پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
رئیس سازمان زندانهای کل کشور گفت: از 213هزار زندانی کشور 12هزار و 279نفر به دلیل جرائم غیر عمد در زندانها هستند.
شعارسال: اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کل کشور در بیست و نهمین جشن گلریزان ستاد دیه با اشاره به وجود 213هزار زندانی در کشور اظهار داشت: 12هزار و 279زندانی جرائم غیر عمد در زندان ها تحمل کیفر می کنند که این تعداد برابر 6 درصد از آمار کل زندانیان است.


وی در خصوص تعداد مشمولین دیه و جرائم مالی غیر عمدگفت: 12هزار و 703زندانی جزء مشمولین دیه هستند، در این راستا بیشترین زندانی با 974مورد مربوط به تصادفات منجر به جرح است که از این تعداد زندانی،970نفر مرد و 4نفر زن هستند.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور بیان داشت: زندانیان با جرم تصادف منجر به فوت که مشمول پرداخت دیه شدند، 551مورد است که از این تعداد 550نفر مرد و یک نفر زن هستند؛ در رابطه با قتلهایی که ناشی از حوادث غیر رانندگی است ،500نفر در زندان داریم.

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه حکم 2هزار و 600نفر مشمول پرداخت دیه، قطعی شده است،ادامه داد :از حیث قضایی، 341مشمول پرداخت دیه در مرحله اتهامی و رسیدگی قرار دارند و حکم 2هزار و 600نفر قطعی شده است که در صورت پرداخت دیه این تعداد از زندانیان آزاد می شوند.

جهانگیر تصریح کرد: 9هزار و 976نفر مشمولین جرائم مالی غیر از دیه داریم که با کمک های مردمی آزاد می شوند که از این تعداد، 2هزار و 302نفر به خاطر عدم پرداخت مهریه و 562نفر به علت ترک نفقه و به دلیل نحوه اجرای محکومیت های مالی، 6هزار و 250نفر در زندان هستند.

وی در خصوص استان های دارای بیشترین و کمترین زندانی جرائم غیر عمد،گفت: استان های فارس و تهران متاسفانه بیشترین تعداد زندانیان غیر عمد را دارند و در آن سوی طیف هم استان سیستان و بلوچستان با کمترین زندانی قرار دارد.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور با اشاره به جزئیات مدت ماندگاری محکومین به دیه در زندان ها،تاکید کرد: 2هزار و 763نفر بابت دیه در زندان ها هستند که از این تعداد 1هزار و 279نفر کمتر از 6ماه در زندان بودند. 369زندانی بین 6ماه تا یک سال،654زندانی بین 1تا 3سال و 171نفر بین 3تا 5سال و 203زندانی بیش از 5سال داشتیم.

جهانگیر در خصوص میزان بدهی این تعداد از زندانیان گفت: 260میلیارد تومان بدهی دارند که با پرداخت این رقم مشمول آزادی خواهند شد.

وی در رابطه با میزان ماندگاری زندانیان جرائم غیر عمد غیر از دیه در زندان ها،گفت: 5هزار و 931نفر کمتر از 6ماه، 6ماه تا یک سال یک هزار و 553زندانی، یک تا سه سال 2هزار و 53زندانی، 3تا 5سال 326زندانی و 114زندانی بیش از 5سال در زندان بودند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در رابطه با دیه،بیان داشت: هنوز نگاهمان به مسئله مهریه یک نگاه منطقی و واقعی نیست به طوری که هنوز فردی به علت عدم توانایی پرداخت یک سکه مهریه در یکی از زندان های استان خراسان رضوی زندانی است. از سوی دیگر بیشترین تعداد سکه مهریه هم مربوط به 1550سکه بوده است و برگزاری جشن های گلریزان برای آزادی زندانیان یک اقدام بسیار موثر است که باید این تلاشها همچنان ادامه داشته باشد تا شاهد زندانی بودن حتی یک زندانی جرائم غیر عمد در زندان ها نباشیم.

*
کمک 25میلیونی سازمان زندانها برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

رئیس سازمان زندانهای کل کشور در حاشیه بیست و نهمین مراسم گلریزان ستاد دیه کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما دو دسته جرم داریم. یک دسته جرائمی هستند که به طور عمد و با قصد مجرمانه رخ می دهند و دسته دیگر جرائم غیر عمد هستند که از باب حادثه مانند تصادفات به وقوع می پیوندند و در اکثر مواقع منجر به ضرب و جرح و فوت افراد در صحنه می شود یا حوادث کارگاهی است.

وی افزود: اگر چه قانونگذار به عنوان جرم از این جرائم غیر عمد یاد کرده ولی به دلیل اینکه قصد قبلی برای ارتکاب آنها وجود ندارد لذا به عنوان جرایم غیر عمد شناخته می شوند.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور بیان داشت: زندانیان جرائم غیر عمد دو دسته هستند که یکی شامل جرائمی است که مشمول دیه می شود و دسته دیگر شامل بدهکاران مهریه، نفقه و چک های بلامحل می شود.

جهانگیر افزود: نیم درصد از زندانیان جرائم غیر عمد شامل زنان و 99/5 درصد شامل آقایان می شود و بیشترین جرائم غیرعمد مربوط به بدهکاران مالی است که حدود هفت هزار نفرند، بدهکاران دیه بیش از دو هزار نفر و بدهکاران مهریه هم در همین حدود یعنی دو هزار نفر هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه بازگشت زندانیان به آغوش خانواده هایشان لحظه ای غیر قابل توصیف است گفت: زندانیان جرایم غیر عمد از بد حادثه گرفتار شده اند و ما معتقدیم که زندانیان جرائم غیر عمد که سابقه شرارت ندارند و به زندان افتاده اند را با اصلاح و تربیت از زندان به جامعه برگردانیم زیرا آنها هم بخشی از جامعه اند. ناگفته نماند که فرهنگ اسلامی بحث ایثار و گذشت را به ما یاد داده است و در سایه همین ایثار است که ما می توانیم فرهنگ اسلامی را به عنوان الگو و فرهنگ قومی و پیشرفته به دنیا ثابت کنیم.

رئیس سازمان زندانهای کل کشور درباره میزان کمک سازمان زندان ها برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در جشن گلریزان گفت: کمک های ما عمدتا معنوی و نقش ما نیز سازنده و معنوی است. اما امسال میزان 25میلیون تومان یعنی 10 درصد بیشتر از میزان کمکی که سال گذشته برای آزادی زندانیان را داشته ایم، خواهیم داشت.

جهانگیر با اشاره به اینکه در حال حاضر 213 هزار نفر زندانی داریم، گفت: از این تعداد 6 درصدشان مربوط به زندانیان جرائم غیرعمد یعنی حدود 12 هزار و 700 نفر می شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاريخ انتشار: 24خرداد 1395، کد خبر: 5648930، www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین