پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵
محمد حسین حکیمی مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: پژوهشگاه بین المللی زلزله با تکیه بر دانش بومی و همکاری بخش خصوصی قدم به عرصه ساخت سنسور‌های شتابنگاری و تجهیزات مورد نیاز گذاشته است.

شعارسال: یک شرکت دانش بنیان داخلی برای کاهش اثرات مخرب زلزله در کشور، اقدام به بومی سازی سامانه هشدار سریع زلزله کرد.

 به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حسین حکیمی مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: ساخت سنسور‌های شتابنگاری برای استفاده جامعه مهندسی، لرزه شناسی و بخش صنعت کشور یک نیاز حیاتی است که از مدت‌ها پیش مورد توجه پژوهشگاه بین المللی زلزله قرار گرفته است.

وی افزود: بر این اساس پژوهشگاه بین المللی زلزله با تکیه بر دانش بومی و همکاری بخش خصوصی قدم به عرصه ساخت سنسور‌های شتابنگاری و تجهیزات مورد نیاز گذاشته است.

به گفته حکیمی، ساخت سنسور‌های شتاب‌نگاری IIEES-HAT به عنوان نخستین محصول در این زمینه است که طی یک دوره چهار ساله طراحی شده است. در دو سال اخیر این سنسور‌ها تحت آزمایش‌های صحت سنجی سخت گیرانه بسیاری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انجام بیش از دو سال آزمون‌های مختلف بر روی سنسور‌های IIEES-HAT باعث ایجاد دانش فنی بسیاری در این زمینه شده است. تدوین استاندارد سنسور‌های شتاب‌نگاری قطع گاز برای شرکت ملی گاز ایران و تصویب این استاندارد بعنوان یکی از استاندارد‌های مرجع IGS نیز ثمره این دانش فنی در کشور است.

این فعال دانش بنیانی در کشور درباره نحوه عملکرد این سامانه، تصریح کرد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی افزود: البته زمان هشدار، به الگوریتم مورد استفاده در سامانه هشدار سریع نیز وابسته است. بطور کلی در سامانه‌های هشدار سریع از دو الگوریتم برجا (تک ایستگاهی) و ناحیه‌ای (شبکه لرزه ای) استفاده می‌شود.

به گفته حکیمی، این سامانه در کشور ایران که یک کشور زلزله خیز و در معرض خطر است کمک بزرگی است تا با کمک هشدار‌های لازم، اثرات مخرب این حادثه را کاهش دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: سامانه پاسخ سریع زلزله دیگر سامانه طراحی شده در شرکت ما است. سیستم‌های قطع خودکار گاز به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که به‌صورت خودکار نسبت به شرایط خطر واکنش نشا می‌دهد و جریان گاز را قطع می‌کنند. در این سیستم‌ها تصمیم گیری قطع گاز با پردازش برخط داده‌های شتاب زمین انجام می‌شود.

این فعال دانش بنیانی ادامه داد: سنسور‌های دریافت‌کننده شتاب حرکت زمین، سیستم پردازش مرکزی برای محاسبه و تشخیص سطح خطر برای انجام تصمیم گیری و سیستم قطع خودکار که به فرمان از طرف سیستم پردازش واکنش داده و جریان گاز را قطع می‌کند از جمله سیستم‌های موجود در این سامانه است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فن آوران لرزه زمین پایش، با اشاره به سامانه طراحی شده دیگر در این شرکت، بیان کرد: سامانه پایش سلامت سازه‌ها از دیگر سامانه‌های طراحی شده در شرکت ما است. به طور کلی موضوع پایش رفتار لرزه‌ای سازه‌ها به سه صورت انجام می‌شود. پایش رفتار سازه‌ها با استفاده از ارتعاشات محیطی، پایش رفتار سازه‌ها با استفاده از ارتعاشات اجباری و پایش رفتار سازه‌ها در زمان وقوع زمین لرزه بزرگ در نزدیکی آنها.

وی افزود: شرکت ما در پروژه‌های مربوط به سامانه پاسخ سریع زلزله با شرکت گاز استان تهران همکاری می‌کند. در پروژه‌های مربوط به سامانه پایش سلامت سازه نیز با پل راه آهن رودشور، پل راه آهن میانه، سد هیروی و نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داریم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، همچنین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش موثری در پیشبرد اهداف شرکت‌های دانش بنیان دارد و اگر به شرکت ما کمک کنند، می‌توانیم این سامانه پرکاربرد را در کشور توسعه دهیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 27اسفند 1397 ، کدخبر:886538 www.tabnak.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین