پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:حفاظت صرف ازمناطق چهارگانه جای خود را به حفاظت مشارکتی می دهد از این رو برنامه شیوه جدید مدیریت و محافظت مشارکتی مناطق حفاظت شده در سازمان محیط زیست تهیه شده است.

شعارسال: فرهاد دبیری روز دوشنبه در نشست خبری گفت: اساسا مساله حفاظت و مدیریت مناطق چهارگانه بدون حضور بخش های غیردولت و مردم امکان پذیر نیست.

وی اظهار کرد: 278 منطقه چهارگانه داریم که از این تعداد 44 پناهگاه حیات وحش، 40 پارک ملی، 41 اثر طبیعی - ملی و بقیه منطقه حفاظت شده هستند.

وی با بیان اینکه این مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند، گفت: قدمت حفاظت در کشور به حدود 50سال پیش بر می گردد و این در مدت روش های حفاظت تغییر کرده است اما اصل آن که همان حفاظت پایدار است، همچنان پابرجا است و حفاظت صرف جای خود را به حفاظت مشارکتی می دهد.

دبیری تاکید کرد: در این راستا باید بتوانیم خود را به روز کنیم وگرنه تلاش بیهوده ای خواهیم داشت که بر این اساس برنامه ریزی شیوه جدید مدیریت مشارکتی تهیه شده و امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

دبیری در خصوص این برنامه توضیح داد: مدیریت مشارکتی به صورت یکپارچه اتفاق نخواهد افتاد که در این میان نقش جوامع محلی اهمیت بسزایی دارد.

وی گفت: در داخل یا اطراف مناطق حفاظت شده مردم زندگی می کنند که در بسیاری موارد از منابع موجود در این مناطق برای امرار معاش استفاده می کنند اما مساله این است که گاهی آنان از خود می پرسند بهره ما و یا نقش ما در این مناطق چیست که در این برنامه ریزی جدید هدفگذاری که می شود این است که به این افراد بها داده شود که جایگاه خودشان را پیدا کنند.

وی ادامه داد در این برنامه جایگاه این افراد در حفاظت از اکوسیستم هایی که در آن زندگی می کنند و هم سهم آن ها در بهره برداری از آن مشخص می شود؛ بعنوان مثال اگر قرار باشد در منطقه ای ماهیگیری انجام شود سودی هم به اهالی بومی منطقه برسد تا آن ها برای حفاظت از ان رودخانه مورد نظر انگیزه کافی داشته باشند.

دبیری تاکید کرد: اصل قضیه این است که روستاییان و جوامع محلی با این برنامه می توانند درحفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی به کمک دولت بیایند.

* تصویب آیین نامه قرق های اختصاصی

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در محیط زیست و بخش تنوع زیستی تصویب آیین نامه حقوق و دارندگان قرق های اختصاصی است که در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رییس جمهوری در آخرین روزهای اسفندماه تصویب شد.

وی افزود: این آیین نامه به علاقه مندان و متقاضیان در بخش های غیر دولتی اجازه می دهد خارج از مناطق حفاظت شده تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست ، منطقه ای در اختیارشان قرار گیرد تا اقدام به تکثیرو پرورش حیات وحش کنند که قرق نام دارد.

وی اظهار کرد: در واقع صورتجلسه شورای عالی محیط زیست در خصوص قرق های اختصاصی امضا شده و بندهای مرتبط با آن آماده است و امیدواریم بتوانیم در این هفته مصوبات قانونی را آماده و برای درج در روزنامه های رسمی کشور ارسال کنیم که بعد از این مرحله 20 روز بعد لازم الاجرا می شود.

* اهداء لوح ذخیره گاه زیست کره هامون

دبیری گفت: در سالجاری مراسمی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده سازمان ملل در خوزستان برگزار شد که بر اساس آن لوح ذخیره گاه زیستکره هامون اهدا شد ، همچنین لوح ذخیره گاه تنگه صیاد و سبزکوه نیز در استان چهارمحال و بختیاری در مراسمی جداگانه اهدا شد.

* تداوم سرشماری حیات وحش

وی اظهار کرد: سرشماری حیات وحش جزو برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است، زیرا اگر آمار دقیقی از گونه های حیات وحش نداشته باشیم قطعا مدیریت صحیحی نیز نسبت به آنها نخواهیم داشت زیرا می توان بر اساس داشته ها بهترین تصمیم ها را گرفت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سرشماری از حیات وحش از سال گذشته آغاز شد و قرار است امسال نیز ادامه داشته باشد.

* استفاده از امکانات به روز برای پایش مناطق تحت حفاظت

وی گفت: تفاهم نامه ای میان دو سازمان حفاظت محیط زیست و هوا فضا امضا شده که بر اساس آن سنجش از راه دور مناطق حفاظت شده امکان پذیر می شود زیرا دیگر روش های سنتی برای حفاظت و پایش ار عرصه های طبیعی و گونه های موجود در آنها جوابگو نیست.

* اولویت ما کیفیت حفاظت از مناطق تحت پوشش است

دبیری اظهار کرد: اکنون 10.6 درصد از خاک کشور به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که باید بر اساس برنامه ریزی انجام شده به 17 درصد افزایش یابد که اگر در همین زمان هم مناطق قرق و دیگر بخش ها را به آن اضافه کنیم از 17 درصد بالاتر می رود اما مساله مهم برای ما کیفیت حفاظت از مناطق است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اولویت ما اعمال مدیریت جامع بر اساس طرح های مدیریتی جامع است.

* سازمان محیط زیست مخالف با رها سازی محصولات دستکاری شده پیش از ارزیابی مخاطرات آن

دبیری گفت: در کنوانسیون تنوع زیستی مساله محصولات بیوتکنولوژی مطرح شد که چندی بعد بر پایداری آن تاکید شد که بر این اساس چند سال بعد پروتکل کارتاهینا به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: به طور کلی نظر سازمان حفاظت محیط زیست این است که هیچ گونه محصولات و موجودات دستکاری شده ژنتیکی نباید پیش از آنکه مخاطرات آن ارزیابی شود، تولید و رها شود اما حرف آخر را شورای عالی محیط زیست که رییس جمهوری در راس آن قرار دارد، می زند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102436: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین