پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور و روسای شورای امنیت عالی امنیت ملی اسبق مرتب با کمیسیون جلسه برگزار می کردند، گفت: آقای روحانی و شمخانی حاضر به برگزاری جلسه با این کمیسیون نیستند.
شعارسال: حشمت اله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص 226 طرح و لایحه خباثت آمیز کنگره آمریکا علیه ملت ایران در 2 سال گذشته و گلایه از مجلس برای مقابله نکردن با این اقدامات گفت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی در حاشیه سیاست خارجی کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی کشور بخصوص موضوع مناسبات با آمریکا، جزو مقوله های کلان است که در شورای عالی امنیت ملی در موردش تصمیم گیری می شود، افزود: مجلس از خیلی از تصمیمات گیریهای که در شورای عالی امنیت ملی انجام می شود، مطلع نمی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی، عملا جایی برای حضور مجلس وجود ندارد، افزود: برخلاف خیلی از کشورها بویژه آمریکا که کنگره نقش جدی در سیاست خارجی دارد، این نقش برای مجلس شورای اسلامی تعریف نشده است.

فلاحت پیشه گفت: بعنوان مثال مجلس شورای اسلامی جایگاهی در نظارت بر هیئت اجرایی برجام ندارد. همچنین در مقوله های دیگر که اتفاقاتی در کشور می افتد، معمولا مجلس در حاشیه است.

فلاحت پیشه اظهار امیدواری کرد تا جایگاه، نقش و اهمیت مجلس در قبال آمریکا، مورد توجه نهادهای مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

وی گفت: از سال گذشته که اینجانب ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده گرفتم، خیلی تلاش کردیم که اعضای کمیسیون با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه ای داشته باشند اما وی هیچ وقت دعوت کمیسیون را نپذیرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: البته قبل از ریاست اینجانب هم دعوت ها انجام می شد اما مورد پذیرش واقع نمی شد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: وقتی کمیسیون نمی تواند جلسه ای با دبیر شورا داشته باشد، عملا معنای آن محدود کردن مجلس است.

وی تصریح کرد: در یک گام بالاتر چندین بار درخواست رسمی و حتی حضوری ملاقات اعضای کمیسیون با رئیس جمهور بعنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی را داشتیم تا طرحهایی مثل سیاست خارجی و خنثی سازی سیاست های آمریکا را بررسی کنیم اما باز هم هیچ وقت جلسه با رئیس جمهور برگزار نشد.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی مقایسه ای از ملاقاتهای کمیسیون در مجلس هفتم و هشتم با رئیس جمهور وقت داشت و گفت: در مجلس هفتم کمیسیون با رئیس جمهور دیدار داشت. حتی در مجلس هشتم کمیسیون با مقام معظم رهبری جلسه برگزار کرد. حتی در همان ایام چندین بار دبیران شورای عالی امنیت ملی درکمیسیون حضور می یافتند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه نتیجه جلسات این بود که قوانین خوبی در مجلس تصویب شد و دست دولت را در سیاست خارجی باز گذاشت، افزود: مثل قانون الزام دولت به تکمیل چرخه سوخت هسته ای، قانون الزام دولت به پایان دادن اجرای پروتکل الحاقی در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، قانون الزام دولت به تامین حقوق جانبازان شیمیایی و ....

وی با بیان اینکه آنچه مقام معظم رهبری در اول فروردین امسال در مشهد مقدس فرمودند یک مطالبه جدی از مجلس است و مجلس در همین راستا وارد می شود، گفت: گلایه مقام معظم رهبری بر حق است و از بیانات مقام معظم رهبری که خواهان نقش بیشتر و جدی تر مجلس در سیاست خارجی در قبال آمریکا شد، استقبال می کنم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: معتقدم بر اساس این بیانات باید حتما در ابتدا سال جدید راهبرد کلان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برای خنثی سازی سیاست های آمریکا را شکل دهیم.

فلاحت پیشه با بیان اینکه کمیسیون سعی می کند با راهبردهایی که دارد موضوعات را پیش ببرد، تصریح کرد: در دنیای امروز آمریکا خیلی از سیاست های ضد ایرانی خود را برای اینکه جنبه دموکراتیک بدهد، از طریق کنگره انجام می دهد.

وی گفت: ما در کمیسیون از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی خواستیم تا یک تیم خاص اقدامات کنگره آمریکا اعم از مثبت و منفی را رصد کرده و برای خنثی سازی در قالب همان، سیاست ها را طراحی کند.

نماینده اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید جایگاه قانونی مجلس در سیاست خارجی به رسمیت شناخته شود و نهادهای مختلف این واقعیت را بپذیرند که دپیلماسی پارلمانی یک واقعیت غیر قابل انکار است.

مقام معظم رهبری بعدازظهر روز پنچ شنبه اول فروردین در اجتماع زائران امام (ع) در مشهد مقدس گفتند: یک نمونه از شرارت های امریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سوال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت های امریکا ارائه یا تصویب کرده است؟.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1398 ، کدخبر: 3980101184 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
0
برای چی آخه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین