پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰
منطقه «بن‌لار» و «زیودار» با ۱۷۰۰ هکتار باغ انجیر قطب انجیر سیاه ایران بوده و این روزها زیر گل‌ولای مدفون شده‌ است تا شمارش معکوس برای از بین رفتن آن آغاز شود.

شعارسال: منطقه «بن‌لار» و «زیودار» با ۱۷۰۰ هکتار باغ انجیر قطب انجیر سیاه ایران بوده و این روزها زیر گل‌ولای مدفون شده‌ است تا شمارش معکوس برای از بین رفتن آن آغاز شود.

 سیل 12 فروردین که آمد زندگی مردم را با خود برد، از شهر و روستاها چیزی جز خسارت باقی نماند و ویرانی بر جای سال‌های مرارت و دسترنج مردم سبز شد.

سیلاب تمام سرمایه‌ی مردم را از بیخ‌وبن برکند و مردم پلدختر علاوه بر کاشانه خود منبع‌های درآمد و حاصل عمر خود را در یک چشم‌برهم زدن از دست دادند. باغات روستاهای حاشیه رودخانه کشکان در سیلاب ویرانگر 12 فروردین خسارت جدی دید، قطب انجیر سیاه ایران با 1700 هکتار باغ انجیر در منطقه بن‌لار و زیودار که زودرس‌ترین انجیر سیاه جهان و سالانه 20 هزار تن تولید می‌کند به زیر گل‌ولای فرو رفت و حالا راه تنفس و امکان آبیاری آنها وجود ندارد.

عطایی یکی از باغداران منطقه بن‌لار به خبرنگار تسنیم گفت: سیلاب باغات حاشیه کشکان را با خود برده و برخی باغات هم پر از گل‌ولای هستند که نیاز است هرچه زودتر رسوبات پای باغات خارج شود و باغاتی هم که در بالادست هستند به‌دلیل اینکه تمام ایستگاه‌های آبرسانی را رودخانه کشکان با خود امکان آبیاری آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: بین پنج تا شش هزار نفر از این باغات نان می‌خوردند و حالا در آستانه بیکاری قرار دارند، ولی مسئولان هیچ‌کاری برای نجات باغات انجام نمی‌دهند.

یکی دیگر از باغداران منطقه زیودار عنوان کرد: سیلاب تنها منبع درآمد ما را در زیر گل‌ولای مدفون کرد، در برخی مناطق زمین باغات هم وجود ندارد و به محل عبور رودخانه کشکان تبدیل شده‌، از مسئولان تقاضا داریم هر چه سریع‌تر برای نجات باغات باقیمانده دست‌به‌کار شوند.

وی افزود: تمام موتور تلمبه‌ها، پمپ‌ها، ترانس‌های برق و لوله‌های آبرسان باغات را کشکان با خود برده و امکان آبیاری باغات باقی مانده از سیلاب هم وجود ندارد، الان موقع آبیاری باغات است و باید زودتر آبیاری شوند.

حضور نیروهای جهادی برای نجات باغات

باغات انجیر منطقه افرینه، بن‌لار و زیودار در سیلاب ویرانگر زیر دو تا سه متر گل‌ولای مدفون شدند، راه هوا و تنفس آنها بسته شده و باغاتی هم که در بالادست قرار دارند به‌سبب اینکه موتور تلمبه‌ای باقی نمانده امکان آبیاری آنها وجود ندارد. در مناطق افرینه، بن‌لار و زیودار اگرچه نیروهای جهادی هم دوشادوش مردم برای نجات باغات در تلاش هستند ولی کمبود نیرو و امکانات برای بیرون‌بردن حجم زیاد گل‌ولای وجود دارد و عزم ملی را برای این کار می‌طلبد.

تیموری یکی از نیروهای جهادی حاضر در منطقه افرینه به خبرنگار تسنیم گفت: بیش از دو هفته است که به‌صورت شبانه‌روزی در حال پاکسازی باغات هستیم ولی به‌سبب حجم زیاد رسوبات نیاز است که نیرو و تجهیزات بیش‌تری به منطقه اعزام شود.

یکی دیگر از جهادگران انجیرستان به خبرنگار تسنیم گفت: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند، باغات مستقیم به اشتغال ربط دارد، لذا ما آمدیم تا شاید بتوانیم گام کوچک ولی کارساز برداریم.

حجت‌الاسلام محمدرضا فراهانی نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور مستقر در باغات انجیرستان پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سرمایه مردم روستاهای پلدختر جلوی چشم‌شان در حال نابودشدن است، ولی مسئولان در حال دست‌دست کردن، پاسکاری به همدیگر و متأسفانه دنبال گزارش کار برای خودشان هستند.

10 روز فرصت برای نجات باغات انجیرستان

وی با اشاره به اینکه کل نیروهای جهادی که در منطقه انجیرستان پلدختر وجود دارد نسبت به کار پنج درصد است افزود: 10روز دیگر ما فرصت داریم که باغات را نجات دهیم اگر نجات پیدا نکنند نابود خواهند شد.

نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور در باغات انجیرستان عنوان کرد: 150هکتار از باغات انجیرستان زیر گل‌ولای دفن و از بین رفتند و یک‌هزار و 250هکتار از باغات انجیرستان نیاز به پاک‌سازی اورژانسی دارد که برای انجام این کار به حضور 2هزار نیرو نیاز داریم.

وی بیان کرد: 900هکتار از انجیرستان نیاز به آب‌رسانی دارد که با توجه به اینکه کشکان هزار 1700 الکتروپمپ و پمپ آبیاری باغات را با خود برده امکان آبیاری باغات وجود ندارد، باید از اول خریداری شود یا زودتر تعمیر شود تا طی مدت کمی که باقی مانده باغات آبیاری شوند‌.

فراهانی گفت: در منطقه مشکل آب‌رسانی، کمبود نیرو، امکانات وجود دارد و نیاز به دستگاه‌های سنگین از جمله بولدوز، لودر و باب‌کت است، وجود این ماشین‌آلات قید فوریت دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید اقدام به‌موقع و سریع انجام داد.

بیکاری مردم در پی نابودی باغ

نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور در باغات انجیرستان خاطرنشان کرد: قید زمان برای نجات باغات نیاز است ولی اهمیت عمق فاجعه را مسئولان متوجه نشدند، دغدغه مسئولان خانه‌های مردم است ولی باغات نیست درحالی که پاک‌سازی باغات به مراتب از خانه‌ها مهمتر است، کسی که خانه‌اش را از دست بدهد ظرف پنج ماه در زیر چادر زندگی می‌کند ولی بعد از این زمان مشکلش حل می‌شود اما در این مسئله سرمایه مردم مطرح است که اگر از بین برود 10هزار نفر به‌صورت مستقیم شغل‌شان را از دست خواهند داد.

وی افزود: نیروهای جهادی در باغات انجیرستان مشغول پاک‌سازی باغات هستند که نیاز به امکانات و اسکان دارند، نیاز است دولت کمک کند چون یک‌دست صدا ندارد در حال حاضر فقط نیروهای مردمی و جهادی در باغات انجیرستان حضور دارند و دولت کمک نمی‌کند که باید پای کار بیاید، از امام جمعه مرکز استان انتظار داریم شخصاً پای کار بیاید.

نماینده تشکل فراگیر طلاب جهادی کشور در انحیرستان پلدختر عنوان کرد: از سپاه‌، ارتش، دولتمردان، ‌ریاست جمهوری و ارگان‌های دیگر انتظار داریم وارد کمک‌رسانی به پاکسازی باغات شوند، کارهایی انجام شده ولی نسبت به بحران ایجاد شده خیلی کم است و باید خیلی کار صورت بگیرد.

وی بیان کرد: در حالی که ما 600 نیروی جهادی برای نجات انجیرستان داریم و شدیداً نیاز به موکب برای تأمین غذای آنان داریم، اما متأسفانه وزارت کشور فعالیت تمام موکب‌ها را در استان‌های بحران دیده ممنوع کرده و الان عتبات عالیات اجازه فعالیت موکب‌ها را نمی دهد، خواهشمندیم به‌صورت جدی و انقلابی پیگیری کنید و الا کل کار زمین می‌ماند.

انجیرستان منطقه بن‌لار، زیودار و افرینه سالانه 20هزار تن انجیر سیاه تولید می‌کنند که برآورد اولیه حکایت از آسیب به پنج هزار هکتار باغ انجیر دارد، اگر گل‌ولای از میان انجیرستان زودتر زدوده نشود و نیز شبکه انتقال و توزیع آبیاری باغات احیا نشود، حاصل دسترنج چند ده ساله مردم و کشاورزان از بین می‌رود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت 1398 ، کدخبر:2011821 www.tasnimnews.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین