پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
نامزدی مهدی تاج در انتخابات آینده کنفدراسیون فوتبال، اگرچه در رسانه‌های داخلی بازتاب قابل توجهی نداشت، اما برای خود او یک پیروزی در این انتخابات حیاتی به‌نظر می‌رسد.

شعار سال: تاج که عمر ریاستش بر فدراسیون فوتبال هنوز به دو سال نرسیده، خود را نامزد نایب‌رئیسی AFC کرده است؛ پستی که از اردیبهشت سال 1394 در اختیار علی کفاشیان است. در واقع تاج می‌توانست برای دوره آینده انتخابات کنفدراسیون دوباره نام کفاشیان را به‌عنوان نامزد معرفی کند، اما او ترجیح داد این فرصت طلایی را به کس دیگری تعارف نزند.

نایب‌رئیسی کنفدراسیون چه اهمیتی دارد؟
AFC
پنج صندلی نایب‌رئیسی دارد که هم‌اکنون یک قطری، یک هندی، یک سنگاپوری، یک کره‌ای و علی کفاشیان از ایران روی آنها می‌نشینند. بعد از رئیس فدراسیون این پنج نفر عملا قدرتمندترین افراد کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند. آنها عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون هستند؛ کمیته‌ای که تمامی تصمیمات دیگر کمیته‌ها در آن بررسی و تصویب یا رد می‌شود.

تاج چه می‌خواهد؛ پول یا قدرت؟
کسی به درستی نمی‌داند دستمزد رئیس یا اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال چقدر است. آنها اغلب می‌گویند بابت کاری که می‌کنند حقوقی نمی‌گیرند اما توضیح نمی‌دهند که پولی که به‌عنوان حق‌الجلسه یا پاداش موفقیت‌های ملی می‌گیرند، چقدر است.
برخلاف فدراسیون‌های داخلی، دستمزد، حق‌الجلسات و امتیازاتی که اعضای کنفدراسیون‌های آسیایی یا فدراسیون‌های جهانی دریافت می‌کنند، از اسرار نیست. یکی از مدیران ارشد ورزش کشور، چندی پیش در یک جمع رسانه‌ای مدعی شد که علی کفاشیان، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، سالانه حدود 80 هزار دلار دستمزد دریافت می‌کند.

یک عضو سابق کمیته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا تأیید می‌کند که عضویت در پست‌های بین‌المللی ورزش، حقوق و مزایای مشخصی دارد. او می‌گوید: «اطلاعات دقیق من مربوط به چند سال قبل است. معمولا هر سال دریافتی‌ها اندکی افزایش دارد، ولی بعید می‌دانم به 80 هزار دلار در سال رسیده باشد. تا جایی که من شنیده‌ام هم‌اکنون نایب‌رئیس کنفدراسیون بین 50 تا 60 هزار دلار در سال دستمزد دارد. البته این رقم غیر از پول‌هایی است که بابت حضور در جلسات سالانه یا چند‌ ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.»

این عضو سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیح می‌دهد که براساس پروتکل‌های تعیین شده، هر کدام از مقامات ارشد کنفدراسیون امتیازات دیگری هم دریافت می‌کنند: «مثلا اغلب این اعضا با بلیت بیزینس پرواز می‌کنند. طبق پروتکل از لحظه ورود تا خروج از کشور میزبان هم آنها خودروهای آخرین مدل در اختیار خواهند داشت. حتی در مورد نایب‌رئیس شنیده‌ام که مقررات به‌گونه‌ای است که در هتل، نه یک اتاق که یک سوئیت در اختیار او قرار می‌گیرد.»

اگر این اطلاعات درست باشد، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای یک دوره چهار ساله دست‌کم 200 هزار دلار (نزدیک به 5/2 میلیارد تومان) دستمزد می‌گیرد.
اما تنها دستمزد دلاری و پرواز با بلیت بیزینس کلاس نیست که ممکن است مهدی تاج را وسوسه کرده باشد که به جای علی کفاشیان روی صندلی نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا بنشیند؛ اعتباری که این صندلی به صاحبش می‌دهد باعث می‌شود در معادلات داخلی هم قدرت
بیشتری پیدا کند. تردیدی نیست که اگر مهدی تاج، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، تحت فشار قرار دادن او برای استعفا به بهانه بازنشستگی دشوارتر می‌شد.
حالا شاید بهتر می‌توان درک کرد که انتخابات 17 فروردین‌ماه آینده، چه اندازه برای رئیس فعلی فدراسیون فوتبال می‌تواند حیاتی باشد. تاج اگر در این انتخابات پیروز شود و روی صندلی نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا بنشیند، شاید حتی دیگر لازم نبیند برای حفظ صندلی‌اش در داخل کشور، به جنگ بی‌پایان با منتقدانش ادامه دهد. از فروردین 98 به ‌مدت چهار سال، او هر آنچه بخواهد را در اختیار خواهد داشت؛ پول، اعتبار و قدرت!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 18 اسفند 97، شماره: 50203


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین