پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
بارش باران در اکثر استان‌های کشور ادامه دارد. در حال حاضر تهران، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مرکزی، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، سمنان، همدان، چهارمحال و بختیاری ومازندران بارندگی های شدیدی در جریان است.
شعارسال: با ادامه بارش ها در بسیاری از مناطق کشور وضعیت مناطق سیل زده به ویژه در غرب و جنوب کشور همچنان در حالت هشدار قرار دارد. در شمال کشور نیز با وجود اقدامات تازه برای خارج کردن سیلاب از شرق استان گلستان هنوز این اتفاق رخ نداده است. مقامات ارشد کشور در روزهای اخیر به طور مداوم در مناطق سیل زده حضور دارند.

اعلام وضعیت قرمز در لرستان

استان لرستان در وضعیت قرمز قرار دارد. فرمانداران شهرهای مختلف وضعیت قرمز اعلام کرده اند. شهرهای نور آباد، خرم آباد، معمولان، در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند. برخی گزارش ها نیز از این حکایت دارد که انبارهای مواد غذایی و کمک های اولیه در این استان در حالی خالی شدن است و این استان نیازمند کمک است.

قطع ارتباط مخابراتی استان ایلام

عباسی شاهکوه مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، با اعلام قطع شدن ارتباط مخابراتی استان ایلام، از تلاش بی وقفه برای حل مشکل قطع شبکه مخابراتی استان ایلام خبر داد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: در تلاش هستیم تا مشکل به وجود آمده را برطرف کنیم.

به علت بارش شدید باران و رانش زمین، از دیشب تا کنون شبکه مخابراتی در استان ایلام قطع شده است.

دستور جهانگیری به وزیر کشور برای بسیج امکانات شهرداری‌های بزرگ

معاون اول رئیس جمهور گفت:

به وزیر کشور دستور دادم امکانات شهرداری‌های شهرهای بزرگ کشور برای کمک به استان‌های سیلزده بسیج و به کار گرفته شود.

به وزیر راه و شهرسازی که همراه ما بود دستور دادم برای کمک به مدیریت اوضاع در کنار استاندار لرستان بماند.

بارش برف پس از باران شدید در همدان

بعد از بارندگی‌های سیل آسا در همدان و ایجاد آبگرفتگی‌های سنگین در معابر از شب گذشته بارش برف نیز شروع شده و شهر همدان را در این روز‌های بهاری، سپیدپوش کرده است.

اسحاق جهانگیری وارد خوزستان شد

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور برای کنترل و مدیریت وضعیت سیل وارد خوزستان شد. جهانگیری روز گذشته به کرمانشاه رفت و شب گذشته نیز به لرستان سفرد کرد.

معاون اول رئیس جمهور که قرار بود صبح امروز دوشنبه به منظور تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران به ایلام سفر کند، به دنبال تشدید بارش‌ها و نبود امکان پرواز هواپیما در لرستان و ایلام، از راه زمینی عازم اندیمشک در استان خوزستان شد.

راه ۱۰۰ روستا در معمولان قطع شد

سید حبیب الله موسوی، بخشدار معمولان با اشاره به اینکه سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است، اظهار داشت: پل‌های زورانتل، دمرود افرینه، برگلان سوخته، سرنجه زیودار در جریان سیل تخریب شد.

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و عشایری بخش معلولان و همچنین راه اصلی به شهر معمولان قطع است.

بخشدار معمولان گفت: رودخانه‌های کشکان، مادیان رود و چولهول طغیان کرده و سطح آب نسبت به قبل بالاتر رفته است.

وی از مردم خواست تا شعاع ۱۰۰ متری از بستر و مسیر رودخانه‌ها فاصله بگیرند و به آن نزدیک نشود.

موسوی با تاکید بر اینکه سیل راه‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای بخش معمولان راقطع کرد، گفت: آب آشامیدنی شهر معمولان از دیروز قطع است.

امروز روز مناسبی برای سفر نیست/ محور کرج- چالوس و هراز مسدود است

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: اکثر محور‌های مواصلاتی کشور به جز محور‌های مواصلاتی استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دچار بارش برف و باران هستند.

سرهنگ نادر رحمانی گفت: امروز دوشنبه روز مناسبی برای سفر، حتی سفر‌های درون شهری نیست.

وی افزود: اکثر محور‌های مواصلاتی کشور به جز محور‌های مواصلاتی استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دچار بارش برف و باران هستند.

رحمانی تاکید کرد: وضعیت بارش‌ها در محور‌های مواصلاتی از روز گذشته شدیدتر است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: محور کرج- چالوس و هراز به علت نبود ایمنی کافی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

رانش زمین در سنندج

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج اعلام کرد: بر اثر بارش شدید باران و رانش زمین بخشی از ترانشه دیوار حائل مسکن مهر دگایران در سنندج فرو ریخت.

عبدالسلام سپهر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در دو روز اخیر شاهد بارش شدید باران در سطح شهر بودیم احتما ل ریزش ترانشه در بسیاری از معابر وجود داشت و بر همین اساس صبح امروز بعلت رانش زمین بخشی از ترانشه دیوار حائل مسکن مهر دگایران فرو ریخت.

وی افزود: به محض اطلاع از این حادثه نیروهای خدمات شهری این شهرداری به محل اعزام شدند و نسبت به پاکسازی مسیر اقدام کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج بیان کرد: براثر ریزش این ترانشه تیر برق هم سقوط کرده و دستگاه های خدمات رسان نظیر اداره برق هم جهت ایمن سازی معبر در محل حادثه حضور دارند.

وی عنوان کرد: از ابتدای صبح امروز بارش برف هم آغاز شد که بلافاصله نیروهای ستاد برف روبی شهرداری مناطق نسبت به نمک پاشی معابر شیب دار سطح شهر اقدام کردند.

سپهر خاطرنشان کرد: تمام نیروهای خدمات شهری از دیروز در آماده باش کامل هستند و خوشبختانه شب گذشته هم به جز شهرک کوثر گریزه و ناحیه منفصل شهری نایسر مشکل خاصی در معابر مبنی بر آبگرفتگی معابر نداشتیم.

باند فرودگاه خرم‌آباد بسته شد

حسین اسفندیاری قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی با اشاره به این‌که وقوع سیل اخیر موجب ورود آب به فرودگاه خرم‌آباد شده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که وقوع سیل در کنار فرودگاه خرم‌آباد رخ داده متأسفانه نتوانستند مانع از ورود آب به فرودگاه شوند و مسیر سیل را مهار کنند. بنابراین آب تا ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متری روی باند فرودگاه قرار گرفته است اما خوشبختانه دستگاه‌ها آسیبی ندیده‌اند و ماشین‌آلات زمینی به قسمت‌های مرتفع منتقل شدند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاهی ادامه داد: علی‌رغم قطع بارندگی اما احتمال وقوع سیل بسیار بالاست و باید در این رابطه کاملاً آماده بود. باند فرودگاه خرم‌آباد ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متر زیرآب رفته است هرچند که برای کمک‌های امدادی مشکلی در این راستا وجود ندارد و هلی‌کوپترها امکان ورود و پرواز دارند. امیدوار هستیم سیلی که از رودخانه‌های بیرون فرودگاه طغیان کرده است مهار شود و مجدداً بتوانیم باند را برای انجام پروازها آماده کنیم.

وی با تاکید بر این‌که سایر فرودگاه‌های کشور مشکلی برای انجام پروازها ندارند و شرایط عملیاتی در آنها برقرار است، خاطر نشان کرد: در مورد فرودگاه ایلام نیز مشکلی وجود ندارد هرچند که زیرساخت‌های فیبر نوری شهر آسیب دیده است که مربوط به فرودگاه نیست.

احتمال وقوع سیل در استان زنجان کاهش یافت

باقری مدیرکل مرکز مدیریت بحران استان زنجان گفت: با کاهش بارندگی ها در استان احتمال سیلابی شدن در استان کاهش یافته است و این ستاد همچنان در آماده باش کامل برای مقابله با هر گونه مشکلات احتمالی سیلاب است.

وی افزود: از روز گذشته اعضای مدیریت هماهنگی ستاد بحران استان در آماده باش کامل بودند و رصدهای میدانی تا بامداد امروز به خصوص در شهرستان های که احتمال سیلاب وجود داشت انجام گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد :خوشبختانه این بارش‌ها خسارات چندانی در پی نداشته و دیوار برخی از خانه‌های خشتی بدلیل بارش شدید باران ریزش کرده است که ساکنین این خانه‌ها در محل‌های امن اسکان یافته اند.

سلطانی دبیر ستاد بحران استان زنجان نیز گفت:بدلیل شدت بارش‌ها در شهرستان خدابنده در مجموع ۳۰ ساختمان مسکونی مستهلک و گلی تخریب و بیش از ۶۵ راس دام تلف شده اند.

اعزام امکانات ارتش از کرمانشاه به لرستان

سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور درباره تقویت امداد رسانی در لرستان از اعزام امکانات ارتش از کرمانشاه به این استان خبر داد.

۳ سد در لرستان سرریز کرد

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرد گفت: خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان است.

رضا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت:

15 سد در استان در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده است. از این تعداد سه سد مربوط به آب نیرو، 12 سد مربوط به آب منطقه‌ای است که شش سد تاکنون با حجم مخزن 206میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده و تاکنون بیش از 95 درصد معادل 196میلیون مترمکعب حجم مخازن سدها پرشده است.

سه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرده است؛ با توجه به آمار سازمان هواشناسی استان لرستان داری 515 میلی‌متر میانگین بارندگی در بلندمدت است ولی آمار میانگین آبی سال جاری پرباران‌ترین استان کشور بوده است.

در بارندگی‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه سال گذشته مجموع بارش‌های استان 26ونیم میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود 10میلیارد مترمکعب به‌صورت روان آب از استان خارج و به مخازن سدهای دز و کرخه واردشده است.

میانگین بارش‌های استان لرستان بالا است و با توجه به نبود تأسیسات ذخیره‌سازی، کنترل سیلاب و حجم ناچیز سدهای استان با 420میلیون مترمکعب نمی‌تواند سیلاب‌های استان لرستان و همچنین خوزستان را کنترل کند.

شهرستان پل‌دختر به دلیل قرار گرفتن در خروجی استان لرستان سیل خیزترین شهرستان استان و پس‌ازآن شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و همچنین دبی تغییر رودخانه‌های استان حداکثر در سیل اخیر حدود سه هزار و 350مترمکعب در ثانیه بوده که مربوط به رودخانه کشکان بوده است.

جهانگیری از مناطق بحرانی خرم آباد بازدید کرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری صبح دوشنبه از مناطق سیل زده و بحرانی شهر خرم آباد بازدید کرد.

معاون اول رییس جمهوری درحالی از شهر خرم آباد بازدید کرد که رودخانه داخل شهر بدلیل شدت بارش باران طغیان کرده و آب وارد منازل مردم شده است.

جهانگیری عصر دوشنبه با وزرای راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و ورزش و جوانان و معاون پارلمانی رئیس جمهور به منطور بررسی مناطق سیل زده لرستان به این استان به لرستان سفر کرده است.

همچنین جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز با حضور معاون اول رئیس جموری و وزرای همراه وی شب گذشته در استانداری لرستان برگزار شد.

جهانگیری پیش از این از مناطق سیل زده در کرمانشاه بازدید کرده بود

شکستن پل جاده همدان به تهران را مسدود کرد

سرهنگ رضا عزیزی رییس پلیس راه استان همدان، گفت: شب گذشته جرثقیل آب و فاضلاب اقدام به جابجایی لوله هایی با هدف جلوگیری از بروز سیلاب و هدایت آب های سطحی کرده بود که این خودرو با پل عابر پیاده در جاده تهران برخورد و موجب شکسته شدن پل شد.

رییس پلیس راه استان همدان اظهار داشت: شکسته شدن پل و سقوط آن بر روی جاده موجب مسدود شدن یک لاین شده و از لاین مقابل نیز تردد به کندی صورت می گیرد.

سرهنگ عزیزی گفت: ارتفاع پل عابر پیاده با زمین پنج و نیم متر است و رعایت نکردن ارتفاع بار عامل بروز این سانحه بوده است.

وی افزود: تلاش های برای بریدن قطعات پل و جابجایی آن ادامه دارد اما هم اینک راه مسدود است.

رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: بارش برف تمامی جاده های این استان را لغزنده کرده و تردد بدون استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.

سرهنگ عزیزی اضافه کرد: تردد از جاده همدان - کرمانشاه، همدان - کردستان، همدان - ملایر، سوباشی کبودراهنگ، نهاوند به سمت ملایر و کنگاور و ملایر به اراک و بروجرد نیازمند استفاده از زنجیر چرخ است.

خسارت 3600واحد مسکونی در لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت:

کار ارزیابی خسارت واحدهای آسیب دیده ازسیل در ۱۱ شهرستان لرستان به انجام رسیده که جمعا بالغ بر ۳۶۰۰ واحد از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند که از این تعداد ۷۷۳ واحد آن مربوط به واحدهای شهری بوده و یکصد و دو واحد آن احداثی و مابقی تعمیری می‌باشند.

پیش بینی می‌کنیم آمارهای اعلام شده از خسارات وارده به ۲ برابر افزایش یابد.

تعداد خانوارهای روستایی در لرستان 173 هزار بوده که 153 هزار مسکن روستایی در روستاهای استان موجود است که از این تعداد 103 هزار واحد از تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی بهرمند شده اند و تعداد ۵۰ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی هستند.

تعداد ۴۹ روستا در لرستان دچار رانش شده‌اند، به‌منظور جلوگیری از بروز تلفات جانی تعداد ۶ روستا تخلیه شده که با استفاده از چادرهای هلال احمر اسکان موقت شده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 12 فروردین 1398 ، کدخبر: 395118 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین