اخیراً در یک دانشگاه آمریکایی فرم ارزیابی استادان تغییر یافته و متغیرهای آن از ۱۰ مورد به ۶ مورد کاهش یافته است. دانشمندان معتقدند که این امر باعث تغییر مثبتی در نتایج ارزیابیهای آموزشی میشود.
به گفته محققان، در سیستم ارزیابی جدید دانشجویان دانشگاهیان مرد را براساس هوش و زیرکی آنها ارزیابی میکنند. تغییر سیستم ارزیابی باعث از بین رفتن شکاف جنسیتی در ارزیابی استادان زن و مرد شده است. سیستمهای ارزیابی معمول اعتبار بازخوردهای دانشجویان در ارزیابی استادان کاهش میدهند.
در سیستم ارزیابی با ۱۰ متغیر ۴ مورد مختص کارکنان مرد طراحی شده است. چنین سیستمی باعث میشد که ۳۱,۴ درصد از کارکنان مرد نمره کامل را کسب کنند، در حالی که تنها ۱۹.۵ درصد از کارکنان زن میتوانستند نمره کامل را بگیرند. متوسط نمره زنان در سیستم ارزیابی با ۱۰ متغیر، هشت است که یک نمره از متوسط نمره مردان کمتر است.
در سیستم ارزیابی با ۶ متغیر، اختلاف قابلتوجهی در نمرات ارزیابی استادان زن و مرد دیده نمیشود. در سیستم ارزیابی جدید ۴۱,۲ درصد از کارکنان مرد و ۴۱.۷ درصد از کارکنان زن موفق به کسب نمره کامل از سوی دانشجویان شدند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1397 ، کدخبر: 360174 ، www.ana.ir