پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
آن‌چه از شواهد برمی‌آید گویا شهرداری اصفهان همچنان به ادامه فعالیت‌های بدون مجوز در خیابان چهارباغ عباسی این یگانه میراث ملی اصرار دارد و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان نیز است در کمتر از 24 ساعت این اقدامات را بررسی و برای آن مجوز صادر می‌کند.

شعارسال: روز 13 اسفندماه سال جاری عبدالرضا عرب‌بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: ماموران این یگان مانع از انجام حفاری‌های غیرمجاز در محور تاریخی چهارباغ عباسی شده‌اند.

بافرانی در ادامه می‌گوید: با عنایت به این‌که هرگونه فعالیت در محورها و بافت‌های تاریخی نیاز به هماهنگی و اخذ مجوز از این اداره کل دارد، با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی اداره کل در وهله اول ماموران به کارکنان مشغول به کار تذکر دادند، لکن با توجه به عدم توجه به تذکر شفاهی ماموران یگان حفاظت، ظهر روز (13 اسفندماه) فرماندهی یگان و همکاران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان به‌عنوان ضابط قضایی با حضور در چهارباغ از ادامه فعالیت ماموران شهرداری جلوگیری به عمل‌آورده و ماموران شهرداری را در راستایپ اخذ مجوز و کسب هماهنگی‌های لازم به اداره کل میراث فرهنگی استان راهنمایی کردند.

اما باگذشت کمتر از 24 ساعت شهرداری اصفهان موفق شد برای کاشت 44 درخت چنار 20 ساله در محور میانی چهارباغ عباسی خیابانی که در فهرست ثبت آثار ملی قرار دارد و چند ماهی است، به دلیل تخریب‌های صورت گرفته در آن محل مناقشه شهرداری و میراث فرهنگی است، مجوز بگیرد.

برای پیگیری موضوع و این‌که بر اساس چه ضوابطی میراث فرهنگی استان اصفهان مجوز فعالیت شهرداری در محور میانی چهارباغ عباسی را صادر کرده است با مدیرکل میراث فرهنگی استان تماس گرفته شد. فریدون اللهیاری ارائه توضیحات تکمیلی را به ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان ارجاع داد.

هرچند ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان اصفهان  اعلام کرد: دلیلی وجود ندارد که رسانه و شهروندان از جزییات ضوابط میراث فرهنگی مطلع باشند و ایشان به سئوالات رسانه در حدی که خودشان صلاح بداند پاسخ می‌دهند. آن‌چه در زیر می‌خوانید گفت‌وگو معاون میراث فرهنگی استان اصفهان درباره رعایت حد و حدود ضوابط قانونی میراث فرهنگی برای کاشت درختان در چهارباغ عباسی است. ضوابطی که به طاهری معتقداست چون شخصا با مسئول اداره باستان‌شناسی سازمان در محل حضورداشته به‌صورت شفاف رعایت شده است.

با توجه به این‌که روز 13 اسفندماه یگان حفاظت میراث فرهنگی مانع از کاشت درخت در محور میانی خیابان چهارباغ عباسی شد چطور روز 15 اسفندماه شهرداری اقدام به کاشت درخت در محور میانی کرد، بر اساس چه ضوابطی میراث این مجوز را صادر کرد؟

چون خیابان چهارباغ عباسی ثبت آثار ملی است، ما مانع شدیم تا با ما هماهنگ کنند، چون خیابانی است که ما باید نظارت داشته باشیم. مخالفتی با کاشت درخت نداشتیم خودمان درواقع تاکید داشتیم بر کاشت درخت‌ها. منتها با نظارت ما و حضور باستان‌شناس. چون شهرداری این کار را شروع کرده بود بودن هماهنگی با ما، کار را متوقف کردیم. بلافاصله مکاتبه کردن ما هم ضوابط را اعلام کردیم.

چه تاریخی شهرداری مکاتبه کرد و چه تاریخی میراث فرهنگی پاسخ داد؟

12 یا 13 (اسفندماه) مکاتبه کردن ما یک روز بعد جواب دادیم هم ناظر باستان‌شناس معرفی کردیم ضوابط را اعلام کردیم و اجازه دادیم، بکارند.

پس این کار با حضور ناظر باستان‌شناس انجام‌شده است؟

بله.

ناظر باستان‌شناس را معرفی کنید تا با او گفت‌گو کنیم؟

من خودم آن‌جا حضور داشتم، خودم بودم باستان‌شناس آقای علیان هم بود.

آقای علیان باستان‌شناس سازمان میراث هستند یا شهرداری؟

علیان، رئیس مرکز باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان است.

پس این مراحل با حضور باستان‌شناس سازمان انجام‌شده است، یعنی خاک‌برداری با لودر در محور چهارباغ عباسی با حضور باستان‌شناس سازمان انجام‌شده است و مشکلی ندارد؟

شما دنبال چه چیزی هستید. باستان‌شناس شما اینجا بودن یا نبودن یعنی چه.

دنبال این هستیم اتفاقاتی که در حوزه میراث فرهنگی اصفهان انجام می‌شود، چقدر منطبق بر ضوابط میراث فرهنگی است؟

وقتی من می‌گویم خودم به‌عنوان معاون میراث فرهنگی آنجا حضور داشتم یعنی شما از من دلسوزترید این‌جا.

بحث دلسوزی نیست، پیگیری موضوعات این‌چنین وظیفه رسانه است؟

نه دنبال دستاویز هستید که مساله ایجاد کنید شما متوجه هستید که دنبال دستاویز هستید فقط.

سئوال کاملا روشن و شفاف است چه دستاویزی؟

من هم شفاف به شما می‌گویم. می‌گویم خودم در محل حضور داشتم. شفاف‌تر از این.

پس معتقدید ضوابط رعایت شده چون شما به‌عنوان معاون میراث حضور داشتید و حضور فیزیکی شما یعنی شفافیت؟

بله باید چه کسی آن‌جا باشد باید از خیابان کسی را آورد.

سئوال این است که چرا یگان اول مانع شده است، یعنی شهرداری اول بدون استعلام اقدام کرده است؟

شما از من سئوال می‌کنید من به شما جواب می‌دهم. جواب در حدی که در حد یک رسانه باشد. به جزییات کار ما، شما اصلا حق ندارید وارد شوید.

پس می‌گوید رسانه حق ورود به جزییات بحث میراث اصفهان را ندارد؟

نه ندارد

چرا ندارد؟

دلیل ندارد. یک سری کارها و اسناد ما طبقه‌بندی‌شده است.

یعنی الآن کاشت درخت در خیابان چهارباغ عباسی جز اسناد طبقه‌بندی‌شده است؟

نمی‌گویم درخت هست، گفتم یک سری اسناد ما.

خوب الآن که درباره اسناد طبقه‌بندی‌شده سئوال نمی‌کنم، سئوال شفاف این است آیا کاشت درخت در خیابان چهارباغ عباسی چهارباغ شامل اسناد محرمانه می‌شود یا نه؟

چهارباغ شامل اسناد محرمانه می‌شود یا نمی‌شود، موضوع بحث نیست. سئوال می‌کنید، چرا کار شهرداری را متوقف کردید، گفتم برای این‌که باید با ما هماهنگ می‌کرد، نکرده بودند ما کار را متوقف کردیم. بعدازاینکه هماهنگ شد مکاتبه کردن ضوابط را اعلام کردیم باستان‌شناس را معرفی کردیم.

سئوال اصلی همین است این ضوابط را بفرماید که طبق آن میراث فرهنگی اجازه کاشت درخت در محور میانی چهارباغ را صادر کرد؟

نیازی نیست شما بدانید ضوابط میراث فرهنگی چیه. شما دنبال چی هستید.

شما معتقدید رسانه و شهروندان لازم نیست ضوابط میراث فرهنگی را بداند؟

نه نمی‌گویم لازم نیست بداند، میگویم من در این حد که سئوال می‌کنید جواب می‌دهم. وقتی مرجع رسمی از ما سئوال می‌کند آن‌وقت ما هم جواب می‌دهیم.

عرض کردم خدمتتان از اسکان نيوز تماس گرفته و سئوال می‌کنم، مرجع سئوال‌کننده رسانه است؟

هر وقت خواستید تشریف بیاورید اداره باکارت شناسایی رسمی پیش من تا جواب بدهم.

چند دقیقه قبل از شما با آقای اللهیاری مدیرکل میراث صحبت کردم به درخواست ایشان برای گرفتن اطلاعات تکمیلی با شما تماس گرفته شد، حالا برای این خبر توضیحات شمارا منتشر می‌کنیم و برای موارد بعدی باکارت شناسایی خدمت می‌رسیم؟

آفرین همین کار را می‌کنیم. قرار نیست هرکسی زنگ بزند بگوید من فلانی جواب بدهیم. هرکس می‌خواهد بیاید باید باکارت شناسایی معرفی کند. من اگر لازم باشد خودم، باستان‌شناس یا همکاران دیگر معرفی می‌شوند. وقتی من به‌عنوان معاون میراث و آقای علیان به‌عنوان رئیس باستان‌شناسی بودیم چه ضوابطی.

این ضوابط را اعلام کنید، ضوابطی که معتقدید در حضور شما و باستان‌شناس سازمان رعایت شده است؟

حضور ناظر باستان‌شناس در محل، عدم برخورد با لایه‌های باستانی در صورت برخورد با لایه باستانی‌کار متوقف می‌شود، عمق حفاری مشخص باشد، حفاری با دستگاه‌های کوچک یا دستگاه‌های که آسیب به لایه‌های باستانی نزند، همین.

پس همه موارد بالا که اعلام کردید ضوابطی است در حضور شما به‌عنوان معاون میراث و آقای علیان مسئول باستان‌شناسی رعایت شده است؟

بله اگر نمی‌شد که اجازه نمی‌دادیم.

مدت‌ها است که آثار ملی در اصفهان برخلاف گفته مدیرکل دفتر حفظ و احیا بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی دیگر شان ملی ندارند و در کمتر از 24 ساعت می‌توان برای آن تصمیم‌گیری کرد. شاید دلیل این حجم از تخریب آثار ملی در اصفهان این است که ضوابط میراث فرهنگی آن‌قدر سهل و آسان هستند که کارکنان شهرداری طی چند ساعت می‌توانند شرایط اجرا آن را فراهم آورند و یا این‌که به گفته طاهری معاون میراث فرهنگی استان اصفهان، مدیران میراثی بیش از همه برای آثار ملی دل می‌سوزانند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار:16اسفند1397 ، کدخبر: 18011: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین