پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که یک رونوشت از آن به دفتر رهبر انقلاب ارسال شده است، با انتقاد از اقدام اخیر این سازمان در نمایش بدون حمایت زنی که از روز نخست ازدواج از همسر خود کتک خورده است، نوشت: «چگونه وقتی دستگاه‌های قانون‌گذار و مجری به سیاست‌گذاری کلان در این حوزه می‌پردازند صدا و سیمای تحت اداره شما به‌عنوان دستگاه همراه در این حوزه‌، بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب به عادی‌سازی و سخره گرفتن خشونت علیه زنان در خانواده می‌پردازد».

شعارسال: پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که یک رونوشت از آن به دفتر رهبر انقلاب ارسال شده است. از «عادی‌سازی» و به «سخره‌گرفتن» خشونت علیه بانوان در قاب رسانه ملی انتقاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است

«جناب آقای علی عسگری

ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی

با سلام

همانطور که مستحضرید صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان یک رسانه " ملی " باید محل ترویج امید و اعتماد اجتماعی باشد ، در صورتی که طی ماههای اخیر بارها با تولید برنامه هایی گفت و گو محور که خواسته و یا ناخواسته بر تضعیف امید و اعتماد عمومی متمرکز بودند ، امید ، منزلت و اعتماد اجتماعی خدشه دار شده و موجب بروز نگرانی و دلزدگی نسبت به تلاش مسئولان برای حل معضلات آسیب های اجتماعی در میان مردم شده است که رسالت آن رسانه در این راستا را محل تردید قرار می دهد .

در همین راستا پخش گفت‌و‌گویی از شبکه یک رسانه "ملی" در (برنامه فرمول یک ) از یک زن و شوهر جوان پیرامون کشمکش یک خانواده برای طلاق آنهم در حضور فرزندان دختر‌، در تداوم تولیدات گذشته، به ظاهر حکایت از طراحی سنایوریی می‌کند که قصد دارد تا به عادی‌سازی خشونت علیه زنان در خانواده بپردازد که ارائه مجوز نسبت به پخش چنین برنامه‌ای آن‌هم از شبکه یک صدا و سیمای ملی نه تنها موجب تاسف و تامل گردید بلکه ابهامات و سوالاتی را به اذهان جامعه متبادر ساخت، که انتظار می رود آن مقام مسئول با رویکردی شفاف و بدور از حاشیه بدان‌ها پاسخگو باشد.

جناب آقای عسگری

شما بیش از دیگران مستحضرید که رهبر معظم انقلاب همواره "خشونت علیه زنان در خانواده" را تقبیح کرده و خواستار برنامه‌ریزی مسئولانه از سوی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول برای "منع" آن شده‌اند و همین رویکرد موجب شده تا مجلس دهم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به حمایت از ارائه لایحه منع خشونت علیه زنان بپردازنند و لذا جای سوال است که چگونه وقتی دستگاه‌های قانون گذار و مجری به سیاست‌گذاری کلان در این حوزه می پردازند صدا و سیمای تحت اداره شما بعنوان دستگاه همراه در این حوزه ، بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب به عادی سازی و سخره گرفتن خشونت علیه زنان در خانواده می پردازد.

از سویی دیگر باید بگویم شما بعنوان یکی از اعضای شورای اجتماعی کشور نه تنها به خوبی در جریان گزارش های موجود درباره تعمیق آسیب های اجتماعی هستید ، بلکه در صحبتهای خود در جمع اعضای این شورا از رویکرد رسانه "ملی" برای تحکیم خانواده و آموزش اشاره داشته اید ، پس چگونه است که به برنامه ای مجوز پخش داده می شود که هدف آن برجسته سازی یکی از جلوه های زشت و ناپسند آسیب های اجتماعی است و البته در تعالیم مذهبی ما نیز به کراهت آن تاکید زیادی شده است .

جناب آقای عسگری

در طی دو روز اخیر جامعه زنان کشور اعتراضات بسیاری را به رویکرد برنامه های صدا و سیما در نگرش نسبت به "زن" مطرح می‌کنند ولی نباید این اعتراضات به منزله منفعت طلبی‌های سیاسی نگریسته شود بلکه باید با نگاهی عمیق‌تر به موضوع توجه کرد و آن اینکه جامعه زنان با هر تفکر و اندیشه‌ای با هر گونه "خشونت علیه زنان" مخالف است و این دقیقا برگرفته از متن اسلام و قرآن است که زن را محور خانواده و سلامت اجتماع می‌داند و حال این ابهام به وجود می‌آید که چگونه در آستانه روز زن به جای تکریم از مادران و زنان، صدا و سیما به پخش گفت‌و‌گویی می‌پردازد که مروج عادی‌سازی خشونت علیه زنان در خانواده و آن‌هم با نگاهی فاقد حمایتگری است و به نظر شما این اقدام رسانه تحت اداره جنابعالی آیا پیامی جز تضعیف جایگاه و نقش زن در محیط خانواده دارد، در حالیکه در بسیاری از کشورهای دنیا به مناسبت این روز به تکریم مقام زن و مادر می‌پردازند .

جنابعالی بعنوان یک بیینده تلویزیون چه احساسی خواهید داشت زمانیکه یک مرد در مقابل دوربین "ملی" با خنده می‌گوید که از روز ازدواج همسرش را کتک می زده و در مقابل زنی در کنار دخترانش نشسته و از رجوع های مکرر به دادگاه برای طلاق صحبت کرده که ناکام مانده است! آیا این گفت‌و‌گو یک طنز خانوادگی و یا یک برنامه آموزشی است که چالش زندگی یک خانواده را در بدترین شکل آن مقابل دوربین قرار دهیم؟

جای بسی تاسف است که رسانه "ملی" تضعیف نهاد خانواده را با به سخره گرفتن "خشونت علیه زنان" در دستور کار خود قرار داده است و لذا پرسش اساسی در این است که آیا هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما سیاستی برای مدیریت چنین شرایطی ندارد؟

در پایان انتظار می‌رود ضمن ارائه توضیحات شفاف نسبت به علل پخش این برنامه به جای برخورد با عوامل پخش آن به اجباری کردن آموزش‌های حقوق خانواده در سازمان صداوسیما بپردازید تا شاهد اثر بخشی بر محتوای برنامه‌های تولیدی باشیم.

پروانه مافی

رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی

- رونوشت : دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار:5 اسفند 1397 ، کدخبر:17765 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین