پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
استاندار خوزستان گفت: یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار خوزستان، با وسعت 30 هزار هکتار برای عملیات شورورزی به شرکت توسعه نیشکر واگذار می شود.

شعارسال: استاندار خوزستان گفت: یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار خوزستان، با وسعت 30 هزار هکتار برای عملیات شورورزی به شرکت توسعه نیشکر واگذار می شود.

غلامرضا شریعتی پنجشنبه در شورای کشاورزی خوزستان با حضور آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: این زمین ها موسوم به کانون شماره 2 ریزگردها (شمال خرمشهر) است که موافقت اولیه با سازمان جنگل های کشور برای واگذاری آن به شرکت نیشکر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعات شورورزی در این زمین ها از 1.5 سال پیش شروع شده، افزود: قرار است از پساب های شور نیشکر که اکنون به «تالاب ناصری» و هورالعظیم وارد می شود، برای این طرح استفاده شود.

شرکت توسعه نیشکر در حال حاضر بیش از 84 هزار هکتار مزرعه را تحت پوشش هفت واحد کشت و صنعت نیشکری در اختیار دارد.

شریعتی در ادامه توضیح داد: «ناصری» نام یکی از اساتید دانشگاه چمران اهواز است که برای جلوگیری از تخلیه پساب شور نیشکر (که در سال های گذشته به 30 هزار میکروموس می رسید) به رودخانه کارون پیشنهاد کرده بود به عنوان راهکار کوتاه مدت، این پساب ها به اراضی مرزی در خرمشهر تخلیه شود، که این منطقه اکنون به یک آبگیر بزرگ تبدیل و به نام «تالاب ناصری» شهرت یافته است.

استاندار خوزستان همچنین گفت: طرح جامع مهار کانون های گرد و غبار به اتمام رسیده و برای بررسی در اختیار دانشگاه شهید چمران قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح های کنترل گرد و غبار در کانون های فوق بحرانی ریزگرد افزود: امسال نهالکاری 19 هزار هکتار و مالچ پاشی هفت هزار هکتار در دستورکار قرار دارد.

شریعتی ادامه داد: در همین راستا پارسال 24 هزار هکتار نهالکاری و 15 هزار هکتار مالچ پاشی در کانون های جنوب و جنوب شرق اهواز (کانون شماره 4) که بحرانی ترین کانون به شمار می آید و حدود 90 هزار هکتار مساحت دارد، انجام شده بود.

وی اجرای کانال آبرسانی به کانون های ریزگرد، بهسازی شبکه برق و ارتقای امکانات فرودگاه را از دیگر طرح های مقابله با اثرات ریزگردها در استان دانست و اضافه کرد: تالاب هورالعظیم نیز به عنوان یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار، در سیلاب اخیر آبگیری شده و اکنون حدود 90 درصد آن آب دارد.

شریعتی تاکید کرد: در زمینه مهار کانون های گرد و غبار طرح های عظیمی در مدت 1.5 سال اجرا شده که بدون حمایت دولت و عنایت رهبری، اجرای این طرح ها شاید تا 15 سال طول می کشید.

*اولویت کشاورزی با شمال خوزستان

استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه هفت شهرستان استان از طرح کشاورزی رهبری محروم مانده اند، خواستار اولویت بخشی به این شهرستان های شمالی در فاز دوم طرح شد.

وی گفت: مساحت زمین های کشاورزی در شهرستان های ایذه باغملک اندیکا لالی هفتگل مسجدسلیمان و الوار گرمسیری اندیمشک شهیون دزفول، 47 هزار هکتار است که که تحت پوشش طرح کشاورزی 500 هزار هکتاری قرار نگرفته است.

شریعتی افزود: برای توازن بخشی در اجرای این طرح، لازم است که اولویت فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در شمال خوزستان اجرا شود.

وی با تاکید بر رفع اشکالات فاز اول طرح کشاورزی 500 هزار هکتاری خوزستان افزود: مرحله دوم طرح کشاورزی رهبری توسط سازمان آب و برق خوزستان در 44 هزار هکتار آغاز شده و نیمی از آن نیز تکمیل شده است.

شریعتی با بیان اینکه اجرای طرح های کشاورزی در خوزستان بازدهی بیشتری نسبت به دیگر استان ها دارد، گفت: در صورت تامین آب، خوزستان با توجه به شرایطی که دارد می تواند سهم بسزایی در تامین غذای کشور داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: اکنون که بخش اعظم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی که خواسته رهبری بوده در خوزستان به اجرا درآمده، از رهبر معظم انقلاب استدعا دارم که بار دیگر به استان سفر کنند و از این طرح بازدید به عمل آورند.

*در انتظار اعتبار 106 هزار میلیارد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست، اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در خوزستان را 106 هزار و 700 میلیارد ریال عنوان کرد.

فرهاد ایزدجو افزود: فاز اول طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان با مساحت 295 هزار هکتار به طور کامل به اتمام رسیده و فاز دوم این طرح به مساحت 255 هزار هکتار آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از اعتبارات فاز اول این طرح هنوز پرداخت نشده است.

*تحویل حجمی آب به 45 تعاونی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه با اشاره به آغاز طرح تحویل آب به صورت حجمی به کشاورزان در طرح 500 هزار هکتاری، گفت: تا کنون 45 تعاونی تولید در سطح 153 هزار هکتار درخواست خود را برای تحویل آب به صورت حجمی ارائه کرده اند.

کیخسرو چنگلوایی افزود: برنامه مشترک سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی برای تحویل آب به صورت حجمی تدوین شده و سه هزار و 408 نقطه نیز برای تحویل آب و استقرار سازه های اندازه گیری آب مشخص شده اند.

وی همچنین تولیدات کشاورزی خوزستان را 16.1 میلیون تن عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها تولیدات کشاورزی این استان در سال 1399 به 20 میلیون تن و در سال 1404 به 27 میلیون تن می رسد که یکی از پیش نیازهای این برنامه استمرار طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی رهبری در استان است.

وی تاکید کرد: با اجرای فاز اول طرح کشاورزی رهبری در خوزستان، تولیدات این استان 2.5 میلیون تن افزایش یافته و تا پایان طرح، این افزایش به هشت میلیون تن می رسد.

وی یکی از برنامه های آینده این استان برای سال 1404 را توسعه کشت چغندرقند دانست و افزود: کشت چغندر قندر در سطح 45 هزار هکتار و تولید 405 هزار تن شکر از آن از برنامه های این طرح است.

آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در سفر خود به خوزستان از زمین های کشاورزی که تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری احیای زمین های کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح کشاورزی رهبری بود، دیدن کرد. شبکه های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ (گتوند) و میان آب شوشتر در این سفر مورد بررسی قرار گرفتند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایرنا ،تاریخ انتشار : 24اسفند 97، کد خبر:83243948 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین