پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸
یکی از پایه ستون‌های هزار ساله‌ی مادر پل‌های ایران در استان لرستان با طغیان رودخانه کشکان فرو ریخت و آب از کناره‌های پل در حال وارد کردن آسیب جدی به این بنای ساسانی است.روح امامی عضو تحریریه پایگاه خبریگلونیخرم‌آباد نیز استبا بیان این‌کهپل کشکان در بستر رودخانه کشکانِ لرستان به دلیلی بزرگی‌اش مادر پل‌های ایران نامیده می‌شود. تصریح کرد:پیش از این با بارش‌های سال ۱۳۹۵، طاق این پل تاریخی که در دوره‌ی قاجار به بنا الحاق شده بود، فرو ریخته بود. وقوع سیلِ از روز گذشته (دوشنبه پنجم فروردین)، نیز موجب شد یکی از پایه‌های این پل هم که در آب فرو رفته بود، فرو بریزد.

شعار سال: یکدوستدار میراث فرهنگی لرستانکه امروز شاهد وضعیت پل تاریخی تخریب شده‌ی کشکان در اثر سیلاب بود، به ایسنا گفت:با طغیان رودخانه، یکی از پایه ستون‌های، این پل باستانی فرو ریخته است.

روح امامی عضو تحریریه پایگاه خبریگلونیخرم‌آباد نیز استبا بیان این‌کهپل کشکان در بستر رودخانه کشکانِ لرستان به دلیلی بزرگی‌اش مادر پل‌های ایران نامیده می‌شود. تصریح کرد:پیش از این با بارش‌های سال ۱۳۹۵، طاق این پل تاریخی که در دوره‌ی قاجار به بنا الحاق شده بود، فرو ریخته بود. وقوع سیلِ از روز گذشته (دوشنبه پنجم فروردین)، نیز موجب شد یکی از پایه‌های این پل هم که در آب فرو رفته بود، فرو بریزد.

وی افزود: در وضعیت کنونی نیز آب از پشت یکی از ستون‌هایی که به کوه چسبیده، در حال وارد شدن به محدوده است، در واقع در حال شستن سازه‌ی خاکی است، در این شرایط احتمال خسارت بیشتر به بنا زیاد شده است، چون هنوز رودخانه خروشان است.

این فعال میراث فرهنگی لرستان، با بیان این‌که رودخانه کشکان جز در فصل تابستان، در تمام فصول دیگر سیلابی می‌شود، افزود: اما تا کنون این وضعیت برای این بنای تاریخی رخ نداده بود، متأسفانه اکنون این بنا که از نظر معماری بسیار بی‌نظیر است، در حال تخریب است.

تعداد بازدید : 18





زمان تخریب بخشی از پایه ستون هزار ساله پل ساسانی کشکان در پنجم فروردین

پل کشکان در شهرستان دوره چگنی و روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده‌است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده‌است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده‌است. طول پل حدود ۱۹۸۴ متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل ۸۴۰/۲۳ متر است. پل دارای ۱۲ طاق پل بوده که متأسفانه سه دهنه از این طاق پل‌ها تخریب شده و دیگر طاق پل‌ها همچنان پابرجاست. ارتفاع پل در بالاترین نقطه به ۲۶ متر و در کوتاه‌ترین قسمت آن ۱۰ متر است در خصوص پایه‌های این پل باید به این نکته اشاره کرد که پایه‌های پل با سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده ساخته شده‌است. مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکیل شده‌است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جای مانده‌است که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند. پل کشکان به شماره ۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در عملیات مرمت این پل بیش از یک‌صد سنگ بزرگ پاک‌تراش در ابعاد مختلف و با الگوی سنگ‌های بکار رفته در احداث بنای اولیه پل، در آب‌شکن و پایه کوله شرقی به‌کار برده شد.

پل کشکان در گذشته


تعداد بازدید : 8



طغیان رودخانه کشکان در ششم فروردین ۹۸

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 6 فروردین 98، کد خبر: 98010601707، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین