پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امید (تابان هور) گفت: حضور خارجی ها در بازار برق ایران یک مساله فنی و نه سیاسی است و به ارتقای ظرفیت های کشور برای تامین نیاز داخل می انجامد.

شعار سال:

«علی عسگری» امروز افزود: اکنون یکی از بایسته های اساسی کشور ارتقای ظرفیت نیروگاهی برای تامین نیازهای بخش های مختلف اقتصاد است.
وی گفت: امروز با وجود برخورداری از ظرفیت نیروگاهی 75 هزار مگاواتی، وزیر نیرو از احتمال بروز خاموشی در شبکه برق سراسری خبر می دهد و از این رو، همچنان به ارتقای ظرفیت نیروگاهی نیازمندیم.
عسگری بیان داشت: کشور سالیانه به سه هزار تا چهار هزار مگاوات ظرفیت تازه نیروگاهی نیاز دارد اما ظرفیت های داخلی تکافوی نیازها را نمی دهد و بر این اساس به حضور خارجی ها و بهره مندی از فناوری های نوین آنها نیازمندیم.
وی اضافه کرد: جلوگیری از حضور خارجی ها در بازار برق ایران به نوعی «نقض غرض» خواهد بود و نمی توان از یک سو خواهان حضور آنان در کشور بود و از سوی دیگر مانع فعالیت آنان در بخش نیروگاهی شد.
معاون پیشین برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو ادامه داد: به طور قطع حضور کشورها و شرکت های خارجی به رفع نیازهای وزارت نیرو در آن دسته از ظرفیت هایی منجر می شود که توانمندی داخلی برای آنها وجود ندارد.
وی اضافه کرد: با این همه بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت های داخلی فعال در صنعت برق، توانایی کنونی در برآورده کردن نیازهای کشور را کافی می دانند و از شرکت هایی مانند «گروه مپنا» نام می برند اما آنچه مهم است نیاز امروز کشور به فناوری جدید در این عرصه و منابع تامین مالی است که بویژه در سال های تحریم از آنها بی بهره بودیم.
عسگری، جنبه های سیاسی حضور خارجی ها در بازار برق کشور را به دلیل تداوم حمایت های آنها از ایران در زمان تحریم «کمرنگ» توصیف کرد.
به گزارش ایرنا، پس از آغاز اجرای برجام کشورها و شرکت های مختلف خارجی برای حضور در بخش های مختلف بازار ایران بویژه صنعت برق سفرهای متعددی به کشور انجام داده اند.
پیشتر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از تمایل شرکت های کره جنوبی برای ساخت نیروگاه های برقابی، تجدیدپذیر و حرارتی در ایران با تاکید بر انتقال فناوری و تامین مالی (فاینانس) خبر داده بود.
در برنامه ششم توسعه ساخت 26 هزارمگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG (نیروگاه تولید پراکنده) و CHP (تولید همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات دیگر آن نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) خواهد بود.
ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاهی ایران در یک دهه گذشته دو برابر شده است. کشورمان اکنون از نظر ظرفیت نیروگاهی رتبه نخست منطقه خاورمیانه و رتبه چهاردهم جهان را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 21 خرداد 1395، کد مطلب:82106966 : www. .irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین