پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
راه‌ها همچنان قطع است، زندگی مردم به زیر گل و لای رفت و مزارع و باغات از بین رفتند؛ این روایت ۷ روز پس از سیلاب در پلدختر است و برخی سیل‌زدگان نیز می‌گویند هیچ مسئولی به سراغشان نرفته است.

شعارسال: راه‌ها همچنان قطع است، زندگی مردم به زیر گل و لای رفت و مزارع و باغات از بین رفتند؛ این روایت ۷ روز پس از سیلاب در پلدختر است و برخی سیل‌زدگان نیز می‌گویند هیچ مسئولی به سراغشان نرفته است.

 بامداد پنجم فروردین ماه بود که بارش‌های سیل‌آسا شدت گرفت و خسارات متعددی را از خود به جای گذاشت؛ به شکلی که با گذشت ۷ روز از سیلاب همچنان زندگی مردم سیل زده مختل است و هیچ راه ارتباطی به مرکز شهر و استان ندارند.

شدت سیلاب به گونه‌ای بود که بسیاری از پل‌ها و جاده‌های دسترسی را با خود برد و حتی آثار تاریخی که هزاران سال استوار ایستاده بودند نیز متحمل خساراتی جبران ناپذیر شدند. تأسیسات برق، آب و گاز مناطق سیل زده نیز دچار خسارت جدی شدند و با گذشت چندین روز بالاخره مسئولان توانستند با فروکش کردن بارش‌ها و از طریق بالگرد بخشی از خرابی‌ها را جبران و آب و برق و گاز مناطق سیل زده را به صورت موقت وصل کنند.

اما همچنان نبود راه دسترسی مانع از خدمت رسانی شایسته به سیل زدگان پلدختر شده و نیروهای هلال احمر تلاش می‌کنند اقلام امدادی، بسته‌های غذایی، دارو و امکانات دیگر را از طریق بالگرد به دست مردم برسانند.

مناطق سیل زده لرستان به ویژه در شهرستان پلدختر در سیلاب‌های گذشته نیز متحمل خسارات جدی شدند، رانش زمین پس از سیلاب‌های متعدد نیز به مناطق دیگر لرستان خسارت زده و خانه‌ها را ویران کرده است؛ در این شرایط هنوز خبری از بودجه‌های جبران خسارت نیست و مردم برخی روستاها می‌گویند حتی تاکنون هیچ مسئولی به سراغشان نرفته است.

هنوز راه‌های ارتباطی قطب تولید انجیر سیاه کشور قطع است

عضو شورای روستای زیودار بخش معمولان پلدختر اظهار داشت: با گذشت چند روز از سیل ویرانگر ابتدای سال ۹۸، هنوز راه‌های ارتباطی روستای زیودار به عنوان قطب تولید انجیر سیاه در کشور و با چهار هزار نفر جمعیت قطع است.

رحیم محبی افزود: سیل در منطقه زیودار باعث تخریب راه‌های روستایی زیادی شد و ریزش کوه جاده‌ها را مسدود کرد، بسیاری از باغات انجیر از بین رفت و موتور تلمبه‌های زیادی از اهالی در حاشیه رودخانه را آب با خود برده است.

به جز بخشدار، تاکنون هیچ مسئولی از منطقه ما بازدید نکرده است

وی تصریح کرد: ریزش کوه بر اثر بارندگی‌های شدید در جاده لیت بر زیر انبار و سرنجه زیودار موجب انسداد این مسیر شده اما با این وجود به جز بخشدار معمولان تاکنون هیچ مسئولی از این منطقه بازدید نکرده است.

دهیار روستای سرنجه زیودار نیز اظهار داشت: ۲ هزار اصله درخت انجیر این روستا بر اثر سیلاب به طور کامل نابود شده، جاده‌های بین مزارع کامل تخریب و موتور تلمبه‌های کشاورزان را آب رودخانه کشکان با خود برده است.

مرتضی باقر نژاد افزود: جاده ورودی روستای سرنجه زیو دار بر اثر سیلاب قطع شده و طغیان آب رودخانه مادیان رود باعث شده سیلاب وارد خانه‌های مردم در حاشیه رودخانه شود و سیل خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد کرد.

سیل بخش غربی «بابازید» را به طور کامل در بر گرفت

یکی از اهالی روستای بابا زید اظهار داشت: سیل بخش غربی این روستا را به طور کامل در بر گرفت و با وارد شدن سیلاب به منازل مسکونی مردم زندگی آنان را کامل مختل کرده است.

عبدالرضا قوچی افزود: سیل با تخریب دیوار دبیرستان شهدای این روستا بخشی از امکانات آن از جمله سیستم‌های رایانه‌ای را از بین برده است.

وی اضافه کرد: خانه بهداشت روستا و سیستم‌های مرکز مخابرات در این روستا به طور کامل زیر آب رفت و زمین‌ها و ادوات کشاورزی را سیلاب با خود برده است.

قوچی گفت: باغات باغداران روستای بابا زید به طور کامل تخریب و چاه نفت شماره ۲ مالکو زیر آب رفته است.

کشاورزی منطقه، باغات و مزارع سبزی و موتور تلمبه‌ها آسیب جدی دیده است

دهیار روستای بابا زید اظهار داشت: کانال سنگی به طول ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر که در سال ۱۳۸۹ در بخش غربی این روستا در حاشیه کشکان احداث شده نیمه تمام رهاشده و همراه با طغیان رودخانه بخش زیادی از آب با برخورد به این دیواره به روستا بر می‌گردد و وارد منازل مسکونی مردم می‌شود.

مسعود جوادی افزود: سیل اخیر و طغیان آب رودخانه کشکان به حدود ۸۰ خانوار روستای بابا زید خسارت جبران ناپذیر زده و کشاورزی منطقه، باغات و مزارع سبزی و موتور تلمبه‌ها آسیب جدی دیده است.

سیلاب وارد خانه شد و زار و زندگی‌ام را آب برد

یکی از اهالی روستای بابا زید اظهار داشت: سیلاب وارد خانه‌ام شده و زار و زندگی‌ام را آب برده و خسارت زیادی به اسباب و اثاثیه‌ام وارد شده است.

بانو دالوند افزود: با وارد شدن سیلاب همراه با گل و لای به خانه‌ام فرش، تلویزیون، یخچال و اثاثیه منزلم زیر آب رفته است و اکنون آواره شده‌ایم.

یکی دیگر از اهالی روستای بابا زید  اظهار داشت: منازل مسکونی روستا در بخش غربی زیر آب رفته و خسارت سنگین به زندگی اهالی وارد شده است.

محمدرضا محمدی افزود: دستگاه‌های پمپاژ آبرسانی کشاورزی در روستا زیر آب رفته و سیل پشت پل ارتباطی بین بابا زید و اسلام آباد غرب را تخریب کرده که در صورت طغیان دوباره آب رودخانه کشکان این پل نیز تخریب می‌شود.

پل‌ها و آثار تاریخی آسیب جدی دیدند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر گفت: بر اثر سیل آسیب‌های جدی به آثار تاریخی پلدختر وارد شده است.

علی عزیزی اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های شدید و راه افتادن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها پل‌های تاریخی این شهرستان آسیب دیده و راه دسترسی به غار کوگان در دو نقطه مجزا تخریب شده است.

وی افزود: پل تاریخی کلهر در ورودی شهر معمولان بر اثر طغیان رودخانه کشکان آسیب جدی دیده و به بخشی از پل تاریخی ورودی شهر پلدختر خسارت وارد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی پلدختر گفت: براثر شدت بارش‌ها کاروانسراهای «می‌شوند» و «قلعه نصیر» آسیب دیده و به پل‌های تاریخی روستای افرینه آسیب جدی وارد شده است.

تخریب دیواره ساحلی رودخانه خروشان «کشکان«

شهردار پلدختر نیز  گفت: با توجه به پیش بینی‌هایی که از قبل شده بود بر اثر طغیان رودخانه کشکان پارت ۳۰ متری از دیواره ساحلی شهر پلدختر واقع در روبروی اورژانس ۱۱۵ فرو ریخت و احتمال ریزش بخش کناری آن نیز وجود دارد.

صمد چراغی پور اظهار داشت: بر این اساس شهرداری پلدختر هم اکنون با استقرار ماشین آلات سنگین در محل به احداث دایک حفاظتی به عنوان جایگزین دیواره ساحلی با استفاده از لاشه سنگ‌های بزرگ اقدام کرده است.

وی افزود: بارندگی‌های فروردین ماه جاری تاکنون ۲ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد کرده که یک میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به دیواره ساحلی، ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به تخریب کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به تأسیسات شهری است.

شهردار پلدختر گفت: با ریزش این بخش از دیواره ساحلی شهر پلدختر مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به خسارات ناشی از بارندگی‌های سال ۹۸ به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری پلدختر اضافه شد و این خسارات به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید.

چراغی پور افزود: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی‌های جدید با کمک نیروهای مردمی و بسیج در جهت تقویت دیواره ساحلی و ترمیم بخش‌های آسیب دیده با استفاده از کیسه‌های شن به ارتفاع دیواره افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خطر ریزش دیواره ساحلی در کوی سازمانی‌ها و گزکو ساکنان این بخش منازل خود را ترک کنند و تحت هیچ شرایطی به دیواره ساحلی نزدیک نشوند زیرا بسیار آسیب پذیر شده و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد.

۲ هزار و ۶۸ هکتار از محصولات و مزارع کشاورزی پلدختر از بین رفت

رئیس جهاد کشاورزی پلدختر گفت: سیل اخیر، تگرگ و بارش‌های سیل‌آسا ۲ هزار و ۶۸ هکتار از محصولات و مزارع کشاورزی این شهرستان را از بین برد.

میرزا محمد مرادی اظهار داشت: بر اثر سیلاب‌ها و شدت بارندگی‌های اخیر میزان ۷۶۵ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال در بخش‌های مختلف کشاورزی شهرستان پلدختر خسارت وارد شده است.

وی افزود: سیل موجب وارد شدن خسارت به اراضی کشاورزی، باغات، جاده‌های بین مزارع، پمپاژها و موتور تلمبه‌های شهرستان شده است.

راه ارتباطی ۳۸ روستای بخش مرکزی همچنان قطع است

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: بر اثر طغیان رودخانه کشکان روستاهای بابا زید، خرسدر علیا و مورانی و چم مهر بالا و پایین دچار آب‌گرفتگی شد.

مرتضی کاییدی اظهار داشت: برق ۲۵ روستا از بخش مرکزی پلدختر بر اثر سیل قطع شد که با تلاش ۴۸ ساعته پرسنل اداره برق وصل شد.

وی افزود: آب آشامیدنی ۴۳ روستای بخش مرکزی بر اثر سیل قطع شده بود که با تلاش نیروهای آب و فاضلاب روستایی پلدختر وصل شد و همچنان تلاش برای وصل شدن آب روستای پران پرویز این بخش ادامه دارد.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: گاز روستای چم گردله بالا به علت شکستگی لوله خط انتقال بر اثر طغیان رودخانه قطع شد.

کائیدی افزود: راه ارتباطی ۳۸ روستای بخش مرکزی در جریان سیل قطع شد که به علت حجم بالای خسارات جاده ترانزیتی پلدختر -خرم آباد فرصت کمک رسانی به روستاها امکان نداشت و شوراها و دهیاران در تلاش برای رفع این مشکل هستند.

جاده روستاهای چم رستمیان و ۱۲ روستای میانکوه غربی بر اثر سیل قطع شده است

وی گفت: جاده روستاهای چم رستمیان و ۱۲ روستای میانکوه غربی بر اثر سیل قطع شده که تلاش برای بازگشایی راه‌ها ادامه دارد.

بخشدار مرکزی پلدختر افزود: به علت پر شدن بند خاکی منابع طبیعی در روستاهای باغ جایدر و هلوش نیاز است ساکنان منازلی که در مسیر آب قرار دارند خانه‌های خود را ترک کنند.

کائیدی افزود: به اهالی ساکنان حاشیه رودخانه کشکان اطلاع رسانی و هشدار داده شده که منازل خود را ترک و از قرار گرفتن در کنار رودخانه خودداری کنند و آب و نان به میزان لازم ذخیره کنند.

وی گفت: اهالی روستاهای بابازید و چم مهر پایین و خرسدر بالا خانه‌های خود را ترک و نسبت به تخلیه اساسی و انبار علوفه دام اقدام کنند.

به هر روی، سیلاب‌های متعدد در لرستان طی سال ۹۷ و فروردین ماه امسال باعث بروز خسارات متعدد شد که جبران آنها نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه از سوی هیئت دولت است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار: 11فروردین 1398، کدخبر: 4578694،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین