با یکتا سراچ رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه جمع بندی شد و بیانیه ای هم در این زمینه داده می شود.

فرهادی اجرایی شدن 17 مورد از تفاهم نامه در کمتر از یک ماه از امضای آن را موفقیت خوب ارزیابی کرد و گفت: بازدید هایی هم روسای دانشگاهها از دانشگاههای مختلف داشتند و مذاکراتی صورت گرفت. در برنامه همایش دانشجویان ایرانی مقیم ترکیه که با همت همکاری دانشگاه تبریز برگزار شد، حضور یافته و ملاقاتی هم با آموزش ملی ترکیه انجام شد.

وزیر علوم گفت: دیدار با نابی آوجی وزیر آموزش ملی ترکیه در اولین روز احراز این مقام توسط وی صورت گرفت و نشست خوبی برگزار شد و بر گسترش همکاری های بین دو کشور در این حوزه تاکید گردید.

'با مرکز توسعه فناوری ها هم ملاقاتی شد که شرکت های دانش بنیان ترکیه بتوانند در پارک های علمی و فناوری ما مستقر شوند. همکاری بین پارکها هم برقرار شود که شرکت های ایران و ترک بتوانند محصول مشترک داشته و وارد بازار کنند. در این راستا قرار شد نشستی بین پارک های علمی و فناوری ایران و ترکیه برگزار شود.'

نشستی هم با مسئولین هشت ها از دانشگاههای مطرح ترکیه داشتیم و قرار شد هیاتی از ترکیه به ایران بیاید تا در قالب تشکیل ورک شاپ چگونگی برقراری همکاری نهادینه بین دانشگاههای دو کشور بررسی شود.

وزیر علوم گفت: فکر می کنم دستاورد خوبی است که ما بعداز یک ماه که تفاهم نامه همکاری امضا کردیم اکنون این تفاهم نامه را به مرحله اجرایی مهمی رسانده ایم.

وی در خصوص محتوای اصلی این تفاهم نامه اضافه کرد: در حوزه علوم، آموزش عالی، فناوری و شرکت های دانش بنیان و انتقال تکنولوژی هم مطرح است و شاه بیت آن نیز این بود که ما بتوانیم دوره های تحصیلات تکمیلی مشترکی داشته باشیم و توسعه کرسی های زبان از دو طرف داشته باشیم. بحث رشته های علوم انسانی و اجتماعی در این سفر مطرح شد و تصمیم گرفتیم که همکاری در این حوزه های افزایش یابد؛ مانند رشته های جامعه شناسی، روانشناسی و فلسفه که (ترک ها)به شدت علاقمند به همکاری بودند و اکنون نیز اساتید و دانشجویان دوره های ارشد ترکیه بطور مقطعی به دانشگاههای ایران می آیند و قرار شد مدون باشد.

فرهادی همچنین در خصوص چگونگی انتخاب رشته ها و تزهایی که دانشجویان ایرانی دوره دکترا در ترکیه و اینکه آیا وزارت علوم در این زمینه تمهیدات و رهنمودها و یا توصیه هایی در راستای نیازهای کشور برای این دسته از دانشجویان دارد یا نه گفت: این یکی از موارد مورد نظر می باشد و می خواهیم که دانشجویان ترکیه بتوانند بخشی از دوره های خود را در ایران بگذرانند، یا متقابلا دانشجویان ایرانی به ترکیه بیایند؛ پروژه ها قرار شد طوری تعریف شود که مورد نیاز دو کشور باشد.

دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم و فناوری در امور بین المللی نیز در این گفت وگو در توضیح بیشتری در خصوص همکاریهای آموزشی بین ایران و ترکیه به گفت: روند همکاریها با ترکیه در مسیری است که دانشگاهها بتوانند در دوره های آموزشی مشارکت داشته باشند؛ دوره های آموزشی به چند مرحله تقسیم می شود و در نظر است برای افرادی که مقطع دوره دکترا را می گذرانند مدتی را در ایران باشند و یا استاد راهنمای مشترک برای دانشجویان در نظر گرفته شود که یک استاد راهنما از ترکیه و یک استاد راهنما از ایران باشد. همچنین قرار است اساتیدی از ترکیه به عنوان استاد میهمان در چارچوب اجرای برخی پروژه های مشترک به ایران بیایند و متقابلا از ایران نیز اساتیدی به عنوان استاد میهمان به ترکیه اعزام شوند.

وی افزود: مهمترین بخشی که در توافقنامه امضا شده بین وزرای دو کشور با حضور روسای جمهوری دو کشور توافق شده، این است که سالی یکبار کمیته تخصصی علمی مابین دو کشور شکل بگیرد که با سفر هیات ایرانی به ترکیه به سرپرستی وزیر علوم اولین نشست برگزار شد و سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.

محمدرضا پور محمدی رئیس دانشگاه تبریز نیز گفت: همانطور که وزیر علوم اشاره کرد در راستای مصوبات تفاهم نامه بین وزارت علوم ایران و ترکیه یک کمیته اجرایی تاسیس شده که از طرف ایران دانشگاه تبریز و از طرف ترکیه دانشگاه گبزه اعضای آن می باشند و این کمیته اجرایی اولین جلسه خود را در آنکارا تشکیل داد؛ در هشت مورد توافق شد که پیگیری های لازم صورت بگیرد؛ اولین مورد که کمیته توافق کرد، اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک می باشد؛ تصمیم گرفته شد که 10 اثر تحقیقاتی کلان که به تایید مراجع ذیصلاح در دو کشور رسیده در کمیته مطرح شود، تا پایان سال آتی تصویب و اجرایی شود؛ دوم بحث مبادله دانشجو است که بنا شد 50 دانشجو به شکل بورسیه توسط مرکز آموزش عالی ترکیه به دانشجویان ایرانی داده شود و ایران نیز متقابلا به 50 دانشجوی ترکیه ای بورس اعطا کند.

وی در پاسخ به اینکه توزیع و گزینش این بورسها بین دانشجویان دو کشور چگونه خواهد بود تا واقعا دانشجویان محق بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، افزود: تلاش های لازم برای توزیع صحیح این بورس ها بین دانشجویان واجد شرایط را هر دو طرف بطور مستقل انجام خواهند داد.

پور محمدی سومین مورد را فرصت های مطالعاتی اعلام کرد و گفت: فرصت های مطالعاتی که اساتید و یا دانشجویان دوره دکترا بتوانند از این فرصتها استفاده کنند؛ قرار شده هر دو کشور به صورت متقابل در دوره های 9 ماهه تسهیلات لازم را برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کشور میزبان فراهم کند، مانند، اقامت و دفتر کار.

'چهارمین مورد بحث ارزیابی دانشگاهها بود که بنا شد هیاتی از هر دو طرف ظرف سه ماه انتخاب شده و به طور متقابل از دانشگاههای یکدیگر بازدید کنند.'

'پنجمین مورد نیز برگزاری دوره های ترکی استانبولی در دانشگاههای ایران و برگزاری کلاس های فارسی در دانشگاههای ترکیه می باشد.'

'علاوه بر دوره های ترکی که در دانشگاههای تهران و دانشگاه علامه طباطبایی که دوره های زبان ترکی دارد، مقرر شد در دانشگاه تبریز نیز این دوره برگزار شود.'

وی ابراز امیدواری کرد تا سال تحصیلی آینده بتوانند این دوره را در دانشگاه تبریز راه اندازی کنند. همچنین مقرر شد در صورتیکه کمبود استاد در این زمینه مطرح بود از ترکیه اساتیدی اعزام شوند.

ششمین مورد نیز استاد راهنمای مشترک دانشجویان دکترا بود که به منظور استفاده از توانمندی های علمی و تخصصی مقرر شد که دانشجویان بتوانند از این امکان برای پیشبرد طرح های تحقیقاتی مشترک به نحو احسن استفاده کنند.

هفتمین مورد هم برگزاری کارگاهها و کنفرانس ها و سمینارها بود. در مرحله اول مقرر شد دو سمینار در ایران و ترکیه برگزار شود یکی نحوه ارتباط تجاری سازی یافته های علمی به شکل مشترک در ایران که دانشگاه علامه اقدام خواهد کرد و کنفرانسی هم در خصوص انتقال تجارت نحوه همکاری بهتر بین دانشگاههای ایران و ترکیه به صورت ورک شاپ توسط دانشگاههای ایران برگزار خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9خرداد1395، کدخبر: 82092472: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین