پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۱۹۳۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۶
طرح اصلاح ساختار اقتصادی در 11 بند ظرف چند‌ ماه آینده و پس از ارائه گزارش نهایی به مقام ‌معظم‌ رهبری در دولت وارد فاز اجرایی خواهد شد.

شعارسال: 17بهمن‌ماه امسال وقتی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به قم سفر کرده بود، از طرح اصلاح ساختار کشور خبر داد. او همچنین از دستور مقام معظم رهبری برای اجرای این طرح ظرف ۴‌ ماه آینده خبر داد. بعد از سخنان لاریجانی، خبر‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد جزئیات این طرح منتشر شد و برخی از خبر‌ها حاکی از آن بود که این اصلاح ساختار عمدتا مبتنی بر اصلاح ساختار بودجه است. با این حال تاکنون اطلاعات کامل‌تری که نشان دهد این طرح اصلاح ساختار مبتنی بر چه بخش‌ها و حوزه‌هایی است، منتشر نشده است. در این مدت چند تن از نمایندگان مجلس، ازجمله محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، برخی ابعاد این طرح را تشریح کرده‌اند و مشخص شده است که بخش بزرگی از این اصلاح ساختار مشتمل بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور است.

در واقع طرح اصلاح ساختار اقتصادی همان چیزی است که مورد توافق همه گروه‌های سیاسی و اقتصادی است و به‌زعم بسیاری از کارشناسان، ادامه وضع موجود با توجه به نابرابری‌های درآمدی، فساد، توزیع ناعادلانه ثروت و همینطور اعمال تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران غیرممکن است. بر همین اساس آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد، قرار است طرح اصلاح ساختار کشور به دستور مقام معظم رهبری با تشکیل کمیته‌ای مرکب از 3 قوه مجریه، قضاییه و مقننه ظرف ماه‌های آینده تهیه و برای تأیید نهایی به مقام معظم رهبری تحویل شود. در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات بیشتری از این طرح ارائه کرد و گفت: رئیس‌جمهوری نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کرده‌اند که مشتمل بر اصلاح ساختار اقتصادی در 11بند است. بر همین اساس با تأیید مقام معظم رهبری قرار است دولت به‌زودی پس از بررسی‌های لازم وارد فاز اجرایی این اصلاح ساختار شود.

او با بیان اینکه دولت برای اجرای این طرح یک فرصت چندماهه درخواست کرده است، افزود: قرار است پس از تشکیل یک کمیته سه‌جانبه مشتمل بر مجلس، قوه قضاییه و دولت، محور‌های مهم این طرح بررسی و گزارش نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال و با نظر ایشان اصلاحات مدنظر عملیاتی شود. او در پاسخ به این پرسش که این اصلاح ساختار مشتمل بر چه بخش‌ها و حوزه‌هایی است، گفت: یک بخش مهم این اصلاح ساختار اقتصادی مربوط به اصلاح بودجه است که باید متناسب با شرایط کنونی کشور اصلاح شود.

پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا این اصلاح ساختار فقط مربوط به بودجه است یا شامل حوزه‌های دیگر هم می‌شود،گفت: برخی از مسائل که در این طرح درنظر گرفته شده است، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با بودجه ارتباط دارد اما برخی از مسائل هم ارتباطی با بودجه ندارد و فراتر از بحث‌های بودجه کشور است. او به بحث هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم این اصلاح ساختار تعیین تکلیف بحث هدفمندی یارانه‌هاست که بیش از 2.5برابر بودجه عمومی کشور است. به گفته او، هم‌اکنون سالانه 900 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، غیرنقدی، پنهان و غیرپنهان در کشور توزیع می‌شود که 2.5برابر بودجه عمومی است و آثار اقتصادی زیانباری دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها در اصلاح ساختار در نظر گرفته خواهد شد، گفت: یکی از موضوعات مهم این اصلاح ساختار بحث تعیین تکلیف یارانه‌هاست.

پورابراهیمی با بیان اینکه ضرورت اصلاح ساختار نسبت به گذشته کاملا واضح و آشکار است، تأکید کرد: اقتصاد ایران هم‌اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته؛ ضمن اینکه دشمن یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه ایران طراحی کرده است. بر همین اساس و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره عدم‌انطباق بودجه با فضای پیرامونی کشور، بودجه کشور حتما نیاز به بازنگری دارد. به گفته او، این اصلاح ساختار کمک می‌کند بتوانیم نقاط ضعف را برطرف و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار:14اسفند1397 ، کدخبر: 49814: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین