پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۹۰۰۰۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مشکل عرضه محور بودن پژوهش‌های دانشگاهی، گفت: نظام آموزشی ما باید غربال‌سازی شود.
شعار سال : عبدالمجید حسینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  با انتقاد از عرضه محوربودن پژوهش‌های دانشگاه، دلیل این امر را ضعف آیین نامه ارتقاء اساتید در دانشگاه دانست و گفت: آیین نامه ارتقاء باعث شده است استاتید در راستای رفع مشکلات خود مقاله تالیف کنند و به حل مشکلات کشور نپردازند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه به چاپ مقالات در مجلات خارجی بها داده شده که این موضوع در ظاهر به نفع کشور است، اما متاسفانه مجلات خارجی به نفع ما عمل نمی‌کنند و آن‌ها اطلاعات مجلات ما را استخراج کرده و به نفع خود به کار می‌برند.
 
حسینی با بیان اینکه مشکلات فوق الذکر باعث عرضه محور شدن پژوهش‌ها شده اند، عنوان کرد: این موارد باعث شده تا پژوهش‌های ما کارکرد تقاضا محور‌ی خود را از دست بدهند.
 
به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات پژوهش‌ها این است که در تمامی برنامه‌های پنج ساله به ارتباط دانشگاه با صنعت اشاره می‌شود، اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: باید بین اجرای فعالیت‌های پژوهشی و سیاستگذاری پژوهشی تفاوت قائل شویم، باید در زمینه آموزش قدم برداشته و به فعالیت‌های پژوهشی در کنار صنعت اجازه دهیم تا کار خود را پیش ببرند.
 
وی درباره راه حل این مشکلات اظهار داشت: باید اختیارات بیشتری به دانشگاه برای ورود به بازار در نظر گرفته شود؛ تشکیل فن بازار، ایجاد واحد‌های تحقیقات و توسعه در واحد‌های تولیدی، ارائه جدول زمانی ارتقاء کیفیت به واحد‌های تولید و ....
 
حسینی بیان کرد: غایت پایان نامه‌ها این است که به دلیل عرضه محور بودن وارد بایگانی می‌شوند، اما اگر دستگاه اجرایی به دانشگاه سفارش پروژه دهد پایان نامه‌ها عرضه محور نبوده و تقاضا محور می‌شوند.
 
وی درباره عرضه پژوهش‌ها گفت: بهتر است سیاست‌های تجاری را با تقاضا محور بودن پروژه‌ها منطبق کنیم؛ باید ساختار برنامه‌های پنج سال را تغییر و در مجلس همان طور که لایحه با عنوان منع وارادت محصولات مشابه در کشور تدوین شده لایحه‌ای با عنوان منع ورود محصولاتی که فکر و ایده آن در داخل کشور است نیز تدوین شود درواقع این کار باعث می‌شود فعالیت‌های پژوهشی ما رونق بگیرد.
 
حسینی به فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:: در نظام آموزشی باید به ضرورت بومی سازی توجه شود، مخصوصا علوم انسانی که بر جامعه تاثیر می‌گذارد.
 
وی ادامه داد: نظام آموزشی باید غربال سازی شود؛ بحث و جدل علمی بین استاد و دانشجو انجام گیرد. دانشجو نیز مانند استاد در دانشگاه تدریس کند و نظر دهد. باید نظام آموزشی ما در راستای پژوهش صورت گیرد تا پژوهش‌ها کیفی شود.
 
در ادامه او درباره مدرک گرا بودن دانشجویان و پایین بودن سطح علمی آن‌ها گفت:: برخی دانشجویان ما رشته‌های خود را با علاقه انتخاب نمی‌کنند و فقط مدرک گرا شدند، رشته‌های کاربردی و پست‌های سازمانی منوط به مدرک شده اند لذا ضرورت دارد که کاربردی بودن رشته‌ها را گسترش دهیم.

شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ،تاریخ انتشار:28بهمن 1397،کد خبر:746339،snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین