پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۶
سرفه پشت سرهم واقعا آزار دهنده است و هیچ فردی دوست ندارد سر کلاس درس و زمانی که معلم در حال تدریس است، سرفه هایش سکوت کلاس را از بین ببرد.

شعارسال: سرفه پشت سرهم واقعا آزار دهنده است و هیچ فردی دوست ندارد سر کلاس درس و زمانی که معلم در حال تدریس است، سرفه هایش سکوت کلاس را از بین ببرد.

زمان‌هایی که مداوم و پشت سر هم سرفه می‌کنید واقعا آزار دهنده است. هیچ فردی دوست ندارد سر کلاس درس و زمانی که معلم در حال تدریس است، سرفه هایش سکوت کلاس را از بین ببرد. یا در رستوران تصور کنید هنگامی که سرفه شما افراد دیگر بشقاب خود را بپوشانند تا غذای شان از سرفه‌های شما در امان بمانند حتماً خجالت‌زده خواهید شد.

سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، حساسیت یا عفونت‌های سینوسی، با دارو‌های رایج که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند قابل درمان هستند. این نوع سرفه‌ها که ممکن است سرفه خشک یا خلط‌دار باشد، ناشی از ریزش مخاط گلو (به دلیل حساسیت یا سرماخوردگی) است که با تحریک پایانه‌های عصبی باعث سرفه می‌شود. این سرفه‌ها در شب‌ها شدیدتر و با احساس خارش در انتهای گلو همراه هستند و اگر ناشی از حساسیت باشد، با خارش چشم‌ها و عطسه همراه خواهد بود.

سرفه‌ها را به طور کلی می‌توان به دو دسته خشک و خلط دار تقسیم کرد. سرفه خلط دار سرفه‌ای است که احتمالا به دفع خلط و مخاط از بدن کمک کند. این سرفه‌ها نیازی به سرکوب ندارند، زیرا به کمک آن‌ها ریه و سینه تان از آلودگی‌ها پاک می‌شود. با این وجود تعدادی از درمان‌ها از جمله مصرف مواد خلط آور با رقیق کردن مخاط به دفع آسان‌تر آن کمک می‌کند.

اما سرفه خشک داستان متفاوتی دارد. بهتر است که هر چه سریع‌تر از شر این گونه سرفه‌ها خلاص شوید. برای رهایی از این سرفه‌ها از مواد نرم کننده (دمولسنت) استفاده کنید. این مواد غشای مخاطی ملتهب را نرم و مواد حساسیت زا را دفع می‌کنند و سبب افزایش سرعت روند بهبودی می‌شوند.

عوض استفاده از محلول‌های شیمیایی جهت درمان هر بیماری جزئی، بهتر است از درمان‌های خانگی کم ضرر استفاده کنید. این درمان‌ها نه تنها برای ما بهتر هستند بلکه نسبت به اغلب شربت‌ها نیز طعم بهتری دارند. ما در ادامه چندین روش درمانی ساده را به شما پیشنهاد می‌کنیم و امیدواریم در بهبود وضع شما نتیجه بخش باشد.

۱. یک قاشق غذا خوری عسل

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش‌های انجام شده در دانشکده پزشکی پن استیت (Penn State) عسل در مقایسه با دارو‌های بدون نسخه تاثیر شایانی بر بهبود علائم سرفه دارد.

عسل یک تسکین دهنده طبیعی با چسبندگی بالا است که قادر است سطح غشای مخاطی تحریک شده را بپوشاند و تسکین بدهد. به دلیل وجود آنزیم‌های طبیعی در عسل این ماده خاصیت ضد باکتریایی دارد. این مسئله موجب کوتاه‌تر شدن دوره سرفه‌هایی که ریشه در مشکلات باکتریایی دارد می‌شود.

نکته قابل توجه: عسل، درمانی عالی برای کودکان و بزرگ سالان است، اما هرگز این مسئله را از یاد نبرید که به دلیل احتمال بروز بوتولیسم مصرف آن در کودکان زیر ۲ سال خطرناک است.

طریقه مصرف

برای کنترل سرفه ها، ۱ تا ۳ مرتبه در روز هر بار ۱ قاشق غذا خوری عسل طبیعی مصرف کنید. در صورتی که سرفه هنگام خواب موجب آزار و نارحتی تان می‌شود، قبل از خوابیدن یک قاشق عسل میل کنید. میزان عسل مصرفی برای کودکان، ۱ قاشق چای خوری است.

۲. چای ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ماده‌ای تسکین دهنده و خلط آور است که مخاط را رقیق می‌کند و گرفتگی‌ها را از بین می‌برد. همچنین ریشه شیرین بیان التهاباتی را که سبب تحریک گلو می‌شود، کاهش می‌دهد. گلیسیریزین (glycyrrhizin) موجود در شیرین بیان بیشتر خواص آن را در بر دارد.

گلیسیریزین ۳۰ تا ۵۰ مرتبه شیرین‌تر از ساکارز (شکر) است و آنزیم ۱۱-بتا-هیدورکسی استروئید دهیدروژناز را کنترل می‌کند. این آنزیم دسترسی گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) را به گیرنده‌های استروئید کنترل و تنظیم می‌کند و سرعت تبدیل کورتیزول به کورتیزون را کاهش می‌دهد. این مسئله اثر کورتیزول را بالا می‌برد و موجب کاهش التهابات می‌شود. در صورتی که مشکل کلیوی دارید بهتر است از مصرف ریشه شیرین بیان خود داری نمایید.


طریقه مصرف

جهت تهیه چای ریشه شیرین بیان به دو قاشق ریشه خشک شیرین بیان و ۸ اونس آب اضافه کنید.

ابتدا زمانی که آب جوش آمد سپس ریشه شیرین بیان و آب جوش را در فنجان بریزید. سپس بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تمامی محتویات فنجان را بنوشید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید.

۳. آب نمک غرغره کنید

همچنین یک روش شناخته شده برای درمان سوزش گلو غرغره کردن آب نمک می‌باشد. آب نمک ناراحتی ایجاد شده ناشی از سرفه را کاهش می‌دهد و از طریق فرایند اسمز به درمان گلو درد کمک کند. هنگامی که غلظت نمک در خارج از سلول بیشتر از داخل آن باشد، آب از داخل سلول به خارج هدایت می‌شود تا تعادل بر قرار شود.

هنگامی که آب سلول را ترک کند، تورم و در نتیجه حس ناراحتی فرد کاهش پیدا می‌کند. بنا براین در صورتی که سرفه تان با تورم همراه است، غرغره کردن آب نمک برای شما بسیار مفید خواهد بود. همچنین با استفاده از این روش، خلط‌ها به راحتی رفع می‌شوند.


طریقه مصرف

۱ قاشق چای خوری نمک را با ۸ اونس آب ولرم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید تا حل شود.

کمی از آن را به مدت ۱۵ ثانیه غرغره کنید و این کار را ادامه دهید تا آب‌نمک تمام شود. در نهایت گلویتان را با آب شست و شو دهید.

۴. بخور، بخور، بخور!

جهت مقابله با سرفه، سرما خوردگی، احتقان و گرفتگی‌ها از بخور غافل نشوید. بخور نه تنها به خوبی مخاط و خلط را از بین می‌برد بلکه موجب بهبود علائم سرما خوردگی می‌شود. برای افزایش تاثیر بخار می‌توانید از روغن‌های متفاوتی استفاده کنید که به اثرات درمانی بخار اضافه می‌کنند.

این خواص (خواص ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد التهابی و غیره) از طریق هوا قابل انتقال هستند. پس زمانی که بخار را تنفس می‌کنید، از خواص آن بهره مند می‌شوید. استفاده از روغن درخت چای و روغن اکالیپتوس انتخاب هوشمندانه‌ای است. با این عمل علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها و ویروس ها، مجاری تنفسی تان نیز تسکین پیدا می‌کند.


طریقه مصرف

۲ قطره روغن درخت چای، ۱ تا ۲ قطره روغن اکالیپتوس، ۱ کاسه آب و یک حوله نرم و تمیز برای بهره وری از خواص این روش نیاز دارید.

مقدار کافی از آب به جوش بیاورید و در پیاله عایق حرارت بریزید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید تا آب کمی خنک شود. سپس روغن را داخل آن بریزید و کمی آن را به هم بزنید تا بخار از آن خارج شود.

صورت خود را در مسیر خروج بخار قرار بدهید و تا جایی که اذیت نمی‌شوید صورت خود را به ظرف نزدیک کنید. از یاد نبرید که بخار می‌تواند بسیار سوزان باشد. حوله را دور سرتان به گونه‌ای قرار دهید که بخار را به دام بیندازید. سپس در چنین شرایطی نفس عمیق بکشید. این کار را می‌توانید روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تکرار کنید.

۵. چای آویشن

آویشن گیاهی است که برای قرن‌ها و مدت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. مرگ سیاه که ناشی از بیماری طاعون بود، از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۳ در اروپا جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. در آن دوران مردم با سوزاندن آویشن در شهر بیماری را از خود دور می‌کردند. آویشن خاصیت ضد میکروبی دارد و موجب نرم شدن عضلات نای و نایژه می‌شود و همچنین مجاری تنفسی را باز می‌کند. در نهایت تاثیر این گیاه بر علائم سرفه‌ها سبب کاهش میزان سرفه‌ها می‌شود به طوری که بیمار احساس آسودگی بیشتری خواهد کرد.

طریقه مصرف

جهت درست کردن چای آویشن به یک مشت آویشن تازه یا ۲ قاشق غذا خوری آویشن خشک و ۸ اونس آب نیاز دارید. همچنین بنا بر سلیقه خودتان می‌توانید عسل یا لیمو تازه را نیز به آن اضافه کنید.

آویشن را به آرامی در هاون بکوبید و در فنجان بریزید. آب جوش را هم در فنجان بریزید و روی آن در پوش قرار دهید و اجازه دهید آویشن ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب باقی بماند. برای بهبود طعم آن می‌توانید کمی عسل یا آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را ۲ یا ۳ بار در روز مصرف کنید. مصرف این نوشیدنی قبل از خواب سبب می‌شود راحت‌تر به خواب بروید.

۶. فلفل و عسل

فلفل سیاه پر فروش‌ترین و معروف‌ترین ادویه جهان است، اما بیشترین مصرف آن محدود به آشپزخانه‌ها می‌شود. آنچه اکثر افراد از آن بی اطلاعند این است که فلفل سیاه جهت درمان سرفه‌های ناشی از تراکم مخاط و گرفتگی سینه مفید است.

شاید برای تان پیش آمده باشد که در طی آسیاب کردن فلفل سیاه به سرفه افتاده باشید و بینی تان نیز به خارش بیفتد. این ویژگی فلفل سیاه در حالت طبیعی آزار دهنده است، اما زمانی که بخواهید ترشحات عفونی را از ریه تان خارج کنید، بسیار مفید خواهد بود. عسل نیز خاصیت ضد میکروبی خود را به فلفل اضافه می‌کند.

با عسل و فلفل سیاه قادر خواهید بود گونه‌ای از شربت یا چای را درست کنید که به کمک آن سرفه تان بهبود بیابد. همچنین در صورت امکان فلفل سیاه را در زمان مصرف آسیاب کنید. فلفل سیاهی که از قبل آسیاب شده باشد، احتمالا برخی از خواص خود را از دست داده است.

طریقه مصرف

۱ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه، ۱ قاشق غذا خوری عسل و ۸ اونس آب را با یکدیگر ترکیب کنید.

در یک فنجان فلفل سیاه، عسل و آب جوش بریزید، سپس محتویات فنجان را به خوبی با هم ترکیب کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید، دوباره آن را هم بزنید و بنوشید. این کار را ۱ یا ۲ بار در روز تکرار کنید تا مخاط تان نرم‌تر شود.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار: 5فروردین 1397 ، کدخبر:393746  www.fararu.com ،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین