پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
بی توجهی، عدم حضور به موقع و موثر، فرار از مسئولیت و بازی های سیاسی برخی مسئولین دولتی نه تنها قابل پذیرش نیست بلکه قطعاً رنج مردم آسیب دیده را چند برابر خواهد کرد.

شعارسال: وقوع بحران و حوادث غیر مترقبه برای هر کشوری قابل پذیرش و ممکن است، اما هنر و قدرت یک سیستم به نوع مواجه و مدیریت این گونه وضعیت ها بر میگردد. بدون تردید حوادث روزها گذشته کشور در مقایسه با نمونه های چند دهه اخیر خود بی نظیر و استثناء است و از این جهت باید به سیستم کنترل کننده کمی حق داد، اما نحوه اداره و مدیریت پس از حادثه و پیش بینی های لازم تابع پیش فرض هایی است که سالها است در کشور ایجاد و سرمایه گذاری شده است.

مردم ایران بارها نشان داده اند در شرایط سخت و هنگام بروز بحران تاب آوری بالایی دارند و نجیبانه کمبودها و فشارها را تحمل می کنند و در صورتی که مسئولین با همه توان و ظرفیت خود وارد شوند، صمیمانه و مشتاقانه امور را اراده و حل می کنند، بارها در کشور شاهد بوده ایم افرادی و خانواده هایی که آسیب هایی از زلزله و سیل و حتی جنگ دیده اند، در کنار دیگران به کار و تلاش مشغول شده اند.

فارق از ادبیات سیاسی_جناحی موجود، دولت کنونی نه در ادعاء و نه در عمل از مدیریت انقلابی و جهادی بهره ای نبرده و بر اساس اظهارات و شواهد اساساً اعتقادی به این شیوه نداشته است و آنچه همواره مورد تاکید طیف مدیران ارشد کنونی بوده است مدیریت علمی بر اساس تجربه های گذشته(بخوانید غربی) بوده است که هنر خود را در اقتصاد و سیاست خارجی نشان داد. سال گذشته مشاهده کردیم که عمده ژنرال های مطرح اقتصادی دولت به دلیل بروز اختلافاتی کابینه را ترک کردند و امروز طرفداران لیبرالیست که از بزرگترین حامیان اعتدال بودند، دست به انتقادات گسترده ای از دولت زده اند.

این نوع دیدگاه برای تدبیر و مدیریت نیازمند شرایط کاملاً عادی و امکانات کافی است و در وضعیت بحران و فقدان لوازم لازم اصطلاحاً قفل می کند. مثلاً در مورد وزیر سابق بهداشت درست زمانی که اعتبارات گسترده طرح تحول سلامت فروکش کرد و اندکی در تامین بودجه ها چالش ایجاد شد بلافاصله استعفاء و کناره گیری را شاهد هستیم و یا مورد وزارت مسکن و شهرسازی که همین الگو پیش آمد.

آنچه امروز در صحنه مدیریت بحران کشور مشاهده می شود، قفل شدن تدبیر است؛ مدیریت اشرافی که حاضر به هزینه و تحمل فشارها نیست، و حتی از کوچکترین بدیهیات ظاهری نیز گذر نمی کند. اتفاقی که برای استاندار گلستان بوجود آمد که در نهایت منجر به عزل وی از مسئولیت شد میتوانست به سرعت برای دیگر مسئولین درس عبرت شود، اما متاسفانه باید گفت که اشتباه استاندار گلستان در سطوح بالاتر نیز در حال تکرار و تداوم است.

این مسئله که بالاترین مقام اجرایی کشور در بحرانی ترین روزهای چند سال اخیر کشور عملاً در دسترس نیست، موضع گیری نمی کند، احیاناً دستور ویژه ای نمی دهد و حتی کمترین توقع مردم یعنی یک پیام تسلیت را نیز به موقع صادر نمی کند و در نهایت با چند روز تاخیر اعلام شود ایشان قشم را به سمت تهران ترک کرده تا سفر تفریحی خود را نیمه کاره بگذارد برای مردم و به خصوص آسیب دیدگان روزهای اخیر چه قدر قابل پذیرش است؟ در شرایطی که خبرگذاری رسمی کشور سفر آقای روحانی به قشم را کاری و به منظور بازدید از پروژه های ملی اعلام می کند! و از طرفی در اولین اقدام ایشان در تهران تصاویر دیدار نوروزی با اعضای هیات دولت منتشر می شود و حسام الدین آشنا مرد رسانه ای دولت در صفحه مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درست در زمان بحران نسبتاً فراگیر نقاط مختلف کشور، گزارش ملی پلاسکو را منتشر میکند که اعلام کند مقصر آن حادثه شهرداری وقت بوده، و هنوز برای عده ای از نزدیکان دولت انتقاد از عملکرد صدا و سیما اولویت اول است، چطور توقع تدبیر مناسب را باید داشت؟

غیبت مسئولین در مواقع بروز بحران یک مسئله کلیدی است که می تواند خسارت های جبران ناپذیری را ایجاد کند، اما در پس این اتفاق بی توجهی به اولویت هایی فوری و حاد نیز باعث بازتولید خسارات و فشارها می شود.

بازگویی برخی رفتارها و اتفاقات نمی تواند از تلخی آن بکاهد، مانند رفتار برخی مسئولین در روزهای اخیر. مواجه و کنترل حوادثی از قبیل بلایای روزهای گذشته بدون تردید نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است و این نکته که حجم بالا و گسترده بحران می تواند از توان مسئولین خارج باشد منصفانه است و مردم نجیب کشور قطعاً وضعیت و کمبودهای را درک می کنند، اما بی توجهی، عدم حضور به موقع و موثر، فرار از مسئولیت و بازی های سیاسی نه تنها قابل پذیرش نیست بلکه قطعاً رنج مردم آسیب دیده را چند برابر خواهد کرد.

آنچه امروز نیاز کشور است مدیریت انقلابی و مردمی که بتواند با حضور به موقع و موثر و گذشتن از پاره ای محدودیت ها، رنج و آلام خانواده های آسیب دیده بهبود بخشد و هر چه سریع تر ضمن کنترل اوضاع، ترمیم و جبران خسارات وارده را آغاز کند و ضمن کسب تجربه از تکرار چنین حواثی جلوگیری به عمل آورد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تیتر یک ،تاریخ انتشار: 7فروردین 98، کد خبر:160590 ،www.titre1.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین