پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۹۳۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
درحالی‌که اقتصاد ایران در تنگنای شدید سرچشمه گرفته از تحریم تشدید شده آمریکا در روزهای نامساعدی قرار دارد اگر یک گروه اقتصادی منسجم و دارای اندیشه روشن اقتصادی در دولت وجود داشت شاید می‌توانستیم از شدت ناکارآمدی اقتصاد بکاهیم اما الآن وضعیت بدتر شده است.

شعار سال : شمار قابل‌اعتنایی از فعالان اقتصادی و اقتصاددانان باور دارند گروه اصلی حاکم بر مهم‌ترین ارکان اقتصاد فاقد تجربه کافی برای اداره کشورند و درحالی‌که باید یک نگاه با دیدگاه‌های کارساز دولت را در اقتصاد همراهی کند اما چنین نیست و دولت در ناکارآمدی اقتصادی غرق‌شده است. به داستان نرخ ارز به‌مثابه یک عامل سرنوشت‌ساز در اقتصاد که نگاه کنیم به این داستان تلخ می‌رسیم که سرگیجه در دولت افزایش پیداکرده است. صدور ده‌ها بخشنامه و دستور عمل از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت و از سوی دیگر وزارت اقتصاد بر ابعاد سرگیجه اضافه کرده است. بانک مرکزی می‌خواهد به هر ترتیب و به هر قیمتی نرخ دلار را به زیر هر دلار 10 هزار تومان برساند ، وزارت اقتصاد می‌خواهد مالیات بیشتری بگیرد و حقوق و عوارض گمرکی بیشتری به دست آورد و وزارت صنعت معدن و تجارت باید کاری کند صادرات افزایش یابد. این خواست‌های متناقض و دردسرساز برای اقتصاد با تصمیم‌گیری یک هسته مرکزی شامل 5مدیر ارشد اقتصادی درباره ارزان جام می‌شود.

فرهاد دژ پسند وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت تصمیمات ارزی در یک کمیته پنج‌نفره گرفته می‌شود. او تصریح کرد ازآنجاکه سیاست‌گذاری‌های ارزی حاصل تصمیمات جمعی است‌ نباید نسبت به رئیس‌کل بانک مرکزی اجحاف شود؛ چون این نهاد تنها یکی از اعضای کمیته مذکور است. وزیر اقتصاد اعلام کرد وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصادی و دارایی»، «نفت» و رئیس «سازمان برنامه‌وبودجه» در کنار رئیس‌کل بانک مرکزی پنج‌نفری هستند که تصمیم‌سازی ارزی را بر عهده‌دارند. این وزیر اقتصاد که حالا دیگر باید بتواند حرف تازه‌ای بزند اما همان چیزی را می‌گوید که رئیس بانک مرکزی می‌گوید و همان حرفی را می‌زند که چند ماه پیش و در روزهای نخست وزارت خود گفت : صادرکنندگان ارز خود را به قیمت پایین‌تر از نرخ بازار به سامانه بانک مرکزی ساخته بدهند. دژ پسند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انتقادات فعالان صادراتی در خصوص شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، واکنش نشان داد. او بخشنامه اخیر بانک مرکزی را در جهت تشویق صادرکنندگان گامی مثبت دانست. دژ پسند تصریح کرد: انتظار داشتیم که با صدور بخشنامه‌ تشویقی اخیر بانک مرکزی، عرضه و بازگرداندن ارز به کشور سرعت بیشتری پیدا کند و قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد. او عنوان کرد که باوجود مضیقه‌های مختلف، میزان صادرات تا پایان بهمن‌ماه نسبت به مدت مشابه تغییر چندانی نداشته و رقم ۴۰ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.

دژ پسند خطاب به صادرکنندگان گفت که با بازگرداندن ارز خود به کشور، اجازه دهند که مردم طعم شیرین صادرات را بچشند، اتفاقی که از نگاه سیاست‌گذار تاکنون به شکل مطلوب رخ نداده است، چراکه مطابق آمارهای وزارت اقتصاد، در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ۹۷،‌ از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات، تنها ۸ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته است که از این رقم ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار متعلق به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است. درحالی‌که صادرکنندگان می‌گویند نمی‌توانند باقیمت‌های دولت خواسته فعالیت کنند و بهتر است دولت نرخ ارز را آزاد کند اما دولت همچنان اصرار دارد که باید دلارهای صادراتی را باقیمت پایین‌تر خریداری کندو نتیجه‌اش همین می‌شود که فقط 16 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. پرسش این است که 33 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در کدام کشورها و در کدام بانک‌های بزرگ و یا کوچک در جهان و به چه دلیل به کشور نیامده است. آیا تشدید تحریم‌ها راه ورود ارز را بسته‌اند یا صادرکنندگان نمی‌خواهند دلارها را به ایران بیاورند تا ناچار به عرضه باقیمت‌های پایین‌تر نشوند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ساعت 24 ، تاریخ انتشار 15اسفند 97، کد خبر:430203 ،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین