پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
وزرای دولت تدبیر و امید این روزها بیشتر از آن که خود معترض وضعیت موجود شوند و مردم را بترسانند باید برنامه‌ای دقیق برای عبور از شرایط نامناسب داشته باشند و سروسامانی به وضعیت آشفته بازارهای اقتصادی بدهند. نه اینکه در قالب منتقدِ دولت انتقاد کنند، اما
شعار سال: وزرای دولت تدبیر و امید این روزها بیشتر از آن که خود معترض وضعیت موجود شوند و مردم را بترسانند باید برنامه‌ای دقیق برای عبور از شرایط نامناسب داشته باشند و سروسامانی به وضعیت آشفته بازارهای اقتصادی بدهند. نه اینکه در قالب منتقدِ دولت انتقاد کنند، اما

 وضعیت اقتصاد کشور مساعد و مطلوب نیست. بازارهای اصلی اقتصاد مانند بازار سکه، ارز، مسکن و خودرو بسیار آشفته است و رصد و نظاره دولت در این روزها نیز حاکی از عدم تحرک و وجود برنامه خاص از سوی دولت است. به عبارتی دقیقاً  مشخص نیست دولت چه برنامه و راهکاری برای سامان بخشیدن به اقتصاد، مقابله با تحریم ها، کاهش مشکلات مردم و مدیریت کشور بردارد.

این در حالی است که دونالد ترامپ با خروج از برجام و تشدید فشارها در پی به تسلیم کشاندن ایران است تا حداقل شروط ۱۲ گانه خود را به ایران تحمیل نماید. این مسئله موضوعی است که در سخنرانی رهبر انقلاب نیز بارها به آن اشاره شده است.

رهبر انقلاب در خردادماه ۹۷ از نقشه دشمن جهت فشار اقتصادی، روانی و عملی جهت تسلیم ایران سخن گفته بود. رهبری عنوان می کنند: مسئله‌ی آنها از فشار اقتصادی و تحریم، صرفاً زیر فشار قرار دادنِ دستگاه دولت و حکومت نیست؛ می‌خواهند ملّت ایران را به ستوه بیاورند.

در واقع دشمن تمام تلاش خود را جهت اعمال فشار به ایران برای به سرانجام رساندن برنامه خود در سال ۹۸ متمرکز کرده است. رهبر انقلاب این موضوع را در سخنرانی ۲۱ آذر و در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم بیان می کند.

رهبری می‌فرمایند: اگرچه نقشه دشمن لو رفته است، اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند، زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال ۹۷، جنجال کند اما مثلاً برای سال ۹۸ نقشه‌ای بکشد.

با توجه به این سخنان، انتظار معقولانه و منطقی آن است دولت سیاست فعالانه‌ای داشته باشد و تمام تلاش خود را جهت تامین حداقل رضایت مردم بکار گیرد؛ مسئله که تاکنون رخ نداده و مشخص هم نیست دقیقاً دولت در قبال وضعیت اقتصادی چه طرح و برنامه‌ای دارد. از طرف دیگر صحبت وزرای دولت بیشتر از آن که بیانگر امیدواری و دلگرم کننده مردم باشد و ترسناک و نشان دهنده عدم برنامه و وجود سیاستی برای تدبیر امور و مشکلات است.

در این باره می توان به سخنان برخی وزرای دولت اشاره کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در خصوص شرایط اقتصادی سال آینده گفت: «باید بدانیم سال آینده سال سختی است. گرچه این مملکت سختی‌های فراوانی را طی کرده است اما سال ۹۸ سال بسیار سختی از نظر اقتصادی است.»

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز عصبانیت و ناراحتی مردم از وضعیت اقتصادی و تورم سخن می گوید.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز چند روز قبل بیان کرده بود: «عمده بیکاران کشور آنهایی هستند که مهارت های کافی در رشته های مختلف ندارند». بدون شک به فرض هم که صحبت وزیر درست باشد این مشکل نه بخاطر جوانان بلکه بدلیل ناکارآمد بودن سیستم آموزشی و تحصیلی در کشور و ضعف دولت هاست که خود جناب وزیر نیز بعد از انقلاب در اکثر آن ها حضور داشته است.

در ضمن این انتظار وجود دارد که دولت و وزرا در این شرایط بیشتر به فکر مردم باشند و حداقل اگر نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و باری از روی دوش جامعه بردارند، مدعی عدم شایستگی و بیکار ماندن آنها نیز نشوند.

با توجه به این سخنان باید گفت وزرای دولت بیشتر از آن که معترض وضعیت موجود باشند و مردم را بترسانند، باید برنامه‌ای دقیق برای عبور از شرایط نامناسب اقتصادی امروز داشته باشند و همان طور که گفته شد سروسامانی به وضعیت آشفته بازارهای اقتصادی بدهند.

در این بین اگر دولت فاقد برنامه یا سیاست مشخص است، می‌تواند از صاحبنظران و منتقدان دعوت کند و حرف آنها را بشنود یا از راه حل هایی که توسط کارشناسان در رسانه‌ها مطرح شده استفاده کند. بدون شک بدترین تدبیر در وضعیت کنونی دمیدن مسئولان در ناامیدی، معترض و منفعل بودن آنها در قبال مسائل و مشکلات است و بی‌برنامگی است.

با توجه به وضعیت به نظر می‌رسد دولتمردان دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات اقتصادی این روزها منتظر معجزه و دست پنهان هستند تا اقتصاد سامان یابد. آیا با اما اگر می‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کرد، آیا با گفتن اینکه اگر چنین شود و یا چنان اقتصاد سامان می‌یابد؟ پاسخ کاملا مشخص است و انتظار از رئیس جمهور و معاون اول ایشان این است که برای وضعیت اقتصادی برنامه داشتند باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1397، کدخبر: 3971204203 ، www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین